Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-06, 19:59
  #25
Medlem
tjompans avatar
Har precis kollat med min sk. svetsingenjör men han va inte riktigt säker på hur reglerna var. Han hade för sig att en del företag godkände andra företagslicenser och andra inte men han visste inte säkert. Han trodde också att det berodde på vad dom tillverkade. (som han sa: vem fan bryr sig om du svetsar ett cykelställ) ska aldrig mer använda cykelställ!!!!!
Vi diskuterade oxå licensuppdatering och det krävs tydligen inte om du kan bevisa kvaliteten på svetsarens kompetens genom uppvisande av godkända röntgenfilmer. Dock gör vi ju nya prover ofta beroende på nya materialkombinationer och olika kundkrav

Edit: Kan väl kanske tillägga att ett antal GinTonic begränsar mina tekniska inlägg (och intelligenta) hädanefter...... (men kul har jag)
Citera
2006-05-06, 21:38
  #26
Medlem
Claes!s avatar
Så som jag har förstått det så finns det både interna och personliga licenser, dessa licenser ska uppdateras med ett prov med jämna mellanrum, hur många år det gäller vet jag inte, och det kan nog variera mellan licenser likaså...
Citera
2006-05-07, 00:57
  #27
Medlem
tjompans avatar
Licenserna behöver inte uppdateras om du svetsar regelbundet på det som licensen gäller och gör oförstörande provning med godkända resultat. Som det är för mig, jag svetsar dagligen och allt jag gör röntgas och med jämna mellanrum skickas filmerna till DNV för kontroll och uppdatering. Så med andra ord, du behöver inte svetsa speciella prov för att uppdatera dina licenser.....
(om det gäller personliga licenser vet jag inte)
Citera
2006-05-08, 22:37
  #28
Medlem
Claes!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjompan
Licenserna behöver inte uppdateras om du svetsar regelbundet på det som licensen gäller och gör oförstörande provning med godkända resultat. Som det är för mig, jag svetsar dagligen och allt jag gör röntgas och med jämna mellanrum skickas filmerna till DNV för kontroll och uppdatering. Så med andra ord, du behöver inte svetsa speciella prov för att uppdatera dina licenser.....
(om det gäller personliga licenser vet jag inte)

På så vis!

Är det s k stickprov?
Citera
2006-05-09, 11:11
  #29
Medlem
tjompans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claes!
På så vis!

Är det s k stickprov?

Jag personligen vet inte vilka filmer som skickas, det styr svetsingenjören på företaget. Han har väl nån grej i datorn som talar om när det är dags. Jobbigt annars då vi är 11 svetsare och samtliga har ett stort antal licenser.
Citera
2006-05-15, 03:23
  #30
Medlem
Finns det svetsare på sjön?

Hur lätt är det att få jobb utanför skandinavien? Bara visa certifikatet och börja knega?
Citera
2006-05-15, 15:13
  #31
Medlem
tjompans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Finns det svetsare på sjön?

Hur lätt är det att få jobb utanför skandinavien? Bara visa certifikatet och börja knega?
Visst finns det svetsare på sjön... Du kan t.ex jobba på plattform eller svetsa pipelines. Fast slänga fram cert och få jobb kan Du glömma... Du behöver offshore kurs (bekostas oftast själv och ger ingen garanti för jobb). Du får lägga sitetest som bevisar Din skicklighet och mest av allt så behöver Du kontakter!!
Jobb utanför skandinavien bör ha samma kvalifikationer som inom skandinavien.
Citera
2006-05-15, 15:15
  #32
Avstängd
Jimmy Conways avatar
Får man det på industriprogramet beror på skola. Jag fick det inte. HUr får man ett svetsarcertiferkat. Jo gå till närmsta branstation och gör proven för den svetstypen du vill. Dock är det hårt på säkerhet och hantering.
Citera
2006-05-15, 16:45
  #33
Medlem
tjompans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Conway
Får man det på industriprogramet beror på skola. Jag fick det inte. HUr får man ett svetsarcertiferkat. Jo gå till närmsta branstation och gör proven för den svetstypen du vill. Dock är det hårt på säkerhet och hantering.
Brandstation???? Det är inte certifikat för "Heta Arbeten" Du menar????
Citera
2006-05-15, 18:44
  #34
Avstängd
Jimmy Conways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjompan
Brandstation???? Det är inte certifikat för "Heta Arbeten" Du menar????

Nej. Valfri svtstyp co så fick man ett litet kort som visade att man kunde använda och hantera den. Men dock var det många år sen nu.
Citera
2006-05-15, 19:19
  #35
Medlem
tjompans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Conway
Nej. Valfri svtstyp co så fick man ett litet kort som visade att man kunde använda och hantera den. Men dock var det många år sen nu.
Jadu.... det vore ju kul och se hur långt man kommer med ett sånt på en jobbintervju idag.
Iofs så hjälper erfarenhet och man kan ju (oftast) få bevisa sitt kunnade.....
Citera
2006-05-16, 11:45
  #36
Medlem
Megaforces avatar
Offshore-svetsning innebär ofta jobb under vatten och då måste man gå en hel del kurser i tungdykning, svetsning med miniubåt/robot mm. Lönen ligger på ca 45.000 NOK i månaden (ca 50.000 svenska) med hyfsad låg skatt (den är dock på gång att höjas pga nya skatteavtal). Man får ligga ute i typ 4-6 veckor och är ledig i 4-6 veckor. Så den som gillar att ta semester varannan månad och jobba som en tok (12 timmar/dag 7 dar i veckan) varannan månad bör kolla in detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback