4 983 besökare online
856 929 medlemmar • 45 817 863 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Arbetsliv och arbetsmarknad
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Grubblarpojken
Banned
Grubblarpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draugs Harg
Hm, konstigt. Eftersom jag tar studenten från just industriprogrammet i år kan jag meddela att vi får lägga svetsprov på samtliga typer av svetsning utan att ha jobbat ett år eller två.

Förövrigt får du licens för de svetsar du lägger prov på.
Så man får alltså åka o svetsa i utlandet direkt?

charmören
Medlem
charmörens avatar
Citat:
Hm, konstigt. Eftersom jag tar studenten från just industriprogrammet i år kan jag meddela att vi får lägga svetsprov på samtliga typer av svetsning utan att ha jobbat ett år eller två.

Javisst, ni fick lägga svetsprov. Bara ett sätt att visa blivande arbetsgivare att ni kan lägga godkända svetsar. Dessa prov är ej godkända för att utföra licensjobb.

"Vi måste göra något åt videovåldet"
Mona Sahlin(S) gör ett uttalande efter Stureplansmassakern 1994

Aaandreas
Medlem
Citat:

Vi lägger också prov på min skola. Går industriprogrammet inriktning svets.

Men som charmören säger så är det bara ett underlag för att framtida arbetsgivare osv ska kunna se hur goda kunskaper inom ämnet du har.

tjompan
Medlem
tjompans avatar
Man behöver INTE vänta flera år för att lägga licensprov!
Vi tar ibland in svetsare direkt från någon svetsutbildning och de får svetsa detaljer som inte kräver licens tills de har visat att de är lämpliga att lägga prov.
Givetvis måste de ha lagt godkända prov på utbildiningen före vi tar in dom....
Klarar de inte det under provanställningen får de inte jobbet!
Licenserna gäller endast på företaget du jobbar på men ses som yrkeskunnande då du söker nytt jobb. Där får du lägga sitetest (speciellt om du ska till Norge) som visar ännu en gång att du klarar de krav som det nya företaget har.
Har jobbat som svetsare i tio år (licensierad) i Sverige.
Fler frågor??

.....min mamma tycker iallafall om mig......

Plan Your Dive..... Dive Your Plan

Xavi
Medlem
Xavis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjompan
Vi tar ibland in svetsare direkt från någon svetsutbildning och de får svetsa detaljer som inte kräver licens tills de har visat att de är lämpliga att lägga prov.
Licenserna gäller endast på företaget du jobbar på men ses som yrkeskunnande då du söker nytt jobb. Där får du lägga sitetest (speciellt om du ska till Norge) som visar ännu en gång att du klarar de krav som det nya företaget har.
Fler frågor??

Jag funderar på att gå en Svetsutbildning på Lernia, om jag nu blir utvald eller vad man nu säger
Tycker det verkar rätt kul, men blir inte det ganska enformigt när man kommer ut i arbetslivet??
Bara stå och svetsa en och samma pryl varje dag verkar ändå rätt tråkigt i längden, så nu till fråga nr 2.
Vart/med vad kan man arbeta som svetsare? Typ.. Inom ngn industri, oljeledningar i Norge (detta är bara tankar), bilverkstäder osv osv..?

Tillägsfråga: Vad tjänar man som svetsare? Har hört på löner upp emot 45 000:-/månad EFTER skatt. Det tar jag förvisso med stor nypa salt, men man kan ändå undra om det kan vara så

tjompan
Medlem
tjompans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavi
Jag funderar på att gå en Svetsutbildning på Lernia, om jag nu blir utvald eller vad man nu säger
Tycker det verkar rätt kul, men blir inte det ganska enformigt när man kommer ut i arbetslivet??
Bara stå och svetsa en och samma pryl varje dag verkar ändå rätt tråkigt i längden, så nu till fråga nr 2.
Vart/med vad kan man arbeta som svetsare? Typ.. Inom ngn industri, oljeledningar i Norge (detta är bara tankar), bilverkstäder osv osv..?

Tillägsfråga: Vad tjänar man som svetsare? Har hört på löner upp emot 45 000:-/månad EFTER skatt. Det tar jag förvisso med stor nypa salt, men man kan ändå undra om det kan vara så

Svetsarbeten kan variera i oändlighet och visst kan du hamna vid ett "löpande band" där du drar en sträng på kanske tusentals bitar eller sitter vid en robot.
Den risken finns ju i de flesta yrken.
Som resande får du oftast varierande uppgifter på byggen eller vid nån nyinstallation på tex pappersbruk, oftast när det är produktionsstopp en kortare tid men räkna med stress och långa arbetstider men ganska bra betalt.

I Norge finns ju liknade industrijobb som här men också möjligheten att hamna vid nybyggnationer vid gas/oljefälten (Ormen Lange-Snöhvit t.ex.). Om det har jag ingen egen erfarenhet men vet att det kan vara väldigt varierande samtidigt som en del kan hamna vid pipelinedragning på en pråm i Nordsjön. Där svetsar du oftast inte direkt själv utan riggar en TIGsvets på rören som svetsar själv runt. Utvecklingen går framåt.
I land finns det massor med olika svetsning, allt från rördragning till gångbroar.

Själv har jag ganska varierande uppgifter där vi tillverkar ventiler till kraftindustrin. Kraftverk, avsaltningsanläggningar pappersbruk o.s.v.
En ventil kan ta från några timmar till flera veckor att svetsa klart och vi gör hela själv så det blir ganska varierande. Jag varvar också med två veckor i svetsbås med traditionell svetsning (TIG, MMA, MIG-MAG) med två veckor i en Protig automat. (ganska skönt med lite avkoppling och vila för kroppen).

Ang. löner så varierar den också med va du kan, var du är och vad du gör.
Svetsjobb på en industri i Sverige är ganska avtalsbunden men det kan skilja sig. Normalt är väl mellan 18000:- till 22000:- (tror jag)
I Norge har jag hört om toklöner men man får verkligen leta och ha tur om man ska tjäna så. Sist jag kollade Norgejobb (1 mån sen) låg lönen på ca 20000:-NOK efter skatt inkl. mat, boende och resor från Oslo. Det var vid Ormen Lange gasfältet. Killen jag pratade med sa att mindre företag hade större chans att hitta dom välbetalda uppdragen (varför vet jag inte). Han behövde ca 50 svetsare för tillfället.
Hamnar du offshore kan du räkna med det dubbla!!

Själv har jag 25700:- inkl skifttillägg (tvåskift) och har möjlighet till hur mkt ö-tid som helst. Då vi har ett bra lokalt ö-tidsavtal kan vi få ut en ganska bra lön

Aephir
Medlem
Aephirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmören
Nej!! Men man kan avlägga ett prov som visar att man kan lägga licenssvetsar men dom är ej godkända. Måste jobba i X antal år innan du får avlägga licens och sedan börja med (välbetalda) licensjobb

rent svammel, du får inte licens via industriprogrammet, du kan dock skicka in prover på röntgen osv. men som charmören säger att man behöver flerårig erfarenhet för att få avlägga ett licens prov är skitsnack. den firman du jobbar åt kan skicka dig att ta licens provet på engång du börjar åt dom om dom nu vill (vilket kanske inte är så troligt men möjligheten finns) när du tar licens provet så har du en ful liten gubbe som sitter å tar tid på dig. (alltså med viss tråd/pinne får du bara svetsa viss sträcka per minut) sen skickas provet på röntgen där dom kollar porer osv. sen har dom även ett bryt test (vet ej om det ingår i licens provtagningen).

sen beroend på hur lång din licens gäller så ska du skicka in prover då å då, har för mig om din licens gällde 2 år ska du skicka in varje år. gäller det 1 år, ska du skicka in efter ett halvår. eller nåt sånt.

Aephir
Medlem
Aephirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavi

personligen tyckte jag det var enormt enforming. dock jobbade jag som svetsare i en gruva, så vi hade i stort sett samma skit varje dag. ut å repa sprickor, svetsa adaptrar eller slit delar. men problemen varierade ju en hel del, det var bara synd att lösningen var nästintill alltid likadan, mejsla upp en v-fog å svetsa igen. när det gäller lönen så är 45k i swe rena rama drömmen. det existerar icke. jag låg på 22k före skatt som svetsare. lönen är som tjompan säger ganska likvärdig sverige över. fördel med alla industri jobb är chansen till övertid. den brukar vara oändlig å hänga på hur mycke du själv orkar med.

Citat:
Fler frågor??

dom har väl ändrat licensen nu så att den inte är gällande för företaget, utan det är personlig har jag för mig. är dock inte helt 100%

tjompan
Medlem
tjompans avatar
@Aephir. Jag vet inte om det är några nya regler gällade vissa licenser men mina gäller endast hos oss. Ska kolla med min "svets-kan-allt-ingenjör.
Gällande provtagning så är det oftast bara procedurprov som genomgår förstörande provning (bryt-slagprov) och uppdateringar av licenser sker genom röntgen av dina jobb en gång i halvåret elr varannat år beroende på typ av licens.
Löner på 45k finns men det gäller oftast resande som gör omänskliga pass på nåt shortstop. Men det är ju med massor med ö-tid, traktamenten och sånt. Går ju inte att jämföra.
Var det längesen du jobbade i gruva? 22Kkr låter inte så mkt. Ni hade väl underjordtillägg elr nåt sånt, elr är det en sån där svårdödad myt?

Aephir
Medlem
Aephirs avatar
Citat:
@Aephir. Jag vet inte om det är några nya regler gällade vissa licenser men mina gäller endast hos oss. Ska kolla med min "svets-kan-allt-ingenjör.
Gällande provtagning så är det oftast bara procedurprov som genomgår förstörande provning (bryt-slagprov) och uppdateringar av licenser sker genom röntgen av dina jobb en gång i halvåret elr varannat år beroende på typ av licens.
Löner på 45k finns men det gäller oftast resande som gör omänskliga pass på nåt shortstop. Men det är ju med massor med ö-tid, traktamenten och sånt. Går ju inte att jämföra.
Var det längesen du jobbade i gruva? 22Kkr låter inte så mkt. Ni hade väl underjordtillägg elr nåt sånt, elr är det en sån där svårdödad myt?

nejdå inte alls längesen, 22k sen då plus skift om du gick skift (vilket inte var många kronor extra) där jag jobbade var det öppet dagbrott alltså inget UJ tillägg, men tex i LKAB om man jobbar underjord så har du ju UJ vilket ger en hel del extra (tror 30 spänn i timmen eller vad det är).

hrm kanske jag som tolkade 45k killen fel, förståd som att han hade hört att det gäller varje månad alltså i grund. vilket inte existerar i sverige. sen om man far till norge så är det ju en annan femma. plus att du har utlandstrakt vilket ger ganska fint.

edit : dessutom var det 21k i grund inte 22 =( högsta du kunde ligga på var 22.8 har jag för mig (lite osäker)

edit 2 : förövrigt innan lönehöjningen som kom för 2 årsen (ca) så låg dom lägst betalda på 13.5k före skatt (plus tillägg) och högst 18 tror jag det var. nu ligger den på 17k - 22k har jag för mig.

tjompan
Medlem
tjompans avatar
Okej. Det kan ju vara my bad också men som ny och intresserad av sin utbildning så hör man så mycket skitprat. Folk som tjänar si och så. Ofta får man inte reda på hur mkt slit och timmar det ligger bakom.
Jag väntar fortfarande på svar ang. det nya om licenser du skrev om...

30 spänn/tim för UJtillägg?? Det får jag för att inte ta ut min ö-tid i kompledighet.
Närmare 40:-/tim för att vara "lite" mer exakt. Men som sagt i tidigare inlägg, vi har väldigt bra ö-tidsavtal

edit: 13.500 i ingångslön????. Ok det var 2 år sen men vaf***n. Jag hade 12400:- för 10 år sen. Ökade sen i rask takt efter att ha klarat licenserna

Aephir
Medlem
Aephirs avatar
Citat:
Okej. Det kan ju vara my bad också men som ny och intresserad av sin utbildning så hör man så mycket skitprat. Folk som tjänar si och så. Ofta får man inte reda på hur mkt slit och timmar det ligger bakom.
Jag väntar fortfarande på svar ang. det nya om licenser du skrev om...

30 spänn/tim för UJtillägg?? Det får jag för att inte ta ut min ö-tid i kompledighet.
Närmare 40:-/tim för att vara "lite" mer exakt. Men som sagt i tidigare inlägg, vi har väldigt bra ö-tidsavtal

edit: 13.500 i ingångslön????. Ok det var 2 år sen men vaf***n. Jag hade 12400:- för 10 år sen. Ökade sen i rask takt efter att ha klarat licenserna

mm 13.5k ingångslön det var inte alls roligt =) men vi i norr ligger långt efter ännu med lönerna. nu som industrimontör sitter jag på 125 i timmen samt alla tillägg. ytterst sälland att det går en månad med mindre än 20k (efterskatt) iofs mkt är beroende på övertid.

när det gäller UJ så tycker jag det är ganska schysst med 30 pix extra i timmen, plus att dagarna går väldigt mycke fortare under jord (oftast iaf)

förövrigt grymt bra av dig grubblarpojken att du vill utbilda dig innom nåt praktiskt. tyvärr finns det inte nog med folk som vill utbilda sig inom det praktiska.

Svara på ämne
Topp Dela »