Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-10, 02:57
  #1
Avstängd
Blodig.viking...s avatar
Detta är bara en filosofiskt provocerande fråga och jag har inga tankar på att själv göra det.

Men tanken fastnade i huvudet kring vad som är vad egentligen?

Om man frågar ett forum:
"När vill ni att jag gör självmord?"

Är det då ens självmord när någon annan bestämmer när man ska dö?
Citera
2020-03-10, 03:11
  #2
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Självmord är det, men jag skulle lägga en hel del skuld på övriga. Ponera att detta sker på västerbron och inte på ett anonymt forum.
Citera
2020-03-10, 03:15
  #3
Avstängd
Blodig.viking...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Självmord är det, men jag skulle lägga en hel del skuld på övriga. Ponera att detta sker på västerbron och inte på ett anonymt forum.


Ja det är nog fan sant?

Japanerna som satt högt upp sade ju till unga piloter på andra världskriget att de skulle ta sina flygplan med en fet bomb och bara dyka ner/crasha på de amerikanska stridsfartygen. Kamikaze eller va de kallades.

Dom piloterna var väll självmordsbombare?

Alltså var det inte GeneralJapanernas fel att de dog?

De tog ju självmord, eller?
Citera
2020-03-10, 04:10
  #4
Medlem
I allvarligare fall borde det ju räknas som medmord, finns väl ingen kategori än för det. Men medhjälp till mord kanske?
Citera
2020-03-10, 04:22
  #5
Avstängd
Blodig.viking...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
I allvarligare fall borde det ju räknas som medmord, finns väl ingen kategori än för det. Men medhjälp till mord kanske?

Ja, asså jag antar att det inte finns något rätt eller fel.

Vad är vad kanske inte finns som fråga i detta? Det enda som är e det som blir.

Det som blir är upp till en själv om man inte blivit hjärntvättad eller påverkad.

Samtidigt är det ju individen som har livet i sina händer som har ansvar över vad individen gör av det den blivit påverkad av.

Nästa fråga blir ju:
Är det självmord om man blivit hjärntvättad till det?
__________________
Senast redigerad av Blodig.viking... 2020-03-10 kl. 04:29.
Citera
2020-03-10, 07:44
  #6
Medlem
Om den som utför handlingen också är den som dör är det ju självmord oavsett orsaken till det. Vad någon annan sagt eller gjort innan spelar ju ingen roll.
Citera
2020-03-10, 08:30
  #7
Medlem
Zaedrewss avatar
Att begå självmord är ju ens eget val. Om du inte blir tvingad till det. Antingen fysiskt eller genom hot.

Ta de som hoppade från tornen 9/11 eftersom många var katoliker kom frågan upp om det genom kyrkan skulle anses som självmord. Om det var det kommer man ju inte som troende till himlen. Kyrkan gick då ut ganska ovanligt att sa att det var inte att betrakta som självmord eftersom de blev tvingande till det.
Citera
2020-03-10, 08:34
  #8
Medlem
Om jag blir tillagt att mörda nån annan, blir jag mindre av en mördare då? Ganska uppenbart nej, och precis samma sak i Ts fall.
Citera
2020-03-10, 08:41
  #9
Medlem
FejkEmrans avatar
Nej. Handlingen må vara självmord men det inkluderar även mord/dråp om det är andra som påtrycker. Man kan inte förmå någon att mörda en annan person, utan att begå ett brott. Att aktivt arbeta för ett självmord är även det då inte enbart den som utför handlingens, ansvar. Normalt försöker man avbryta någon. Inte alla. Ingen säger heller att det är normala människor som hetsar till självmord på forum. Tvärtom så är nätet den bästa lekplatsen för antisociala människor eftersom deras möjligheter är mycket mindre i verkligheten.
Citera
2020-03-10, 09:27
  #10
Medlem
Jimmie83s avatar
Nu är detta i usa men var en kvinna som hetsade sin pojkvän att begå självmord och blev dömd för vållande till annans död. Dömd till 15 månaders fängelse och 5 års skyddstillsyn

https://www.expressen.se/nyheter/mic...ill-sjalvmord/
Citera
2020-03-10, 21:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodig.viking...
Detta är bara en filosofiskt provocerande fråga och jag har inga tankar på att själv göra det.

Men tanken fastnade i huvudet kring vad som är vad egentligen?

Om man frågar ett forum:
"När vill ni att jag gör självmord?"

Är det då ens självmord när någon annan bestämmer när man ska dö?

Om någon har bestämt att man ska göra det, inte när man ska göra det, så råder det ju ingen som helst tvekan om att det inte är självmord, utan snarare mord.

Om det däremot enbart är fråga om när man ska begå självmord - då den som kommer att göra det ändå har tänkt göra det - så är det väl en annan sak.

Men rent tekniskt så är ju ett självmord ett självmord, oavsett orsaken.
Citera
2020-03-11, 15:09
  #12
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Juridik
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback