• 1
  • 2
2020-03-09, 19:35
Medlem
WTF, Jag tyckte att den råa färsen som jag gjorde burgarna av hade en lite underlig doft men inte så att jag ville kasta den. Under själva stekningen betedde sig hamburgarna som väntat, luktade helt ok. Jag slängde in burgarna i ugnen på 100 grader med lite ost på toppen under tiden jag friterade pommes. När jag tog ut burgarna kände jag åter igen en underlig doft. Jag delade en av burgarna, satan en skarp doft åt acetonhållet, jag tog en bit i munnen och sporrade ut direkt. Har aldrig varit med om detta tidigare.
Är det någon som vet vad som var fel. Det var ingen härsken doft eller smak, mer en skarp stickande doft/smak. Det fick blir halloumiburgare i stället...
Citera
2020-03-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potatisodlarmannen
WTF, Jag tyckte att den råa färsen som jag gjorde burgarna av hade en lite underlig doft men inte så att jag ville kasta den. Under själva stekningen betedde sig hamburgarna som väntat, luktade helt ok. Jag slängde in burgarna i ugnen på 100 grader med lite ost på toppen under tiden jag friterade pommes. När jag tog ut burgarna kände jag åter igen en underlig doft. Jag delade en av burgarna, satan en skarp doft åt acetonhållet, jag tog en bit i munnen och sporrade ut direkt. Har aldrig varit med om detta tidigare.
Är det någon som vet vad som var fel. Det var ingen härsken doft eller smak, mer en skarp stickande doft/smak. Det fick blir halloumiburgare i stället...

Om grisen inte varit kastrerad så kan du känna en doft av Urin/Aceton vid tillagning.

Var det svenskt kött ?
Citera
2020-03-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potatisodlarmannen

Rengjort ugnen med nåt starkt medel nyligen?
Citera
2020-03-09, 19:43
Medlem
Låter som om du fått okastrerad gammal galt i blandfärsen.
Citera
2020-03-09, 19:52
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Om grisen inte varit kastrerad så kan du känna en doft av Urin/Aceton vid tillagning.

Var det svenskt kött ?

Citat:
Ursprungligen postat av Prestost

Det där har man hört om tidigare. Finns det någon ren medicinsk förklaring på det? Aldrig riktigt orkat söka info om det.

Edit: https://www.gp.se/livsstil/konsument...gris-1.1117409
Senast redigerad av ArgusOne 2020-03-09 kl. 19:55.
Citera
2020-03-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ja så kan det vara, vid närmre eftertanke så har jag nog hör talas om det. Jag ska prata med dem i affären så de vet vad de säljer.
Tack för svar.
Citera
2020-03-09, 20:51
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ha ha, ja jag fick det sagt till mig en gång när jag arbetade på ett boende, det var en som sa att
det hett orne! Det stank förfärligt Jag hade den dagen uppgiften att göra mat av de inköpta
varorna.
(Det var på 90-talet, när man lagade maten hos de äldre.)
Citera
2020-03-10, 10:15
Bannlyst
Håller med det som skrivits tidigare.
Du har fått fläskfärs av en okasterad galt.

Till sist och synes är det en fråga om vad som är värst. Att vi ibland får fläsk som luktar och smakar urin eller att små grispojkar kasteras utan bedövning och avlivas vid födseln.
Citera
2020-03-10, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Till sist och synes är det en fråga om vad som är värst. Att vi ibland får fläsk som luktar och smakar urin eller att små grispojkar kasteras utan bedövning och avlivas vid födseln.
Varför kastrerar man dom om dom ska avlivas?
Citera
2020-03-11, 03:45
Medlem
vators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Varför kastrerar man dom om dom ska avlivas?
Kul grej
Citera
2020-03-11, 05:37
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det där har man hört om tidigare. Finns det någon ren medicinsk förklaring på det? Aldrig riktigt orkat söka info om det.

Edit: https://www.gp.se/livsstil/konsument...gris-1.1117409
Citat:
Ursprungligen postat av vator
Kul grej
Hormoner smakar päck enkelt uttryckt, likaså blir det bitter bismak i köttet om man stressat djuret precis innan slakt, då adrenalin/noradrenalin (hormoner) finns i blodet.
Citera
2020-03-11, 05:39
Medlem
Saltkatts avatar
Döda grisar har inget i en hamburgare att göra. Punkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in