Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-03-08, 15:10
  #13
Medlem
Peyzs avatar
Narcissister brukar uppföra sig precis såhär när barnen flyttar hemifrån.

För helt plötsligt behövs han inte.
Du förstör han personlighet och det har du såklart inte rätt att göra...
Att du visar framgång mår han dåligt över..
Han är inte längre herren på täppan.
Ja, är lite ologiska på det viset


https://youtu.be/kzd8WbQhhEI

Kolla några minuter iallafall?
__________________
Senast redigerad av Peyz 2020-03-08 kl. 15:22.
Citera
2020-03-08, 16:29
  #14
Medlem
Tyvärr är det så att när många kommer upp i ålder så inträffar något konstigt, tex snålhet och girighet bla. Ge han 2000 kr och se det som en investering. Risken är att man blir likadan. Lycka till.
Citera
2020-03-08, 21:05
  #15
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enuck
För över 6 år sen fick jag en personlig rabattkupong av min pappa som gav 20% på en bygghandel. Jag köpte då 30 m2 dyrt golv och fick ca 2000 kr rabatt med den som jag renoverade min BR och sålde. Detta var nästan 7 år sen. I samband med detta gjorde jag en stor vinst och gav honom en teknikpryl som kostade 5000 kr som han även krävde av mig för han hjälp mig med lägenheten lite och att han tyckte han skulle få något av mig förengångsskull, fine jag gick med på det.

Nu har min pappas diskmaskin gått sönder och han ringer och skriker han ska ha dessa 2000 kr av mig för rabattkupongen som någon maffia och ifrågasätter varför jag skulle få den. Jag argumenterade att detta är patetiskt att tjaffsa om en rabattkupong jag fått, att jag inte står i skuld, att jag inte fått något av honom på över 10 år och att han inte använt den själv till något golvinköp som kupongen gällde för och om han behållt den hade han säkert tappat bort den endå. Det mesta jag isåfall är skyldig honom är 20% rabatt om han ska byta ut sitt sovrumsgolv, det blir 350-400 kr och han säger"så du skulle få 2000 kr och jag några hundra". Dessutom sa jag att mina pengar ska gå till mina framtida barn nu och prylar jag vill förverkliga för en gångs skull, inte hans diskmaskin. Kallade även honom girig. Han försöker casha in på en rabattkupong han aldrig använt eller ens ska använda 6-7 år senare.


Min pappa är inte fattig utan har det bra ställt, sparkapital, han har nya bmw bilar senaste 25 åren, ett avbetalt hus värt 4 millar, lyx stereoanläggningar för 100 -150 000 kr, renoverade nyss köket trots det redan var tjusigt med dyra rostfria vitvaror, mycket finare än mitt kök, byggt uterum på baksidan och satt bara är ett halvår sen och snacka om att han ska köpa en ny Bmw i vår trots han är pensionär, vilken pensionär kör en spritt ny bmw med 300 hästar.

Jag har även hjälpt honom flertalet gånger med olika saker senaste åren, vakat över honom på sjukhus och ställt upp när han var sjuk medans andra sket i honom och blivit en bättre son när jag blivit äldre och det sa han bara var skit värt eller tog det för givet och la på luren när jag inte gav honom dessa 2000 kr. Det känns förjävligt.

Jag är mellan 30-40 år gammal och har inte fått något av min pappa på 10-15 år sen jag flytta hemifrån, det är väl rabattkupongen då, julmat och han har ställt upp som borgenär för några hyreskontrakt när jag var i 20 års åldern och inte hade fast jobb och skjutsat mig eller fixat några saker åt mig men det har jag gjort åt honom också. Jag bor i hyresrätt men jag sparar mycket för jag lever snålt och minimalstiskt med 10 år gammal tv/dator och är nästan miljonär.

Varje gång han håller på såhär är en stund efter jag berättat jag gjort stora lägenhetsvinster, när jag håller på byter jobb igen och äntligen får en lön över 40k, när jag vann på lotto nyss 50k eller om jag berättar jag snart ska köpa en dyrare mer motorstark bilar än vad han ägt. När jag skulle köpa hus för några år sen i Spanien försökte han tvinga bli medlåntagare så han kunde låna på sitt hus och få ut 400-500 000 till sin pension vilket jag sa fet nej till då jag hade lånelöfte beviljat till husköp i Spanien som hade blivit avslag på då. Blev riktigt förbannad när jag suttit i 2 år och sparat och kämpat för få en tillräcklig lön för kunna få det lånelöftet, kändes som han försökte förstöra allting.

Märker någon slags avundsjuka och han skojar jämt jag ska ge honom pengar så fort jag berättar någon framgång eller är negativ till mina drömprojekt jag vill förverkliga. När jag ska köpa min drömbil säger han att det ska jag inte alls det, när jag säger jag ska köpa hus i Spanien vill han inte höra mig prata om det ens och blir irriterad, 2 mån senare sitter han och larvar sig att han ska köpa hus i Spanien med fånigt tonläge, något han inte har möjlighet till. Han ska även köpa 1 av 2 av mina drömbilar vilket jag berättade för honom för 2 år sen.
Tycker det är helt sjukt detta.

Vad hade ni gjort? Är detta normalt?

Nu har vi visserligen bara hört din sida av berättelsen. Nej, han agerar inte normalt. Han borde ha varit tydligare när han gav bort rabattkupongen att han förväntade sig något tillbaks. Att han ska ha pengar just när hans diskmaskin pajar tyder på att han just leker maffia. Man brukar inte förvänta sig något tillbaks när man ger bort rabattkuponger! Du kanske hade kunnat köpa golvet på Byggmax eller Ikea och fått det lika billigt som med kupongen? Isåfall är kupongen helt värdelös.

Grundproblemet verkar vara att din pappa inte gillar dig. Ta bort honom ur ditt liv, han verkar tillföra mer negativt än positivt. Avundsjuka är sjukt, att vara avundsjuk på sina barn är ännu mycket sjukare.
Citera
2020-03-08, 21:17
  #16
Medlem
Jag orkar inte skriva så utförligt som jag skulle vilja men lite delar jag med mig.
Baserat på din historia så verkar det som om att han känner att han känner sig förtjänad av en liten del av din framgång. Du skriver att han blir så varje gång du berättar att något gått bra för dig. Det är ju helt klart ett mönster som du borde se upp med. Kanske sluta berätta helt enkelt.
I det här fallet skulle jag betala. Och sedan ta en riktig funderare på vad det är för pappa jag har och om det är värt att ha kontakt med en person som är så giftig för mig. 2k är en liten summa för att få bort någon från mitt liv eller att göra mitt liv enklare.
Verkar du aldrig har sagt vad du tycker och tänker om honom egentligen. Vad är det värsta som skulle hända om du sa vad du sa här på fb?
Citera
2020-03-11, 00:00
  #17
Medlem
Trezors avatar
Kräver han dig på pengar eller har han krävt dig på pengar?
Citera
2020-03-11, 00:01
  #18
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Köp en ny maskin för över 2000 och se till att påminna honom om denna eviga skuld.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback