2020-03-05, 05:33
Medlem
Bakgrund:
Jag har handlat med aktier sedan ungefär 15 år tillbaka och gjort både vinster och förluster i diverse förhoppningsbolag, totalt sett ligger jag väl runt 50% back.

Har OK inkomst och räknar med att kunna investera mellan 5 och 10 000/månad under året.
Har dock en ganska dyr hobby som kan komma att gå i första hand vissa månader.

Nuvarande situation:
Har ett ISK med ca. 130k fördelat på ett tiotal olika förhoppningsbolag där Beowulf Mining står för ungefär hälften. Jag skulle säga att samtliga innehav är rena idiotchansningar.

Ett "seriöst" nystartat ISK där jag har ca. 12k fördelat ungefär lika på Swedbank, Castellum, Investor och Swedish Match.

Planen:
Att behålla det gamla ISK:t men inte sätta in mer pengar där och hoppas på att någon av lotterna ger vinst.

Fortsätta investera på det "seriösa" kontot månadsvis i stabila (gärna utdelande) bolag. Sitta still, återinvestera utdelningarna och hålla käften i minst 10 år och sedan komma upp med en ny plan.

Problemet:
Jag ÄR en obotlig gambler och tycker att några "säkra" procent om året är skittråkigt och jag ser en stor risk med att jag tröttnar och börjar handla skitbolag igen.

Trådens syfte:
Dels att få er hjälp med långsiktiga strategier.

Dels som någon slags investeringsdagbok som förhoppningsvis ger incitament att hålla sig till planen.

Frågor, tips och rena tillrättavisningar mottages tacksamt.
Citera
2020-03-05, 07:07
Medlem
Några tillägg:

Bostadsrätt: Belånad till ca. 60%. Amorterar minsta möjliga.

Billån: Ca. 75k. Ränta + amortering = 2000/månad.

Likvider: Ca. 30k med 0-ränta.

Inkomst: Extremt varierande. från 35k som lägst upp till 100k vid sällsynta tillfällen.
Citera
2020-03-05, 11:14
Medlem
tnems avatar
Sätt in 5k varje månad på den stabila ISK, och köpa stabila bolag för det.

Har du pengar över kan du sätta in dem på ditt andra ISK och köpa mer högriskbolag om du vill.

Då har möjlighet att gamla lite och fortfarande ha ett stabilt långsiktigt sparande.
Citera
2020-03-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Sätt in 5k varje månad på den stabila ISK, och köpa stabila bolag för det.

Har du pengar över kan du sätta in dem på ditt andra ISK och köpa mer högriskbolag om du vill.

Då har möjlighet att gamla lite och fortfarande ha ett stabilt långsiktigt sparande.

Det är så gamblern i mig resonerar.
Verkligheten är att jag redan har ~90% av mitt investerade kapital i chansposter. Det är den sortens risktagande jag vill växa ifrån.

Första delmålet får bli att fylla på i den ”säkra” portföljen tills fördelningen mellan kontona är 50/50.

Om jag siktar på att investera 10k vid månadsskiftet, borde jag välja nya innehav eller fördela på de jag redan har. Hur mycket per papper?

Hur resonerar ni som investerar ”safe”?
Citera
2020-03-06, 07:11
Medlem
Rätt eller fel men tanken nu är att fylla på det seriösa kontot med ytterligare 7k trots coronakris, jag lyssnar alltså på de som menar att det är ett bra läge att fylla på.

Jag är för dåligt insatt för några egna analyser men funderar på att lägga hälften i Volvo (pga den höga direktavkastningen) och hälften i antingen Stora Enso, SCA eller Arctic Paper.

Jag inbillar mig att världen kommer att gå från plast till trämaterial i snabb takt framöver och att branschen kommer att se nya affärsområden, frågan är vilken som är den bästa investeringen.
Citera
2020-03-06, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlamm
Rätt eller fel men tanken nu är att fylla på det seriösa kontot med ytterligare 7k trots coronakris, jag lyssnar alltså på de som menar att det är ett bra läge att fylla på.

Jag är för dåligt insatt för några egna analyser men funderar på att lägga hälften i Volvo (pga den höga direktavkastningen) och hälften i antingen Stora Enso, SCA eller Arctic Paper.

Jag inbillar mig att världen kommer att gå från plast till trämaterial i snabb takt framöver och att branschen kommer att se nya affärsområden, frågan är vilken som är den bästa investeringen.

9 av 10 fondförvaltare slår inte index, du kommer inte heller göra det, så gör det enkelt för dig och köp index fonder. Vill du göra det ännu enklare så ta en fondrobot, typ Lysa, så behöver du inte göra något annat att sätta in pengarna.

Ska du bli rik snabbt så är det förhoppningsbolag som gäller, men det har du redan testat och förlorat på.
Citera
2020-03-06, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
9 av 10 fondförvaltare slår inte index, du kommer inte heller göra det, så gör det enkelt för dig och köp index fonder. Vill du göra det ännu enklare så ta en fondrobot, typ Lysa, så behöver du inte göra något annat att sätta in pengarna.

Ska du bli rik snabbt så är det förhoppningsbolag som gäller, men det har du redan testat och förlorat på.

Det kan absolut vara ett alternativ för huvuddelen av kontot. Sitter hos Avanza nu, är det Zero som är det vettigaste då?

Dock vill jag lära mig mer om handel och investeringar och känner att direktägande kanske skulle hålla intresset uppe på ett annat sätt.

Förhoppningskontot kommer inte att fyllas på mer men det är mycket möjligt att innehaven där omfördelas framöver, gamblern i mig lär få sitt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in