Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-02, 03:03
  #1
Medlem
Varenda gång en ny social media växer så börjar folk tjata så jävla mycket om att ens "privata säkerhet är i fara" bla bla bla

Facebook skapas och genast börjar folk skrika om att "De äger alla dina bilder och all din information" bla bla bla
TikTok skapas och genast börjar folk skrika om att "China spionerar på dig, alla dina privata data sprids!!!"

Vad fan har Facebook för användning av en bild på mig i en soffa på en hemmafest med en öl i handen??
Vad fan ska China med mitt användarnamn lösen till TikTok med??
Ska de börja lägga in personliga annonser som ska få mig att köpa saker, SÅ SOM VARENDA JÄVLA APP PÅ ENS TELEFON REDAN GÖR

Vad är folk så jävla rädda för ska hända??

Jag fattar verkligen inte hela den här jävla hypen kring att "ens info sprids" när det redan gör det över facking allt såvida du inte har slängt din telefon i sjön och lever i en koja i skogen

Så länge jag inte håller på med något olagligt i min telefon eller på min dator så har jag väl förfan ingenting att vara rädd för?
Jag skiter väl fullständigt i ifall jag får en annons om kattmat för att jag nämnt kattmat i en chatt, inte fan kommer jag att köpa den produkten för det, jag har väl för i helvete en egen hjärna att tänka på
Citera
2020-03-02, 04:37
  #2
Avstängd
1nvests avatar
Tror inte någon har påstått det. Däremot är kvinnors intelligens extremt farligt i kombination med TikTok.
Citera
2020-03-02, 14:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttrakad90
Varenda gång en ny social media växer så börjar folk tjata så jävla mycket om att ens "privata säkerhet är i fara" bla bla bla

Facebook skapas och genast börjar folk skrika om att "De äger alla dina bilder och all din information" bla bla bla
TikTok skapas och genast börjar folk skrika om att "China spionerar på dig, alla dina privata data sprids!!!"

Vad fan har Facebook för användning av en bild på mig i en soffa på en hemmafest med en öl i handen??
Vad fan ska China med mitt användarnamn lösen till TikTok med??

Ska de börja lägga in personliga annonser som ska få mig att köpa saker, SÅ SOM VARENDA JÄVLA APP PÅ ENS TELEFON REDAN GÖR

Vad är folk så jävla rädda för ska hända??

Jag fattar verkligen inte hela den här jävla hypen kring att "ens info sprids" när det redan gör det över facking allt såvida du inte har slängt din telefon i sjön och lever i en koja i skogen

Så länge jag inte håller på med något olagligt i min telefon eller på min dator så har jag väl förfan ingenting att vara rädd för?
Jag skiter väl fullständigt i ifall jag får en annons om kattmat för att jag nämnt kattmat i en chatt, inte fan kommer jag att köpa den produkten för det, jag har väl för i helvete en egen hjärna att tänka på

Problemet är kanske inte så mycket att de har ett foto på dig med en öl i näven på en hemmafest eller ditt användarnamn och lösenord till tjänsten så mycket som att informationen kan användas för andra ändamål.

Folk gillar inte att storföretag (eller stater) har tillgång till så mycket information om dem. Rädslan grundar sig inte sällan på ett värsta-fall-scenario. Jag tror ingen bryr sig om att TikTok eller Facebook har tillgång till din 15-sekunderscover av en dålig poplåt eller bild från en hemmafest, utan vad all information såna företag (och i förlängningen säkerhetstjänster/staten) kan använda den till.

Förutom att bygga väldigt noggranna profiler på användarna (som används för marknadsföring, som du själv är inne på) kan datat användas bland annat för att utröna sociala interaktioner, position och rörelsemönster, ansiktsigenkänning och biometrisk data, beteendemönster, åsikter med mera.

Du har helt rätt i att ens info redan sprids över facking allt och att lösningen är att slänga smartphonen i sjön.

För mer verklighetsnära risker och fall kan vi se på Cambridge Analytica, Kinas social credit score-system eller nyligen när en en app läckte ut alla röstberättigade i Israel.

Medan riskerna ofta (men inte alltid) är överdrivna i förhållande till hur världen ser ut och fungerar är det enligt förespråkarna för den personliga integriteten och rätten till privatliv en principiellt viktig fråga. Medan Facebook, TikTok, Google eller vad vi än pratar om i sig kanske inte har några ondsinta intentioner med datat är det ingen garanti för att en tredje part spelar lika schysst.
__________________
Senast redigerad av Regentia 2020-03-02 kl. 14:06.
Citera
2020-03-02, 15:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Problemet är kanske inte så mycket att de har ett foto på dig med en öl i näven på en hemmafest eller ditt användarnamn och lösenord till tjänsten så mycket som att informationen kan användas för andra ändamål.

Folk gillar inte att storföretag (eller stater) har tillgång till så mycket information om dem. Rädslan grundar sig inte sällan på ett värsta-fall-scenario. Jag tror ingen bryr sig om att TikTok eller Facebook har tillgång till din 15-sekunderscover av en dålig poplåt eller bild från en hemmafest, utan vad all information såna företag (och i förlängningen säkerhetstjänster/staten) kan använda den till.

Förutom att bygga väldigt noggranna profiler på användarna (som används för marknadsföring, som du själv är inne på) kan datat användas bland annat för att utröna sociala interaktioner, position och rörelsemönster, ansiktsigenkänning och biometrisk data, beteendemönster, åsikter med mera.

Du har helt rätt i att ens info redan sprids över facking allt och att lösningen är att slänga smartphonen i sjön.

För mer verklighetsnära risker och fall kan vi se på Cambridge Analytica, Kinas social credit score-system eller nyligen när en en app läckte ut alla röstberättigade i Israel.

Medan riskerna ofta (men inte alltid) är överdrivna i förhållande till hur världen ser ut och fungerar är det enligt förespråkarna för den personliga integriteten och rätten till privatliv en principiellt viktig fråga. Medan Facebook, TikTok, Google eller vad vi än pratar om i sig kanske inte har några ondsinta intentioner med datat är det ingen garanti för att en tredje part spelar lika schysst.

Blir bara så irriterad (speciellt när jag är full ) på folk som skriver online "fuck TikTok, it's used for China to spy on people" och för mig här i Sverige så känner jag bara, och!!??

De har väl för fan ingen nytta av att jag har ett konto på TikTok (vilket jag dock inte har) om jag endast använder det för att kolla på andras klipp medans mitt eget konto är tomt?

Att China är korrupta och använder sig av många medel för att spara ner data från deras invånare är sedan länge känt men det händer väl förfan vart du än bor i Sverige, enda skillnaden är att China öppet visar det?


Grundar sig all den här hysterin i att generellt hata på dessa sociala medier för att folk får insikten om att allt man gör sparas men i verkliga livet så är det inget som 99% av människor inte ens påverkas av på riktigt, de vill bara klaga för att klaga men egentligen spelar det ingen större roll

Ooooh "USA spanar på våra telefoner" när USA egentligen är totalt ointresserade av 99% av befolkningens telefoner för att det bara är vanliga svennar som inte utgör något hot
Citera
2020-03-02, 18:37
  #5
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera
2020-03-03, 19:05
  #6
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttrakad90
Varenda gång en ny social media växer så börjar folk tjata så jävla mycket om att ens "privata säkerhet är i fara" bla bla bla

Facebook skapas och genast börjar folk skrika om att "De äger alla dina bilder och all din information" bla bla bla
TikTok skapas och genast börjar folk skrika om att "China spionerar på dig, alla dina privata data sprids!!!"

Vad fan har Facebook för användning av en bild på mig i en soffa på en hemmafest med en öl i handen??
Vad fan ska China med mitt användarnamn lösen till TikTok med??
Ska de börja lägga in personliga annonser som ska få mig att köpa saker, SÅ SOM VARENDA JÄVLA APP PÅ ENS TELEFON REDAN GÖR

Vad är folk så jävla rädda för ska hända??

Jag fattar verkligen inte hela den här jävla hypen kring att "ens info sprids" när det redan gör det över facking allt såvida du inte har slängt din telefon i sjön och lever i en koja i skogen

Så länge jag inte håller på med något olagligt i min telefon eller på min dator så har jag väl förfan ingenting att vara rädd för?
Jag skiter väl fullständigt i ifall jag får en annons om kattmat för att jag nämnt kattmat i en chatt, inte fan kommer jag att köpa den produkten för det, jag har väl för i helvete en egen hjärna att tänka på

Precis. Narrativet ”allt som sker på Internet är farligt” byggs upp av de som vill behålla samhällets nuvarande ”gatekeepers” för vad som får sägas i samhällsdebatten. Dvs marxisterna.
Citera
2020-03-03, 19:12
  #7
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat: ”utan vad all information såna företag (och i förlängningen säkerhetstjänster/staten) kan använda den till.

Förutom att bygga väldigt noggranna profiler på användarna (som används för marknadsföring, som du själv är inne på) kan datat användas bland annat för att utröna sociala interaktioner, position och rörelsemönster, ansiktsigenkänning och biometrisk data, beteendemönster, åsikter med mera. ”

Så varför är det så mycket hemskare om jag får redogöra för mina rörelsemönster via en app, än om snuten ser dem via sina små svarta registreringsskyltsläsarkameror som ingen debattör klagar på?

Citat: ”För mer verklighetsnära risker och fall kan vi se på Cambridge Analytica, Kinas social credit score-system eller nyligen när en en app läckte ut alla röstberättigade i Israel.”

Så bara för att Kina inte har likhet inför lagen bör svenskarna hata sociala medier?? *facepalm*
Citera
2020-03-05, 18:28
  #8
Medlem
1. Världen är full av idioter.

2. Idioter vill ha "starka" ledare.

3. Därför dras idioter till psykopater.

4. Psykopater manipulerar folk.

5. Manipulation sker genom att psykopater tar normala företeelser och förvränger de stegvis, pö om pö, knappt så att det märks.

6. Efter en viss tid har folkets verklighetsuppfattning förvrängts oerhört jämfört med hur de uppfattade verkligheten innan idioterna gav makt till psykopaterna.




Sociala medier ger en massa "information" om vad "normalt" beteende är, och allmänheten förväxlar ofta "normalt" med "sunt", vilken psykopaterna såklart kommer att använda. Det har redan börjat. För 100 år sedan hade ingen normal människa tyckt att det är sunt att låta företag spionera på en i hemmet, men eftersom de hela tiden ser folk på sociala medier så måste det ju betyda att inskränkt privatliv inte är så farligt. Om 50 år kommer det kanske bli lag på att alla hushåll ska ha minst en övervakningsapparat, och allmänheten kommer då ha vant sig vid denna verklighetsförvrängning så pass att de rent av kommer tänka att de som protesterar har något att dölja, och att det bevisar att dessa verktyg behövs.
Citera
2020-03-06, 10:52
  #9
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
1. Världen är full av idioter.

2. Idioter vill ha "starka" ledare.

3. Därför dras idioter till psykopater.

4. Psykopater manipulerar folk.

5. Manipulation sker genom att psykopater tar normala företeelser och förvränger de stegvis, pö om pö, knappt så att det märks.

6. Efter en viss tid har folkets verklighetsuppfattning förvrängts oerhört jämfört med hur de uppfattade verkligheten innan idioterna gav makt till psykopaterna.




Sociala medier ger en massa "information" om vad "normalt" beteende är, och allmänheten förväxlar ofta "normalt" med "sunt", vilken psykopaterna såklart kommer att använda. Det har redan börjat. För 100 år sedan hade ingen normal människa tyckt att det är sunt att låta företag spionera på en i hemmet, men eftersom de hela tiden ser folk på sociala medier så måste det ju betyda att inskränkt privatliv inte är så farligt. Om 50 år kommer det kanske bli lag på att alla hushåll ska ha minst en övervakningsapparat, och allmänheten kommer då ha vant sig vid denna verklighetsförvrängning så pass att de rent av kommer tänka att de som protesterar har något att dölja, och att det bevisar att dessa verktyg behövs.

Staten förutsätter överhuvudtaget en förvrängd verklighetsuppfattning hos de styrda. Att någon överhuvudtaget ska styra någon annan är så moraliskt perverst som det kan bli.

Den här tråden illustrerar det rätt bra. P.g.a. lagar, avgifter, skatter mm är det knappt lönsamt att jaga älg lagligt: Hur mycket tjänar folk på att skjuta en älg?

"Anarkister är idioter" - sagt av folk som accepterar skändligheter som denna och alla andra som staten hittar på.
__________________
Senast redigerad av Redoxreaktion 2020-03-06 kl. 11:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback