2020-02-27, 13:34
Medlem
Utöver mitt sparande i indexfonder så planerar jag att börja bygga på en utdelningsportfölj. Men jag skulle behöva ha lite synpunkter innan jag väl börjar. Nu till en början har jag ca 70tkr att börja investera. Sen kommer jag lägga in ca 5 tkr i månaden framöver.
Jag har försökt att hitta en någorlunda bra branschspridning på stabila bolag som jag tror kommer kunna höja/ha kvar sin utdelning framöver.

Investor 20%
Industrivärlden 20%
Castellum 10%
Swedish Match 10%
Ica Gruppen 10%
H&M 10%
Telia 5%
Skanska 5%
Byggmax 5%
Swedbank 5%

Ser detta hållbart ut? Är det något jag borde ändra på?
Är det fel att bara rikta in sig på svenska bolag?
Citera
2020-02-27, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals179
Utöver mitt sparande i indexfonder så planerar jag att börja bygga på en utdelningsportfölj. Men jag skulle behöva ha lite synpunkter innan jag väl börjar. Nu till en början har jag ca 70tkr att börja investera. Sen kommer jag lägga in ca 5 tkr i månaden framöver.
Jag har försökt att hitta en någorlunda bra branschspridning på stabila bolag som jag tror kommer kunna höja/ha kvar sin utdelning framöver.

Investor 20%
Industrivärlden 20%
Castellum 10%
Swedish Match 10%
Ica Gruppen 10%
H&M 10%
Telia 5%
Skanska 5%
Byggmax 5%
Swedbank 5%

Plocka bort byggmax volatil och riskfyllt med små konsument bolag har jag fått känna på och lära mig.
En regnig sommar och försäljningen tappar. Dom har börjat ge utdelning i år, förra året gav dom ingen.

Jag hade nog tagit handelsbanken istället för Swedbank.

Annars ser det bra ut.

Xact högutdelande kunde du lägga lite i så får du med övriga norden också.
Visst kunde du välja in några utländska etf:er också med utdelning.
Citera
2020-02-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Plocka bort byggmax volatil och riskfyllt med små konsument bolag har jag fått känna på och lära mig.
En regnig sommar och försäljningen tappar. Dom har börjat ge utdelning i år, förra året gav dom ingen.

Annars ser det bra ut.

Tack för ditt svar.
Om man köper utländska aktier så har jag hört någonstans om ett "KF-konto"
Är det en förkortning av Kapitalförsäkring?
Citera
2020-02-27, 16:43
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar.
Om man köper utländska aktier så har jag hört någonstans om ett "KF-konto"
Är det en förkortning av Kapitalförsäkring?

Ja det är kapitalförsäkring för att underlätta att få tillbaka källskatten på utdelningarna man får i utländska aktier.
I KF hjälper banken dig att få tillbaka källskatten.
Tar dock 2-3 år innan den kommer tillbaka på avanza å Nordnet.
Väljer du ett konto på Nordea så betalar dom tillbaka på runt 3 veckor.

om du köper utländska etf;er kolla så dom har säte på Irland där betalar man ingen källskatt.
Då kan du köpa dom i isk istället.
Blackrock och Vanguard har säte där.
Citera
2020-02-27, 20:24
Medlem
enobservators avatar
Citat:

Investor 20%
Industrivärlden 20%
Castellum 10%
Swedish Match 10%
Ica Gruppen 10%
H&M 10%
Telia 5%
Skanska 5%
Byggmax 5%
Swedbank 5%

Jag har en så kallad mix av svenska samt utländska aktier, i den svenska portföljen så har jag en likartad sammansättning av diverse aktier, jag valde dock SEB istället för Swedbank pågrund av smällen som Swedbank åtog sig.
Citera
2020-03-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

Annars ser det bra ut.

Jag köpte lite Xact Högutdelande igår. Men jag blir inte klok på hur man ser vilken utdelning man får?
Syns det någonstans?
Citera
2020-03-03, 16:45
Medlem
Citat:
Jag köpte lite Xact Högutdelande igår. Men jag blir inte klok på hur man ser vilken utdelning man får?
Syns det någonstans?

Dom har som mål att dela ut 4% av värdet på innehavet i slutet av maj.
Det kan dock ”bli Mer eller mindre” som det står på deras sida.
Årets utdelningsprocent meddelar dom på hemsidan xact.se några veckor innan utdelningen kommer.
Förra året var det 4,5% om jag minns rätt.
Citera
2020-03-05, 12:05
Medlem
Citat:
Syns det någonstans?

https://www.xact.se/News?articleId=7...kfHvNWs#expand

Såg att dom ändrar från i år och delar ut 2 ggr istället.

Du kan även månadsspara i fonden på Nordnet så slipper du betala courtage.
Jag månadssparar även i en fond som har obligationer i emerging market, som delar ut varje månad.
Ius7 är tickern, yieldar 4 %.
Citera
2020-03-07, 18:27
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:

Investor 20%
Industrivärlden 20%
Castellum 10%
Swedish Match 10%
Ica Gruppen 10%
H&M 10%
Telia 5%
Skanska 5%
Byggmax 5%
Swedbank 5%

Kanske är jag lite sen på bollen här men när det gäller utdelningsaktier har jag kollat mycket på USA och Kanada som har en del trevliga aktier där man delar ut stadigt varje månad eller kvartal. Boston Pizza royalty är en sådan. Utdelningen ligger väl på runt 8-10%. Det är trevligt med en liten utdelning varje månad vilket gör att man får en mindre kick varje månad. Det finns en hel del sådanna aktier som är värda att kolla på om man bygger en utdelningsportfölj.

Men man får då även annan risk möjlighet som man skall vara medveten om det är ju valutakursen. Idag är kronan svag vilket gör dessa aktier dyra och en starkare krona och en svag utveckling kan svida. Men på lång sikt tycker jag man skall kolla på andra marknader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in