Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-02-27, 06:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Jag har dock för mig att katter har störst risk att skada sig om de faller från tredje våningen. Från lägre höjd hinner de inte få samma hastighet och högre uppifrån sprider de ut benen och faller lite som flygekorrar, vilket dämpar hastigheten.
Jag lästa någonstans att det beror på att om de sprider ut kroppen riskerar de spräcka urinblåsan om de inte hinner tömma den först under fallet. Stå inte under en fallande katt Jag har i alla fall haft en katt som föll ut från ett fönster två våningar upp och bara stod nedanför lite förvånad och undrade hur den skulle ta sig upp igen.

För den som undrar varför små djur klarar sig bättre så beror det på att om man dubblar linjära storleken på ett djur, ökar längden från 1 dm till 2 dm, så ökar arean, dvs luftmotståndet med en faktor 4 medan massan ökar med en faktor 8.
Citera
2020-02-27, 07:20
  #14
Avstängd
LE37s avatar
Inga alls.
Citera
2020-02-27, 07:59
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Inga alls.
Råttor sägs klara höga fall. Vet inte om det är testat dock.
Citera
2020-02-27, 08:53
  #16
Medlem
Jag skulle säga inget då allt skulle dö av t ex svält eller törst eller ålder under ett oändligt långt fall.
Citera
2020-02-27, 09:29
  #17
Medlem
Sjograss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloppyAsHell
Jag skulle säga inget då allt skulle dö av t ex svält eller törst eller ålder under ett oändligt långt fall.
Jo detta är ju det uppenbart korrekta, och tråkiga svaret.

Frågeställningen i TS ska ju så klart vara; Vilka djur överlever fall till marken vid dess kropps terminalhastighet? Kanske något mer intressant dock att hitta det största djur som dessa förutsättningar gäller för.
Citera
2020-02-27, 09:53
  #18
Medlem
Inget djur eftersom ett oändligt långt fall kommer leda till att man tillslut dör av uttorkning/svält medans man faller. T.ex astro/kosmonauter på ISS faller ju nästan oändligt och där är näringsämnen och vatten viktigare för överlevnad än hur bra man klarar det plötsliga stoppet vid fallets slut.

Edit: hur faen kunde jag missa ett inlägg framför näsan på mig? 😑 Pucktvåa
Citera
2020-02-27, 10:11
  #19
Medlem
Snöleopard https://www.youtube.com/watch?v=ulF9R7r4Jok
Citera
2020-02-27, 14:18
  #20
Medlem
mendokses avatar
Oändligt långa fall är väl dåligt formulerat.
"Vilka djur kan inte dö av fallskador oavsett hur högt fallet är?" kanske vore bättre.

Hittade en artikel iaf: https://www.theverge.com/tldr/2016/6...mystery-solved

Enligt den kan inte möss dö av fall. Så man skulle kunna flygbomba en stad med hundra tusen möss och de skulle överleva fallet, lite intressant tycker jag. Potential för biologisk krigföring.

Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Snöleopard https://www.youtube.com/watch?v=ulF9R7r4Jok

Häftig video men tvivlar på att den skulle överleva ett fall på 1 kilometer.
Citera
2020-03-01, 11:19
  #21
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Såg för länge sen en intervju med en gammal engelsman, fd akterskytt på ett bombplan under WW2.
Dom blev nerskjutna en vinternatt över Tyskland, planet tog eld och alla hoppade med fallskärm utom akterskytten, som tagit av sig den för att det blev för trångt där han satt längst akterut.
Skärmen tog eld, och det riskerade skytten också att göra, så han valde att slå ihjäl sig genom att hoppa utan skärm istället, från flera tusen meters höjd.
Han hade den otroliga turen att i mörkret landa på en yvig gran, som bromsade fallet.
Kunde skaka av sig snö och barr och promenera därifrån.

Var en annan som oxå fick hoppa , han landa på nått glastak på nån centralstation som dämpade fallet....

Hyfsat allvarligt skadad men blev bra

Han fick faktiskt nån tysk hederdmedalj trots att han dumpat presenter från sin bombplan
Citera
2020-03-02, 17:24
  #22
Medlem
Några speciella fågel arter möjligtvis
Citera
2020-03-12, 21:16
  #23
Medlem
Mindre djur klarar fall bättre vilket beror på fysik som inte är mitt huvudområden men anslagsenergin blir lägre ju lättare djuret är.
Dom är även ofta proportionellt sett starkare och snabbare.

Leddjur som har exoskelett klarar fall sämre, som redan nämnts så dör stora fågelspindlar ofta av fall fast dom är små jämfört med flertalet däggdjur och reptiler.
Citera
2020-03-12, 21:23
  #24
Medlem
Pfaltzs avatar
Tveklöst björndjur. De är de tåligaste flercelliga organismerna på jorden och kan tom överleva i rymden.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tardigrade
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback