Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Vi har ju risk kontra reward hela tiden. Mycket folk som siktar på passiv inkomst "ekonomisk frihet".
Tänkte man behöver ju inte bara gör det här men man kunde gå ner i arbetstid.
Att bli expert på aktiemarknaden är ju tufft med mycket risk.
För att leva på avkastning krävs väl 5 mille +.
Men finns kanske fonder och annat som är mindre risk.
Sen har man ju ofta tillgångarna i ett aktiebolag, där du får ta ut via aktieutdelning 20 % skatt.
Men om vi ponerar att du har 1 miljon. Hur mycket kan man få den miljonen att växa på ett år beroende på risk?
Säg man vill lära sig om allt det här, är snabb på att lära sig och blir hyfsad duktig.
Hur mycket kan man då få ett kapital på ett par mille att växa?
Ge era synpunkter, som ni märker är jag inte helt insatt
Ditt inlägg är väldigt spretigt, så du får svar därefter.
Oavsett om du är expert eller inte så kommer du ha svårt att slå index på lång sikt, så sikta på att prestera runt index.
5 mille beror helt på din levnadsstandard givetvis. Om du räknar med att du kan dra ca 5% efter skatt i avkastning per år, då har du ca 20-21 tkr per mån. Variationen är dock stor, då vissa år kan ge noll utdelning och rejäla nedgångar.
Varför har "man ju ofta" tillgångarna i ett bolag? Är väl endast företagare som har, och tror inte dom är någon majoritet bland småsparare direkt.
Om du har 1 mille, hur mycket kan det växa? Svar: Hur långt är ett snöre?
Köper du minifutures för alltihopa, då har du högst troligt 0 kr efter ett år, men du kan också ha >100 miljoner. Dock inte lika troligt.
Att döma av ditt inlägg, samt kön och ålder, är jag ganska säker på att du kommer jaga snabba pengar (fördomar, jag vet, men bevisa gärna motsatsen). Tex försöka hitta nästa "fingerprint" osv, vilket i regel slutar i katastrof. Sikta istället in dig på att få ditt kapital att växa runt index, långsiktigt brukar man säga ca 7% per år i snitt. Tiden är din vän...