2020-02-26, 19:24
Medlem
Vi har ju risk kontra reward hela tiden. Mycket folk som siktar på passiv inkomst "ekonomisk frihet".
Tänkte man behöver ju inte bara gör det här men man kunde gå ner i arbetstid.
Att bli expert på aktiemarknaden är ju tufft med mycket risk.
För att leva på avkastning krävs väl 5 mille +.

Men finns kanske fonder och annat som är mindre risk.
Sen har man ju ofta tillgångarna i ett aktiebolag, där du får ta ut via aktieutdelning 20 % skatt.

Men om vi ponerar att du har 1 miljon. Hur mycket kan man få den miljonen att växa på ett år beroende på risk?

Säg man vill lära sig om allt det här, är snabb på att lära sig och blir hyfsad duktig.
Hur mycket kan man då få ett kapital på ett par mille att växa?

Ge era synpunkter, som ni märker är jag inte helt insatt
Citera
2020-02-26, 19:37
Medlem
På ett isk konto betalar du 0.375% skatt sen har fonder olika förvaltarafgifter, men låt oss säga att du placerar i lite högre risk fonder med avgift på 2% men du får 15% avkastning varje år, då betalat du ungefär 24 000 i skatt och gjort en vinst på 136 000 kr. Så ungefär
11 000 kr varje månad. Men kom ihåg att 15% är väldigt bra
Citera
2020-02-26, 19:39
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Du kan gå 500% plus likväl som 100% minus. Investerat belopp kvittar.

Märks att du inte är insatt.
Citera
2020-02-26, 19:45
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smiffen95
På ett isk konto betalar du 0.375% skatt sen har fonder olika förvaltarafgifter, men låt oss säga att du placerar i lite högre risk fonder med avgift på 2% men du får 15% avkastning varje år, då betalat du ungefär 24 000 i skatt och gjort en vinst på 136 000 kr. Så ungefär

15% är bra men 30% är bättre. Jobbigt bara sen när fonden/aktien störtdyker. Observera att TS undrar hur mycket han/hon kan tjäna på ett år genom placeringar.
Citera
2020-02-26, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Vi har ju risk kontra reward hela tiden. Mycket folk som siktar på passiv inkomst "ekonomisk frihet".

Sen har man ju ofta tillgångarna i ett aktiebolag, där du får ta ut via aktieutdelning 20 % skatt.

Men om vi ponerar att du har 1 miljon. Hur mycket kan man få den miljonen att växa på ett år beroende på risk?

Säg man vill lära sig om allt det här, är snabb på att lära sig och blir hyfsad duktig.

Ditt inlägg är väldigt spretigt, så du får svar därefter.

Oavsett om du är expert eller inte så kommer du ha svårt att slå index på lång sikt, så sikta på att prestera runt index.

5 mille beror helt på din levnadsstandard givetvis. Om du räknar med att du kan dra ca 5% efter skatt i avkastning per år, då har du ca 20-21 tkr per mån. Variationen är dock stor, då vissa år kan ge noll utdelning och rejäla nedgångar.

Varför har "man ju ofta" tillgångarna i ett bolag? Är väl endast företagare som har, och tror inte dom är någon majoritet bland småsparare direkt.

Om du har 1 mille, hur mycket kan det växa? Svar: Hur långt är ett snöre?
Köper du minifutures för alltihopa, då har du högst troligt 0 kr efter ett år, men du kan också ha >100 miljoner. Dock inte lika troligt.

Att döma av ditt inlägg, samt kön och ålder, är jag ganska säker på att du kommer jaga snabba pengar (fördomar, jag vet, men bevisa gärna motsatsen). Tex försöka hitta nästa "fingerprint" osv, vilket i regel slutar i katastrof. Sikta istället in dig på att få ditt kapital att växa runt index, långsiktigt brukar man säga ca 7% per år i snitt. Tiden är din vän...
Citera
2020-02-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Ditt inlägg är väldigt spretigt, så du får svar därefter.

Oavsett om du är expert eller inte så kommer du ha svårt att slå index på lång sikt, så sikta på att prestera runt index.

5 mille beror helt på din levnadsstandard givetvis. Om du räknar med att du kan dra ca 5% efter skatt i avkastning per år, då har du ca 20-21 tkr per mån. Variationen är dock stor, då vissa år kan ge noll utdelning och rejäla nedgångar.

Varför har "man ju ofta" tillgångarna i ett bolag? Är väl endast företagare som har, och tror inte dom är någon majoritet bland småsparare direkt.

Om du har 1 mille, hur mycket kan det växa? Svar: Hur långt är ett snöre?
Köper du minifutures för alltihopa, då har du högst troligt 0 kr efter ett år, men du kan också ha >100 miljoner. Dock inte lika troligt.

Att döma av ditt inlägg, samt kön och ålder, är jag ganska säker på att du kommer jaga snabba pengar (fördomar, jag vet, men bevisa gärna motsatsen). Tex försöka hitta nästa "fingerprint" osv, vilket i regel slutar i katastrof. Sikta istället in dig på att få ditt kapital att växa runt index, långsiktigt brukar man säga ca 7% per år i snitt. Tiden är din vän...
Helt rätt tiden är din bästa vän!
Citera
2020-02-27, 08:02
Medlem
Frågan är detsamma som: "hur långt är ett snöre".

Du kan tjäna 100ggr pengarna på ett år. Du kan förlora alla pengarna på ett år.
Citera
2020-02-27, 11:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban

Jadu! Hur långt är ett snöre? Hur mycket hade din miljon vuxit sedan i måndags?

Över tid så kan du räkna med att börsen stiger cirka 10% om året i genomsnitt.
Citera
2020-02-27, 11:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smiffen95

Varför heter det "hög risk"?
Citera
2020-02-29, 18:37
Medlem
Du behöver kunna leva på 4% av kapitalet. För min del betyder det 10 mille i tillgångar som levererar avkastning. Alltså inte värdeökning på huset eftersom jag tänkt bo kvar. Jag har cirkus 7 mille nu så behöver jobba på ett tag till. En ok avkastning på 10% tar mig till målet på fyra år vilket känns uthärdligt. Men man vet ju inte med börsen.
Citera
2020-02-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
15% är bra men 30% är bättre. Jobbigt bara sen när fonden/aktien störtdyker. Observera att TS undrar hur mycket han/hon kan tjäna på ett år genom placeringar.
Fast sanningen är att man har 8% i genomsnitt om året på börsen. Så har det alltid varit och så kommer det alltid förbli.
Citera
2020-02-29, 22:20
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast sanningen är att man har 8% i genomsnitt om året på börsen. Så har det alltid varit och så kommer det alltid förbli.

Tror 7% ligger närmare sanningen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in