2020-02-27, 17:56
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisastankar
Haha, nähä? För att? Skulle jag slänga barnen på förskolan när dom blev 6 månader tycker du? Eller nej vänta. Jag skulle aldrig skaffat barn utan buffert? Så var det va? Ja just det. Nä men tack, då vet jag! Lovar att tänka på det tills nästa gång. Puss gullis!

Skaffa barn när man inte klarar av att planera sin privatekonomi känns inte så lyckat, nej.
Citera
2020-02-27, 21:40
Medlem
Citat:
Kom tillbaka när du har barn så kan vi snacka då.

Det borde du tänkt på innan du skaffar barn, annars hade du inte varit i den sits du sitter i.
Man skaffar inte barn utan sparkonto och en stabil ekonomi som räcker och blir över om det skulle krisa, du har bara dig själv att skylla.
Citera
2020-02-27, 21:57
Medlem
Citat:
Hej!

En fråga som jag hoppas att någon har ett jävligt bra svar på.

Jag har varit arbetslös nu i en månad efter min föräldraledighet och har med det sagt gått på a-kassa. Nu har jag dock fått ett jobb och börjar den 1:a mars (Heltid). Lönen är innestående vilket betyder att jag får lön först i april.

Jag kan inte ta a-kassa under mars eftersom att jag jobbar naturligtvis. Men det betyder ju också att jag kommer stå med noll kronor under mars månad.

Det måste finnas någon väg man kan gå för att få en mindre inkomst vid sådana här tillfällen? Någon som vet hur man ska gå tillväga?

Finns inte en chans att jag klarar mig på 0 kronor med en hyra och diverse räkningar och dessutom att kunna ge mina barn mat under en hel månads tid.

Jag har ingen att låna pengar av så det är uteslutet. Men finns det någon annan trygghet inom staten vid sådana här tillfällen som jag inte vet om?

Tacksam för alla svar.

Vänliga hälsningar, den just nu fattiga och panikslagne tvåbarnsmorsan
Det kallas buffert.
Citera
2020-02-27, 22:24
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Skaffa barn när man inte klarar av att planera sin privatekonomi känns inte så lyckat, nej.
Du har helt rätt, så var är tidsmaskinen? Jaha, var det ett helt meningslöst tyckande som inte gagnar någon i praktiken? Ser man på, ja varför inte.
Citat:
Ursprungligen postat av uttrakad90
Det borde du tänkt på innan du skaffar barn, annars hade du inte varit i den sits du sitter i.
Man skaffar inte barn utan sparkonto och en stabil ekonomi som räcker och blir över om det skulle krisa, du har bara dig själv att skylla.
Hahaha alltså ni är för härliga. Ni har ingen aning om hur det ser ut i verkligheten. Såhär är det för oerhört många. Var god att själva undersöka vad bankerna säger att folk har för sparande i praktiken.
Citera
2020-02-27, 22:47
Medlem
Haha TS frågar om tips för att lösa ett problem. 75% klagar på att TS hamnat i problemet

Man måste ha väldigt lite bekymmer i livet om man aldrig själv hamnar i en taskig sits som hade kunnat förhindrats med tidsmaskin.
Citera
2020-02-27, 22:52
Medlem
Citat:
Kom tillbaka när du har barn så kan vi snacka då.

Jag har barn och då är det väl ÄNNU viktigare att man har en buffert undanstoppad. Hade jag vart barnlös hade jag i värsta fall kunnat äta nudlar och leva på kronor och ören.

Men den lösningen funkar inte om man har barn. Så därför borde du för länge sen ha skaffat en O-shit-buffert.

Med det sagt, prata med lönekontoret. vad är det för företag. Ett större företag borde inte ha några problem med att kunna ge dig lön från första månaden. Ett mindre kan det bli lite knepigare om inte marginalerna är lika stora.

Annars får du sälja prylar hemma eller ta ett kort lån från bank/bekanta/kredit.
Citera
2020-02-28, 06:10
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Du har helt rätt, så var är tidsmaskinen? Jaha, var det ett helt meningslöst tyckande som inte gagnar någon i praktiken? Ser man på, ja varför inte.

Hahaha alltså ni är för härliga. Ni har ingen aning om hur det ser ut i verkligheten. Såhär är det för oerhört många. Var god att själva undersöka vad bankerna säger att folk har för sparande i praktiken.

Lösningar har redan presenterats.

Att en stor andel svenskar är ansvarslösa och/eller har bristande omdöme kommer inte som en överraskning för någon. Är det en ursäkt, menar du?
Citera
2020-02-28, 06:52
Medlem
leprasjuklings avatar
Självklart betalas a-kassa ut i efterskott, har du bara varit arbetslös sedan 1 feb så är det knappt de ens hunnit behandla ditt ärende.
Citera
2020-02-28, 07:12
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har varit arbetslös nu i en månad efter min föräldraledighet och har med det sagt gått på a-kassa. Nu har jag dock fått ett jobb och börjar den 1:a mars (Heltid). Lönen är innestående vilket betyder att jag får lön först i april.

Jag kan inte ta a-kassa under mars eftersom att jag jobbar naturligtvis. Men det betyder ju också att jag kommer stå med noll kronor under mars månad.

Det måste finnas någon väg man kan gå för att få en mindre inkomst vid sådana här tillfällen? Någon som vet hur man ska gå tillväga?

Finns inte en chans att jag klarar mig på 0 kronor med en hyra och diverse räkningar och dessutom att kunna ge mina barn mat under en hel månads tid.

Jag har ingen att låna pengar av så det är uteslutet. Men finns det någon annan trygghet inom staten vid sådana här tillfällen som jag inte vet om?

Tacksam för alla svar.

Om man har månadslön så får man normalt lön under innevarande månad. Började jobba den 9é en gång och fick lön den 25é. Inte full lön så klart men lön för 3 veckors arbete. Börjar du den första så borde du om du har månadslön lyckas få utbetalning den 25é.

Har du däremot timlön så brukar det släpa en månad. I dessa fall så har man 3 val:

1. Plocka ur en buffert (som du tydligen saknar)

2. Begära förskott på lönen (Kan kännas riktigt pinsamt och verkligen inget som rekommenderas)

3. Detta är en av fä tillfällen som SMS/Blankolån kan vara försvarbart. Låna så lite som möjligt och se till att kunna betala av den med det snaraste, inom 3 månader.
Citera
2020-02-28, 07:12
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Hej!

Tacksam för alla svar.

Går alltid att deala till sig lönen, men det är bra med eftersläpande lön när man väl slutar jobbet.

Blancolån (utan säkerhet) som avbetalas nästkommande månad kostar dig i verkligheten väldigt lite, enda gång jag ser lån som ett bra alternativ. Men då sitter du i skiten av att du har mindre pengar nästkommande månad.

Soc. ska hjälpa i dessa situationer om du verkligen inte löser detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om man har månadslön så får man normalt lön under innevarande månad. Började jobba den 9é en gång och fick lön den 25é. Inte full lön så klart men lön för 3 veckors arbete. Börjar du den första så borde du om du har månadslön lyckas få utbetalning den 25é.

Har du däremot timlön så brukar det släpa en månad. I dessa fall så har man 3 val:

1. Plocka ur en buffert (som du tydligen saknar)

2. Begära förskott på lönen (Kan kännas riktigt pinsamt och verkligen inget som rekommenderas)

3. Detta är en av fä tillfällen som SMS/Blankolån kan vara försvarbart. Låna så lite som möjligt och se till att kunna betala av den med det snaraste, inom 3 månader.
Jag har haft månadslön med eftersläpning. Alternativ två fanns alltid tillhands.
Senast redigerad av GoUoD 2020-02-28 kl. 07:14.
Citera
2020-02-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Det är tröttsamt med folk som lever på andra år efter år ja. Det tycker nog de flesta som måste betala DERAS hyra, mat och barn ja.

Dom flesta ser nog sitt skattebetalande som en plikt, och gör det bara. Men sen finns det ju bittra människor som dig som alltid tycker synd om sig själva. Gå och prata med någon vetja, kanske kan det få dig att ha lite mer förståelse för andra och känna dig lyckligare i dig själv.
Citera
2020-02-28, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Araztra
Har du någon kontakt med barnens pappa? Man kan ju tycka att deras välmående borde ligga i hans intresse. Han kanske kan bidra med en slant.

Vi är sambos. Han har ju inget val, men det är jävligt mycket sura miner här hemma just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in