2020-02-24, 16:38
Moderator
HelgeBuks avatar
P.g.a. en artikel (https://www.gd.se/artikel/konsertbiljetter-for-tredubbla-priset-nu-varnar-furuviksparken-for-oseriosa-aktorer , tyvärr betalvägg) googlade jag för att hitta nån sån där bluffsida och det ledde mig till https://evenemangsbiljetter.se/ som drivs av Biljettkungen AB.

Allabolag visar att den omsätter flera miljoner per år med miljonvinst på att helt enkelt lura folk att köpa biljetter för flera gånger vad man får betala hos arrangören.

Som exempel säljs biljetter till konserter i Furuvik för 895 kr, som kostar ca 300 kr när man köper direkt från Furuviksparken.

Detta är uppenbarligen helt lagligt, för det är ju i princip inget bedrägeri, det står t.o.m. "Biljetterna till detta evenemang säljes i andra hand och priset kan vara högre än arrangörens ordinarie pris." Men det är helt klart moraliskt tveksamt.

Så den här filuren (https://www.merinfo.se/person/%C3%84lv%C3%A4ngen/Lars-Jesper-Knaving-1997/bw1kl-4tesf/bolagsengagemang) sitter alltså och tjänar miljoner årligen på att i praktiken lura folk.

Vad tycker ni om detta sätt att bedriva affärer? Kan det på nåt sätt försvaras? Vilka andra aktörer känner ni till som jobbar lika?
Jag ska erkänna att jag på sätt och vis imponeras lite av idén, det är ju snuskigt enkelt att bara fixa en enkel hemsida och fixa en bra domän för att verka seriös och sälja saker dyrt. Men naturligtvis bör folk varnas för såna här skojare så att de på sikt går i graven.
Citera
2020-02-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
P.g.a. en artikel (https://www.gd.se/artikel/konsertbiljetter-for-tredubbla-priset-nu-varnar-furuviksparken-for-oseriosa-aktorer , tyvärr betalvägg) googlade jag för att hitta nån sån där bluffsida och det ledde mig till https://evenemangsbiljetter.se/ som drivs av Biljettkungen AB.

Allabolag visar att den omsätter flera miljoner per år med miljonvinst på att helt enkelt lura folk att köpa biljetter för flera gånger vad man får betala hos arrangören.

Som exempel säljs biljetter till konserter i Furuvik för 895 kr, som kostar ca 300 kr när man köper direkt från Furuviksparken.

Detta är uppenbarligen helt lagligt, för det är ju i princip inget bedrägeri, det står t.o.m. "Biljetterna till detta evenemang säljes i andra hand och priset kan vara högre än arrangörens ordinarie pris." Men det är helt klart moraliskt tveksamt.

Så den här filuren (https://www.merinfo.se/person/%C3%84lv%C3%A4ngen/Lars-Jesper-Knaving-1997/bw1kl-4tesf/bolagsengagemang) sitter alltså och tjänar miljoner årligen på att i praktiken lura folk.

Vad tycker ni om detta sätt att bedriva affärer? Kan det på nåt sätt försvaras? Vilka andra aktörer känner ni till som jobbar lika?
Jag ska erkänna att jag på sätt och vis imponeras lite av idén, det är ju snuskigt enkelt att bara fixa en enkel hemsida och fixa en bra domän för att verka seriös och sälja saker dyrt. Men naturligtvis bör folk varnas för såna här skojare så att de på sikt går i graven.

De utnyttjar en situation som ingen åtgärdar.
Ser inte felet eller problemet i det, de har hittat kryphål.

Varit problem i tiotals år med biljetbottar osv. som köper och säljer vidare biljetter.
Hade man bara ordnat ett ordentligt system för att hindra botnet från att köpa hade det varit löst.

Så länge de som håller i evenemangen får sina biljetter sålda skiter dom nog i om någon säljer dom andrahand. Dom har fortfarande fått in pluring för biljetterna de krävt.

Finns bra mycket mer omoraliska "lurendrejar"-tjänster i Sverige.
Citera
2020-02-24, 16:47
Medlem
Fenomenet LÄR ju gå i graven desto mer upplysta samhällets individer blir. Om 50 år kommer man se de på samma sätt som vi idag ser på gravskändare.

Eller, så har bluffmakarna kommit på nya sätt att undgå rannsakning.

Men hur som helst, så bör de absolut pekas ut och målas upp stort, i och med att de bara dränerar gemene man som försöker ingå i kollektivet samhället (som i o för sig ingår i en kapitalistik välfärd..) men det är en annan femma.
Citera
2020-02-24, 16:52
Medlem
rackcropleys avatar
Ser inget fel med det. Idioter är idioter helt enkelt. Hade de gjort lite research innan så hade de inte blivit "lurade". Men deras lathet gjorde att de betalade ockerpriser. Buhu.
Citera
2020-02-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop
De utnyttjar en situation som ingen åtgärdar.
Ser inte felet eller problemet i det, de har hittat kryphål.

Varit problem i tiotals år med biljetbottar osv. som köper och säljer vidare biljetter.
Hade man bara ordnat ett ordentligt system för att hindra botnet från att köpa hade det varit löst.

Så länge de som håller i evenemangen får sina biljetter sålda skiter dom nog i om någon säljer dom andrahand. Dom har fortfarande fått in pluring för biljetterna de krävt.

Finns bra mycket mer omoraliska "lurendrejar"-tjänster i Sverige.

är inte ditt argument lite som att en person genomgår giftemål med ett barn i ett 'lagligt' land, för att sedan komma till Sverige och leva med denne som sin partner? "de har hittat kryphål, så ser inte felet med det"... Med den logiken så sätter vi all tilltro till regelverket som kanske inte ändras = se att vara nazist i tyskland Versus jude i andra världskriget. Du har rättigheter ena dagen, medans du inte har det andra dagen.
Citera
2020-02-24, 16:57
Medlem
Smo-Kings avatar
Visst är det sjukt, men så länge det accepteras av arrangörerna så kommer det aldrig bli något stopp på skiten.

Bör väl vara rätt lätt för arrangörer att göra biljetterna personliga och fixa ihop något system ifall man får förhinder så att biljetterna går att sälja till inköpspris, sen att den som tvingats sälja kanske förlorar en liten del på det, blir väl rätt bra för alla inblandade, ingen som blir lurad eller något annat sån skit.

Fast ja, arrangörerna tjänar ju med på att det blir slutsålt så det är väl bara att glömma
Citera
2020-02-24, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av organiism
är inte ditt argument lite som att en person genomgår giftemål med ett barn i ett 'lagligt' land, för att sedan komma till Sverige och leva med denne som sin partner? "de har hittat kryphål, så ser inte felet med det"... Med den logiken så sätter vi all tilltro till regelverket som kanske inte ändras = se att vara nazist i tyskland Versus jude i andra världskriget. Du har rättigheter ena dagen, medans du inte har det andra dagen.

Hur tänker du när du jämför återförsäljning av biljetter till högre pris med att gifta sig med ett barn utomlands?
Förstår inte riktigt hur du kan betvivla min logik.
Citera
2020-02-24, 19:06
Avslutad
Tycker det är riktigt fult. Det är en sak att vara mellanhand, och en helt annan att bara smyga in och ockra utan att tillföra något mervärde. Köp aldrig av Biljettkungen.

Styrelseledamoten heter Jesper Knaving och bor i Älvängen. Verkar bo med sina föräldrar. Han är bara 22 år, så jag undrar lite om inte han bara står på papperet åt sina föräldrar. Fast hans mor Jenny Knaving sitter också i styrelsen.

EDIT:

Vet inte om det är hans mor, men tittar man på åldrarna på de som bor på den adressen så verkar det rimligt att han bor där med mor och far, eftersom tre av fyra som bor där heter Knaving i efternamn.
Senast redigerad av SittFint 2020-02-24 kl. 19:35.
Citera
2020-02-25, 06:45
Medlem
carlpetersen73s avatar
Rubrik ändrad från Fulbiljetter = miljonvinst = sjukt. /Mod.
Citera
2020-02-25, 12:50
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Tycker det är riktigt fult. Det är en sak att vara mellanhand, och en helt annan att bara smyga in och ockra utan att tillföra något mervärde. Köp aldrig av Biljettkungen.

Styrelseledamoten heter Jesper Knaving och bor i Älvängen. Verkar bo med sina föräldrar. Han är bara 22 år, så jag undrar lite om inte han bara står på papperet åt sina föräldrar. Fast hans mor Jenny Knaving sitter också i styrelsen.

EDIT:

Vet inte om det är hans mor, men tittar man på åldrarna på de som bor på den adressen så verkar det rimligt att han bor där med mor och far, eftersom tre av fyra som bor där heter Knaving i efternamn.

Man måste ha en suppleant i ett AB och det är vanligt att leja in någon förälder eller liknande till den "papperstjänsten". Bara ett namn i ett register.

Vill även uppmärksamma tidigare deltagare på att det här inte handlar om att "köpa in biljetter" och sen sälja till ett högre pris, det är en annan sak och jag håller med om att det inte är nåt fel på det. Såna biljetter (som ofta tar slut på sekunder/minuter) är helt felprissatta från början och det är inte mer än rätt att de närmar sig ett korrekt pris.

Här är jag övertygad om att det går till så här: Biljettkungen säljer en biljett = biljettkungen köper en biljett; dvs det handlar inte om att köpa in ett gäng biljetter och på så vis ta en risk att några blir osålda. Det liknar mer dropshipping. I exemplet Furuvik får man inte ens nån garanterad plats för att man köper biljett i förväg, lika som t.ex. Gröna Lund: är parken full (enligt tillstånd p.g.a. evakuering vid ev brand t.ex.) så släpps ingen mer in. Du luras alltså att betala 600 kr mer utan någon som helst fördel mot nån som bara åker dit och köar i biljettluckan.
Citera
2021-10-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
/--/

Dagen Nyheter uppmärksammar biljettmäklaren
Citat:
När P*r And*rs Joh*nsson insåg att han köpt en biljett på en andrahandssajt, trots att det fortfarande fanns biljetter kvar hos den ursprungliga försäljaren, ville han returnera biljetten.

– När biljetten kom såg jag att den inte kostade 1 395 kronor som jag hade betalt, utan 635 kronor. Dessutom stod det Hans Olsson på den och inte mitt namn P*r And*rs Joh*nsson.
Citat:
– Ibland läser man ju om att de även säljer ogiltiga biljetter och det finns ingen garanti att de gäller. Så jag gick in och köpte en biljett med bättre plats till billigare pris.
Citat:
Jesper Knaving, som driver Evenemangsbiljetter.se, skriver i ett mejl till DN att det var väldigt högt tryck på biljetterna till Lalehs konsert på Ullevi. Han framhåller också att sittplatsbiljetterna till evenemanget tog slut på under en timme.
https://www.dn.se/kultur/laleh-biljetter-saldes-i-andra-hand-for-dubbla-priset/

En och annan parasit är priset vi får betala för liberal ekonomi med fri företagsamhet.
Botemedlet är att konsumenter lär sig läsa det finstilta och känna igen såna här aktörer.

Biljettmäklare åstadkommer inte något större mervärde, möjligen gynnar det konserterarrangörerna marginellt då de får hjälp med marknadsföringen. Några enstaka bulvaner som köper in biljetter får nog också en slant. För konsumentens del innebär biljettmäklare ett onödigt högt biljettpris utan att det kommer artist, musiker, roddare, vakter eller städpersonal till godo.

En del artister riktar sig främst till yngre publik utan inkomster, då är det i första hand föräldrar som får ta den ekonomiska merkostnaden.

Ägarens aptit på pengar stannar inte där heller.

Ur årsredovisingen för år 2020:
Nettoomsättningen har minskat med 72 procent jämfört med föregående år. Minskningen beror på begränsningar, som införts med coronapandemin, som påverkat möjligheten för externa arrangörer att genomföra de evenemang som bolaget har sålt biljetter till.
Företaget har under perioden 2020-06-01 - 2020-12-31 fått beviljat stöd för korttidsarbete för samtliga anställda,

Enligt årsredovisningen hade bolaget två heltidsanställda under 2020, som alltså fått statligt lönebidrag under coronapandemin. Hitta kryphål kan bli till en riktig konstform!
Senast redigerad av Skewie 2021-10-21 kl. 12:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in