Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
/--/
Detta är uppenbarligen helt lagligt, för det är ju i princip inget bedrägeri, det står t.o.m. "Biljetterna till detta evenemang säljes i andra hand och priset kan vara högre än arrangörens ordinarie pris." Men det är helt klart moraliskt tveksamt.
Så den här filuren (
https://www.merinfo.se/person/%C3%84lv%C3%A4ngen/Lars-Jesper-Knaving-1997/bw1kl-4tesf/bolagsengagemang) sitter alltså och tjänar miljoner årligen på att i praktiken lura folk.
Vad tycker ni om detta sätt att bedriva affärer? Kan det på nåt sätt försvaras? Vilka andra aktörer känner ni till som jobbar lika?
Jag ska erkänna att jag på sätt och vis imponeras lite av idén, det är ju snuskigt enkelt att bara fixa en enkel hemsida och fixa en bra domän för att verka seriös och sälja saker dyrt. Men naturligtvis bör folk varnas för såna här skojare så att de på sikt går i graven.
Dagen Nyheter uppmärksammar biljettmäklaren
Citat:
När P*r And*rs Joh*nsson insåg att han köpt en biljett på en andrahandssajt, trots att det fortfarande fanns biljetter kvar hos den ursprungliga försäljaren, ville han returnera biljetten.
– När biljetten kom såg jag att den inte kostade 1 395 kronor som jag hade betalt, utan 635 kronor. Dessutom stod det Hans Olsson på den och inte mitt namn P*r And*rs Joh*nsson.
Citat:
– Ibland läser man ju om att de även säljer ogiltiga biljetter och det finns ingen garanti att de gäller. Så jag gick in och köpte en biljett med bättre plats till billigare pris.
Citat:
Jesper Knaving, som driver Evenemangsbiljetter.se, skriver i ett mejl till DN att det var väldigt högt tryck på biljetterna till Lalehs konsert på Ullevi. Han framhåller också att sittplatsbiljetterna till evenemanget tog slut på under en timme.
https://www.dn.se/kultur/laleh-biljetter-saldes-i-andra-hand-for-dubbla-priset/
En och annan parasit är priset vi får betala för liberal ekonomi med fri företagsamhet.
Botemedlet är att konsumenter lär sig läsa det finstilta och känna igen såna här aktörer.
Biljettmäklare åstadkommer inte något större mervärde, möjligen gynnar det konserterarrangörerna marginellt då de får hjälp med marknadsföringen. Några enstaka bulvaner som köper in biljetter får nog också en slant. För konsumentens del innebär biljettmäklare ett onödigt högt biljettpris utan att det kommer artist, musiker, roddare, vakter eller städpersonal till godo.
En del artister riktar sig främst till yngre publik utan inkomster, då är det i första hand föräldrar som får ta den ekonomiska merkostnaden.
Ägarens aptit på pengar stannar inte där heller.
Ur årsredovisingen för år 2020:
Nettoomsättningen har minskat med 72 procent jämfört med föregående år. Minskningen beror på begränsningar, som införts med coronapandemin, som påverkat möjligheten för externa arrangörer att genomföra de evenemang som bolaget har sålt biljetter till.
Företaget har under perioden 2020-06-01 - 2020-12-31 fått beviljat stöd för korttidsarbete för samtliga anställda,
Enligt årsredovisningen hade bolaget två heltidsanställda under 2020, som alltså fått statligt lönebidrag under coronapandemin. Hitta kryphål kan bli till en riktig konstform!