Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-22, 07:04
  #1
Medlem
Hej,

Jag har pluggat business i 5 år, gått ett attraktivt traineeprogram som sedan slutade i att jag blev product manager på ett tech bolag. Rollen är ganska välbetald, men jag har ingen teknisk bakgrund, har svårt att relatera till allt det tekniska, känner mig som ett frågetecken varje dag och försöker mest överleva veckan. Börjar bli ganska deprimerad då jag känner att jag wastear mina 5 år på universitet på något jag inte pluggat eller förstår. Jag är ständigt beroende av andras input för att klara mig, känner mig korkad och det tär.

Så min fråga, vad är rimliga roller att titta på för att ta sig tillbaka till business, marketing från att vara Product manager med business degree?
Citera
2020-02-22, 07:11
  #2
Medlem
Om något år har du kommit in i det hela. Det är inget att oroa sig över. Håll ut och försök lära dig så mycket som möjligt så kommer det ordna sig.
Citera
2020-02-22, 07:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WillweEver
Hej,

Jag har pluggat business i 5 år, gått ett attraktivt traineeprogram som sedan slutade i att jag blev product manager på ett tech bolag. Rollen är ganska välbetald, men jag har ingen teknisk bakgrund, har svårt att relatera till allt det tekniska, känner mig som ett frågetecken varje dag och försöker mest överleva veckan. Börjar bli ganska deprimerad då jag känner att jag wastear mina 5 år på universitet på något jag inte pluggat eller förstår. Jag är ständigt beroende av andras input för att klara mig, känner mig korkad och det tär.

Så min fråga, vad är rimliga roller att titta på för att ta sig tillbaka till business, marketing från att vara Product manager med business degree?
Läs på det tekniska. Kolla :monteringsanvisningar" eller läs böcker
Citera
2020-02-22, 07:37
  #4
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Läs på och studera på egen hand just det du behöver för ditt jobb.

Du ska veta att rätt många går runt och låtsas kunna saker i arbetslivet...
Citera
2020-02-22, 07:48
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WillweEver

Så min fråga, vad är rimliga roller att titta på för att ta sig tillbaka till business, marketing från att vara Product manager med business degree?

Det blir svårt att avgöra utan att veta hur stort företaget är, hur stor och komplex produkten/produkterna/produktfamiljen är, hur många som är involverade, hur stor marknaden är av det du beskriver.

Men det låter som att det du efterfrågar är att gå ner ett eller flera pinnhål i karriären. Kanske var det en felsatsning att låta dig gå på ett traineeprogram?
Citera
2020-02-22, 09:30
  #6
Medlem
Unisertits avatar
Ja du är felplacerad. Vilket kasst företag som anställer en icke teknisk, nyexaminerad person på en sådan position. Det är till och med värre än om de hade satt dig som rollen som mjukvaruutvecklare.
Citera
2020-02-22, 14:08
  #7
Medlem
De anställda kommer nog genomskåda dig, om de inte reda gjort det.
En person på ett företag som inte har koll på saker och ting är lätta att syna.
Du blir lätt att säga upp också eftersom att chefen kan hävda att du är inkompetent, vilket du också verkar vara som du säger.
Citera
2020-02-22, 16:45
  #8
Medlem
Wen-Af-Ordnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
De anställda kommer nog genomskåda dig, om de inte reda gjort det.
En person på ett företag som inte har koll på saker och ting är lätta att syna.
Du blir lätt att säga upp också eftersom att chefen kan hävda att du är inkompetent, vilket du också verkar vara som du säger.

Det är faktiskt rätt svårt att säga upp någon pga inkompetens om det inte är en provanställning.
Citera
2020-02-22, 19:31
  #9
Medlem
Jag säger som många andra i denna tråd. Stå fast i din roll och lär dig av andra.
Du är visserligen inte insatt i deras område och arbetsroller, men du har mycket att tillföra åt verksamheten av dina egna kunskaper inom ditt eget område. Man lär av varandra. Marknadsföring är minst lika viktig som den tekniska kunskapen, för vad är en produkt om man inte kan sälja den?
Citera
2020-02-23, 07:35
  #10
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Om något år har du kommit in i det hela. Det är inget att oroa sig över. Håll ut och försök lära dig så mycket som möjligt så kommer det ordna sig.
Så är det. Med rätt inställning kan du lära dig det tekniska. Men vad beredd på att offra en del av din fritid på självstudier.

I min arbetsgrupp anställde vi en projektledare som kom direkt från universitetet. Hon saknade då helt erfarenhet av de system vi arbetar med och säljer. Nu fyra år senare är hon den bästa i en viss nisch inom dessa system. Men det krävde många timmars självstudier från hennes sida.
Citera
2020-02-23, 13:14
  #11
Medlem
Låter som du borde kunna jobba med marknadsföring baserat på din utbildning?
Citera
2020-02-23, 19:17
  #12
Medlem
Är rollen/produkten i sig intressant eller ej? Om du finner att det är någorlunda av intresse så borde du bara bita ihop, du kommer förstå de mer tekniska bitarna efter ett tag. Om produkten eller rollen inte är av något intresse, sök självfallet någonting annat. Jag har en snarlik bakgrund men då jag funnit produkten intressant har jag självlärt mig en del tekniska bitar. Kan dock ingenting om utveckling men det bör du inte heller kunna om ni har ett bra team som har sunt förnuft (dock sällsynt) och kan utveckla efter en tydlig spec/user stories. Se dig själv som den som kan komma med business input till en tech-produkt. Techare brukar ofta inte ha särskilt bra businessförståelse eller vad som är kritiskt eller ej för företag eller slutkund och du skulle då kunna vara den som bidrar med det.

Om du vill lämna det helt kan du kolla in CRM/retention markering. Krävs sunt förnuft, god insikt i businessen/vad som driver kunder dock en stor fördel om du förstår techen/infrastrukturen bakom (t ex hur du planerar och exekverar kampanjer som underlättar eller möjliggör utvärdering, hur ni kan automatisera ditten eller datten etc).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback