Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-22, 02:00
  #1
Medlem
Hej!

Jag har två frågor,

1) Om en person blir misstänkt och dömd för brott som tex narkotikabrott.
Finns det några konsekvenser förutom eventuellt skadestånd och fängelsestraff?

Kan polisen/staten ta pengar som finns i gärningsmannens konto pågrund av att den är kriminell eller något sådant?

2) Om någon annan bor i en villa och polisen hittar vapen/narkotika i tomten av villan, och det inte finns fingeravtryck på dessa saker, kan någon i hushållet bli dömd isåfall? Ifall det finns fingeravtryck, brukar det räcka för att bli dömd? I en familj brukar man ha samma DNA så om ingen i familjen "erkänner", blir alla dömda isåfall?

Tacksam för svar grabbar och gummor!
2020-02-22, 03:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexBonfari
Hej!

Jag har två frågor,

1) Om en person blir misstänkt och dömd för brott som tex narkotikabrott.
Finns det några konsekvenser förutom eventuellt skadestånd och fängelsestraff?

Det är de juridiska konsekvenserna.
Det kan dessutom innebära att man inte kan få vissa typer av jobb så länge som brotten finns kvar i straffregistret.
Sedan kan det så klart få sociala konsekvenser, många människor vill inte umgås med dömda brottslingar.

Citat:
Ursprungligen postat av AlexBonfari
Kan polisen/staten ta pengar som finns i gärningsmannens konto pågrund av att den är kriminell eller något sådant?

Ja om det är pengar som kommer från kriminell verksamhet, tjänar du en miljon kronor på att sälja knark kan den miljonen förverkas av staten.

Citat:
Ursprungligen postat av AlexBonfari
2) Om någon annan bor i en villa och polisen hittar vapen/narkotika i tomten av villan, och det inte finns fingeravtryck på dessa saker, kan någon i hushållet bli dömd isåfall? Ifall det finns fingeravtryck, brukar det räcka för att bli dömd? I en familj brukar man ha samma DNA så om ingen i familjen "erkänner", blir alla dömda isåfall?

Tacksam för svar grabbar och gummor!

Det bero helt på omständigheterna i övrigt. vapen/narkotika på någons tomt är inte nog i sig om det inte finns några andra bevis.
Fingeravtryck räcker oftast för att binda en person till föremålet, det är inte säkert att det räcker men kan göra det.
Nej man har INTE samma dna I en familj. Mor och far har helt skild DNA från varandra(förhoppningsvis ). Barn till dessa personer har olika kombinationer av DNA från Mor och Far, de är snarlika men inte identiska.
Inte ens enäggstvillingar har exakt samma DNA.
2020-02-22, 12:53
  #3
Medlem
miikoss avatar
1. Ev. körkort eller kommande ansökan om körkort påverkas.

Ja, pengar som kommer ifrån olaglig verksamhet kan förverkas.
Pengarna kan även beslagtas av andra orsaker, även om man inte är kriminell. Ex. om man har skulder för indrivning hos Kronofogdemyndigheten, så kan det hända att Polisen ringer till KFM och så kommer någon därifrån dit för att utmäta hela eller delar av beloppet.


DNA/fingeravtryck används mer för att förstärka misstankarna mot en person, eller för att man ska få en möjlig misstänkt. Är i sig själv sällan nog för att dömas.
2020-06-08, 08:49
  #4
Medlem
Hej alla. Jag skulle vilja veta vad jag har för rättigheter gällande demonstrationer, nu när detta är hot topic.

Vad gäller kring att filma? Måste jag visa legg ifall polis frågar om det? Måste jag ta av eventuell mask? Vad händer om jag grips av polisen? Hur ser händelseförloppet ut från att bli gripen till att man släpps alternativt åtalas för något? Har man rätt till advokat? Har man rätt att inte säga något alls? ifall man blir förhörd.

Om jag står i en grupp med människor som inte sköter sig, och polisen går in med pepparsprej. Kan jag begära ersättning eller någon konsekvens för dessa poliser? Om jag skötte mig men blev sprejad/slagen med batong. Ifall jag kan bevisa att jag inte deltog i att kasta sten eller whatever.
2020-06-08, 11:55
  #5
Medlem
Emerains avatar
Den här tråden skulle egentligen ha blivit stoppad redan i februari, och kastad i papperskorgen. Istället låser jag den nu, och ni som vill ställa frågor kring polisens befogenheter och vad som händer efter fällande dom hänvisas till andra, existerande, trådar.


Tråd låst.
/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback