Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-02-22, 06:58
  #13
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Kan tillägga att jag inte skattar på inkomsten (försäljning under 50.000/år skattefritt?)"

Det gäller vid försäljning av personligt lösöre, det är inte det du sysslar med.

Definiera lösöre. Du får dessutom sälja för en del pengar under hobbyverksamhet också. Det återstår att bevisa att det inte är lösöre han sålt. Är ett virtuellt svärd inte lösöre när ett riktigt är det?
Citera
2020-02-22, 07:04
  #14
Medlem
wskixs avatar
Också, minskar risken att bli påkommen om jag låter pengarna gå till olika bankkonto?

Jag är tacksam för er hjälp

Vänliga hälsningar
Citera
2020-02-22, 07:29
  #15
Medlem
Säg bara att du sålt av gammla saker du haft liggandes hemma :P
Citera
2020-02-22, 07:41
  #16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Definiera lösöre. Du får dessutom sälja för en del pengar under hobbyverksamhet också. Det återstår att bevisa att det inte är lösöre han sålt. Är ett virtuellt svärd inte lösöre när ett riktigt är det?


"Personliga tillgångar

Personliga tillgångar innebär tillgångar som till övervägande del används av den skattskyldige eller hans familj för nyttobruk eller som prydnadsföremål. Det är den faktiska användningen som är avgörande för gränsdragningen. Tillgångar kan användas för personligt bruk även om det finns ett inslag av kapitalplacering. Om detta inslag dominerar ska egendomen däremot inte anses som en personlig tillgång."

https://www.skatteverket.se/privat/s...800099480.html

Vinst från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan, det finns inget fribelopp.

https://www4.skatteverket.se/rattsli....8/326279.html

"Om verksamheten ger intäkter som kommer från egen arbetsprestation och det uppkommer ett överskott, är överskottet skattepliktigt och avgiftspliktigt."

https://www.bjornlunden.se/foretagsk...rksamhet__8057
Citera
2020-02-22, 08:18
  #17
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wskix
Och om jag väljer att inte deklarera och istället blir påkommen, vad blir konsekvenserna?

Skattetillägg.

https://www.skatteverket.se/privat/s...f6fd2c1fc.html
Citera
2020-02-22, 09:19
  #18
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wskix
Hej vänner,

Jag har senaste tiden sålt virtuella (spel) valutor för verkliga pengar och tagit emot ca 15000kr i Swishbetalningar från olika personer under relativt kort tid. Jag har två frågor:

1. Vad är sannolikheten att bankens system reagerar på detta och börjar ställa frågor?
2. Är det otillåten verksamhet? Dvs om jag skulle behöva redogöra för mina affärer, skulle jag kunna få problem?

Kan tillägga att jag inte skattar på inkomsten (försäljning under 50.000/år skattefritt?)

Vänliga hälsningar

Går inte in på skatte biten alls då det inte har med banken att göra.

Som andra har sagt så är det helt beroende på ditt vanliga mönster och vad banken vet om dig i dagsläget så med det sagt så kan vi andra bara spekulera för vi har inte den bakgrunden.

Men med det sagt så är risken ganska så hög att du blir flaggad med tanke på summan (nej, 15K är inte "småpengar utan flaggning kan komma långt inna beroende på olika faktorer) och att pengarna kommer ifrån olika personer.

Att sprida ut det på olika bankkonton kan du göra för att dämpa risken som dock alltid kommer att finnas men då får det givetvis vara bankkonton i olika banker annars gör det inte mycket skillnad.

Det bästa du kan göra är att helt sonika ta kontakt med banken och berätta för dom vad du gör och hur du gör det och fråga vad dom vill se för underlag (om ens något).

Och nej, banken har inget med din skatt att göra.
Citera
2020-02-22, 10:53
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wskix
Om jag väljer att istället deklarera denna inkomst och ponerar att den understiger 50000, riskerar jag att behöva skatta då?

Ja.

Men då uppstår ju också möjligheten att göra avdrag för påhittade eller faktiska kostnader kopplade till verksamheten.

Är du "kreativ" är det väl ingen omöjlighet att kostnaderna råkar vara ganska lika intäkterna = noll vinst.
Citera
2020-02-22, 11:16
  #20
Medlem
wskixs avatar
Hjälper det mig om jag istället tar emot betalning med paypal? Jag vill inte att Skatteverket ska lägga sig i min försäljning av items/valuta i spel
Citera
2020-02-22, 13:28
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja.

Men då uppstår ju också möjligheten att göra avdrag för påhittade eller faktiska kostnader kopplade till verksamheten.

Är du "kreativ" är det väl ingen omöjlighet att kostnaderna råkar vara ganska lika intäkterna = noll vinst.

Därvid påräknas att det genom bokföring eller annat liknande sätt (om ingen näringsverksamhet idkats) kan visa vad som inköpts till syfte att generera en intäkt.
Citera
2020-02-22, 13:47
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja.

Men då uppstår ju också möjligheten att göra avdrag för påhittade eller faktiska kostnader kopplade till verksamheten.

Är du "kreativ" är det väl ingen omöjlighet att kostnaderna råkar vara ganska lika intäkterna = noll vinst.

Därvid påräknas att det genom bokföring eller annat liknande sätt (om ingen näringsverksamhet idkats) kan visa vad som inköpts till syfte att generera en intäkt.
Citera
2020-02-22, 22:52
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Därvid påräknas att det genom bokföring eller annat liknande sätt (om ingen näringsverksamhet idkats) kan visa vad som inköpts till syfte att generera en intäkt.

Vad menar du med "påräknas" ?

Det jag menar är att det finns tre möjligheter för ts om man beaktar hur han förhåller sig till lagar och regler:

1. Avdrag för faktiska kostnader han haft direkt kopplade till att intäkter genereras.

2. Avdrag för det som ligger i gråzonen som han faktiskt skulle ha kunnat använt för att generera intäkter, ex inköp av en ny dator men som i själva verket hamnat hemma hos hans pappa.

3. Avdrag för tex inköp av frimärken som han råkade hitta ett kvitto på i en soptunna.

Har man dessutom det kreativa sinnelaget som ts har är det väl ingen omöjlighet att kostnaderna landar på ungefär samma belopp som intäkterna och det brukar inte skattemyndigheten bry sig speciellt mycket om första året när det gäller en bisyssla.

Det kan i alla fall vara ett bättre alternativ än att mygla med swish transaktioner.
Citera
2020-02-22, 23:07
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wskix
Hjälper det mig om jag istället tar emot betalning med paypal? Jag vill inte att Skatteverket ska lägga sig i min försäljning av items/valuta i spel

Det låter som om du börjar lite i fel ände. Skattemyndigheten kan få upp ögonen för dig genom en mängd olika kanaler och Swedbank mfl gör inte sina kontroller enbart i syfte att vara skattemyndighetens förlängda arm.

För Swedbanks del kan du få föra över en miljon om överföringen anses "grön" i deras system. Hur du sedan deklarerar den eventuella vinsten och vad skattemyndigheten tycker om det skiter Swedbank (eller PayPal) i

Av en eller annan orsak får du skattemyndigheten efter dig. Tex kan dom ha fått ett tips eller med egna ögon/system sett att du annonserar dina varor/tjänster på ett sätt som är mer omfattande än en privatpersons husbehovsförsäljningar.

Och när den dagen kommer kan du glömma allt vad sagor och konstruerade historier är.

Det funkade kanske hjälpligt, om ens då, på klassföreståndaren i nian när du kom för sent.

Eller om du sitter tyst i ett förhör hos polisen och dom inte har några bevis.

När skattemyndigheten hör av sig talar dom i princip bara om hur det ligger till sen är det du som ska fram med bevisen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback