• 2
  • 3
2020-02-22, 13:55
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimist3n
Rätt orimligt...

TS bror har tagit ett konsumtionslån ur deras gemensamma boende där de bär juridiskt ansvar för varandra. Om bostaden sjunker i värde så kan det sluta med att de säljer med förlust och brorsan är skyldig 250.000 till brorsan, i värsta fall 500.000.
Citera
2020-02-22, 15:37
Medlem
Vilket är fair eftersom att han får en större del av den potentiella vinsten - at the end of the day blir TS mer exponerad mot fastighetens värdeförändring
Citera
2020-02-22, 15:49
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaucho10
Lånet ökade med 2000 efter Teslan.
Ja nu i efterhand hade det varit bättre/lättare med separat lån. Hur räknar man ut överskottet?
När vi säljer så är det bara 1 lån till banken som måste betalas, och det betalar vi av med vinsten. Frågan är hur vi delar rättvist på vinsten, ska han ge mig pengar? Och vad är kalkylen till att räkna ut det
Är du införstådd med vad orden "ränta" och "amortering" betyder? Är du myndig?
Citera
2020-02-22, 18:42
Medlem
miqqqas avatar
Vad gör ni om något är när brodern säljer sin tesla och sitter med lån kvar som gått till att köpa teslan? Han kommer ju aldrig få tillräckligt med pengar för att täcka lånet den dagen han säljer bilen..
Citera
2020-02-22, 18:49
Medlem
Fastigheten fortsätter ju att va belånad...

Skulden löses när fastigheten säljs - som alla andra fastighetstransaktioner.
Citera
2020-02-22, 21:37
Medlem
Hur påverkar det utökade lånet på 500k mig egentligen? ”Jag bjuder på ränta osv”?

Jag betalar inget mer i månaden. När vi säljer lägenheten om x år, då kan vi räkna på hur mycket av de 500k som finns kvar.

500k - 2k gånger x månader = hans skuld.

Vi delar på vinsten vid försäljningen och sen betalar han mig det som finns kvar av 500k lånet.
Jag har inte ”tappat” något på hans val att utöka lånet?
Citera
2020-02-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Vad gör ni om något är när brodern säljer sin tesla och sitter med lån kvar som gått till att köpa teslan? Han kommer ju aldrig få tillräckligt med pengar för att täcka lånet den dagen han säljer bilen..

Lägenheten köpt i Oslo, köptes för 4.1m
Värderad för 5m just nu
Citera
2020-02-23, 21:18
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaucho10
Hur påverkar det utökade lånet på 500k mig egentligen? ”Jag bjuder på ränta osv”?

Jag betalar inget mer i månaden. När vi säljer lägenheten om x år, då kan vi räkna på hur mycket av de 500k som finns kvar.

500k - 2k gånger x månader = hans skuld.

Vi delar på vinsten vid försäljningen och sen betalar han mig det som finns kvar av 500k lånet.
Jag har inte ”tappat” något på hans val att utöka lånet?

Som sagt, har du koll på uttryck så som "ränta", "amortering", o.s.v?

Enligt ditt sätt att räkna så bjuder du din bror på räntekostnaderna för teslalånet.

Du kommer förlora räntekostnaderna.
Du är exponerad för högre risk eftersom du i praktiken har 250k extra i lån.
Citera
2020-02-28, 11:56
Medlem
Låter som att ni får bo ihop tills hela huslånet är betalat o klart.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in