Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-19, 04:31
  #1
Medlem
Nu kommer jag snart att ta en kandidatexamen i ekonomi och ska påbörja min "karriär". Problemet är att jag inte har en aning om vad jag vill jobba med.. Första tanke är att bank osv kan vara en bra start för att sedan växa i, men vad för typ av jobb bör man söka då? Vill inte fastna på kundtjänst etc.. (fast det kanske är en bra start?)

Någon som känt något liknande? Vilka jobb tror ni kommer att växa i framtiden? Jag vet verkligen inte vart jag ska börja.

Tacksam för all hjälp!
Citera
2020-02-19, 06:05
  #2
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Är inte ekonomi ett område där en master är väldigt fördelaktigt? Som jag förstått det kommer man inte långt på en kandidat iochmed att det inte direkt råder brist på ekonomer.
Citera
2020-02-19, 07:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Är inte ekonomi ett område där en master är väldigt fördelaktigt? Som jag förstått det kommer man inte långt på en kandidat iochmed att det inte direkt råder brist på ekonomer.

Om man kommer in på arbetsmarknaden så är det inte svårt. Det behövs jävligt många handläggare etc...
Men lönen är ju...ganska meh. Du lär lyfta typ 50% mer som sopgubbe.
Citera
2020-02-19, 08:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Om man kommer in på arbetsmarknaden så är det inte svårt. Det behövs jävligt många handläggare etc...
Men lönen är ju...ganska meh. Du lär lyfta typ 50% mer som sopgubbe.
Fast karriärmöjligheterna är betydligt bättre.
Citera
2020-02-19, 11:47
  #5
Medlem
miqqqas avatar
Frågan är ju till stor del vad för framtid du vill ha. Vill du jobba kring bank/finansiering är det en bra början, annars är redovisning en bra grund då man förstår mer om man vill bli controller eller liknande i framtiden. Frågan är dels vad du riktat in dig på under utbildningen, och var du ser din framtid.
Citera
2020-02-19, 11:58
  #6
Medlem
Zingo2s avatar
Mitt råd, undvik bankarbete!
Citera
2020-02-19, 15:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Fast karriärmöjligheterna är betydligt bättre.

Njae inte som ekonom precis. Finns för många och utbildningen är för enkel.
Sen alldeles för enkelt att fastna på fel arbetsplats, att bli bekväm dvs. Sen är man fast med skitlön resten av livet
Citera
2020-02-19, 16:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Frågan är ju till stor del vad för framtid du vill ha. Vill du jobba kring bank/finansiering är det en bra början, annars är redovisning en bra grund då man förstår mer om man vill bli controller eller liknande i framtiden. Frågan är dels vad du riktat in dig på under utbildningen, och var du ser din framtid.


Ja alltså jag tänker att de flesta "entryjobs" inom bank kommer att ersättas av AI inom snar framtid. Samtidigt vet jag inte om det är just bank jag vill starta en karriär inom.

Vad tror ni om att påbörja en karriär utomlands? Som ekonom? Jag förstår såklart att det kanske fullständigt beror på vad jag vill göra i framtiden, men är lite lost på den fronten så tar gärna emot all råd!
Citera
2020-02-19, 19:17
  #9
Medlem
makduis avatar
Kör taxi ingen stress och rast när du vill
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback