Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-03, 10:34
  #13
Medlem
Ja dem menar att du kan tänka abstrakt, det behöver inte överensstämma med verkligenheten. Men din teckning ska ändå ha en koppling till föremålet, tror jag iaf
Citera
2020-03-03, 10:39
  #14
Medlem
Jag är fortfarande på den första uppgiften, det står att man ska skära en mjölk-/ juicekartong i minst tre delar. Sen en grönsak eller frukt i minst tre delar. Delarna ska sen monteras ihop på ett nytt sätt så att de blir till ett nytt föremål.

Men det jag fastnat på är om man endast ska bygga upp något nytt av delarna eller om man även får skära i det och skapa mönster i t.ex. mjölkartongens delar. Hur har ni gjort?
Citera
2020-03-03, 12:53
  #15
Medlem
Ah okej, tror jag är på rätt bana då.

Jag tror det är upp till din individuella tolkning. Har sett några arbeten och hittills är det en blandning mellan att skapa något som behåller "formen" av mjölkkartongen eller att helt enkelt skära upp allt i bitar och montera ihop på nytt sätt med en ny form.

Så länge du följer anvisningarna (minst tre delar, montera ihop med grönsak/frukt till ett nytt föremål) så kan du antagligen göra lite hur du vill.

edit: i tidigare hemuppgifter har de varit väldigt snälla när det gäller riktlinjer/regler - 2018 så gjorde jag exempelvis inte direkt en spelplan i strikt bemärkelse, men kom ändå vidare till andra provdagarna
__________________
Senast redigerad av aah123 2020-03-03 kl. 12:58.
Citera
2020-03-03, 17:39
  #16
Medlem
Okej tack för svaret, ska köra på min idé jag har. Vi får hålla tummarna
Citera
2020-03-03, 17:59
  #17
Medlem
På uppgift 2 är det 1 teckning dem menar?
Citera
2020-03-06, 19:08
  #18
Medlem
”Överväg också kompositionen – hur du placerar fotografierna – i monteringen på kartongen.”

Vad menas?
Citera
2020-03-08, 21:33
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qendresa.b
På uppgift 2 är det 1 teckning dem menar?

För att citera hemuppgiften; "gör en teckning".

Citat:
Ursprungligen postat av Qendresa.b
”Överväg också kompositionen – hur du placerar fotografierna – i monteringen på kartongen.”

Vad menas?

En av kriterierna i första uppgiften är just kompisitionsförmåga, både i bild och senare när du monterar bilderna på kartongen. Googla lite bilder som har med komposition att göra för att få en idé om vad som krävs av dig.
Citera
2020-03-17, 21:11
  #20
Medlem
Hej alla som jobbar för fullt med arkitektprovet!
Glöm inte bort att titta in på hemsidan lite titt som tätt för info kring inlämning av hemuppgiften. Många av universiteten har ändrade öppettider pga. corona. Vilket påverkar när och hur man kan lämna in den. Tex. föreslår de att man blir klar med sin uppgift i god tid till inlämningsdagen och gärna postar istället för att lämna in på plats. Om man ändå vill lämna in på plats så får man tex. boka tid för att lämna in sitt prov hos KTH.

Lycka till alla och håll er friska

http://www.arkitektprovet.se/
Citera
2020-03-23, 20:47
  #21
Medlem
Var någonstans skriver man lämpligast mottot? Tänkte kanske på första sidan med bilderna? Vad tror ni
Citera
2020-03-28, 22:08
  #22
Medlem
Ja alltså hade det varit en verkligen situation hade frukten bara varit på ett träd-i en transportlåda- i butiken. Du kan ju måla en plats frukten inte varit på. Så tolkar jag det iaf.
Citera
2020-03-30, 16:20
  #23
Medlem
Hej, tror ni man får ha nåt mer än tex bilderna på första A3-bladet? Alltså kan man typ rama in bilderna eller ha lite kreativ frihet gällande utrymmen som inte används?
Citera
2020-03-31, 20:47
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalskold
Hej, tror ni man får ha nåt mer än tex bilderna på första A3-bladet? Alltså kan man typ rama in bilderna eller ha lite kreativ frihet gällande utrymmen som inte används?

Funderade också på det då mina bilder inte tar upp hela A3 ytan hur jag arrangerat dom nu, men det står ju också ingenting om att man får/inte får inkludera något annat. Hur tänker ni göra?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback