• 1
  • 2
2020-02-18, 12:52
Medlem
Hejsan hoppsan! De e dags för årets arkitektprov (finns länk längst ner) och tänker att detta forum kan användas till behörande frågor och tankar.
Ska bli kul att få se vad alla hittar på!

Länk:
http://www.arkitektprovet.se/fileadm...iften_2020.pdf
Citera
2020-02-23, 13:44
Medlem
Första gången för mig, vilket genererat en del frågor 🤔

Angående "hålrum och mellanrum", vad räknas som ett hålrum? Är en urgröpning ett hålrum..

Hur tänker ni rent generellt, gör ni en mer abstrakt tolkning eller är den mer konkret? Kan man göra någonting som faktiskt föreställer något existerande eller tror ni det är mindre bra?

Lycka till alla där ute!
Citera
2020-02-23, 16:50
Medlem
Tror dom räknar det som hål som du kan se igenom objektet så att säga, men vet ärligt inte helt.

Sedan tror jag att det är viktigt att de ska kunna verkligen förstå din idé, dvs så länge du förmedlar idén på ett förståligt sätt så kan du arbeta mer abstrakt.

(andra gången för mig)
Citera
2020-02-23, 19:50
Medlem
Okej tack! Jag funderade på att kombinera konkreta saker (alltså saker som faktiskt föreställer saker, om du fattar) på ett sätt som vanligtvis inte kombineras.. blir det för konstverk-igt? Tycker frågan är så sjukt knepig
Citera
2020-02-23, 20:11
Medlem
Låter bra tycker jag, gäller att visa din kreativitet
Citera
2020-02-23, 20:22
Medlem
Tack! Då kör jag på nått sånt, lär ju skriva här längre fram i processen men annars önskar jag lycka till o hoppas vi ses på provdagarna
Citera
2020-02-25, 14:26
Medlem
Min tredje gång nu! (... tredje gången gillt?)

Vad tror ni juryn tycker om att inte använda frukten/grönsaken på ett originellt/superkreativt sätt? Typ som att använda broccoli som träd, etc. Har en idé nu som jag tror jag tänker köra på men har haft en del problem med första uppgiften och hur man kan blanda/sätta ihop de olika elementen.

Kom till provdagarna första gången jag gjorde hemuppgiften, men tyvärr inte andra gången. Hoppas jag kan komma till provdagarna igen, men gärna också bli antagen!
Citera
2020-02-25, 15:57
Medlem
Tänker att det inte är en dålig sak att utveckla en idé som använts förut?
Vad tror du var det som fick dig till provdagarna första men inte andra gången? Lite nyfiken
Citera
2020-02-25, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalskold
Tänker att det inte är en dålig sak att utveckla en idé som använts förut?
Vad tror du var det som fick dig till provdagarna första men inte andra gången? Lite nyfiken

Det handlar väl mest om hur man utvecklar något, men de lär ju inte bli imponerade av något som gjorts av många? Osäkert på den fronten...

Har funderat lite på det själv. Tror att jag visade mer rumsligt tänkande och mer kreativitet första gången jämfört med andra. Sedan tog det mig två dagar att komma på idén för första året men nästan 2 veckor för den andra, så jag kom snabbt på vad/hur jag skulle göra.

Däremot så var "bygget" väldigt liknande, hade inte annorlunda material osv., utan bara en bättre, mer passande idé (2018 vs. 2019). Jag tror personligen dom lägger stor vikt på kreativitet och innovativt tänkande... vet inte hur andra som kommit till andra provdagen tänker dock.
Citera
2020-02-28, 10:47
Medlem
När dom säger "max 2 färger" förutom svart och vitt på andra uppgiften - tror ni de menar att jag får ha nyanser av blått tillexempel? Eller är det liksom en penna som gäller?
Citera
2020-02-28, 16:03
Medlem
Det går ju att få flera "nyanser" av en färg om man använder sig av tuschpennor, beroende på hur många lager man målar.
Citera
2020-03-02, 14:35
Medlem
Ska börja på andra uppgiften idag, men är lite osäker på vad dom menar med "teckningen behöver inte överensstämma med en verklig situation". Behöver man alltså inte tänka på hur ens föremål ser ut?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback