Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-18, 02:33
  #1
Medlem
Jag har bott i Danmark ett tag nu p.g.a av arbete men har inte skrivit ut mig ifrån Sverige. Däremot har slatteverket kontaktat mig idag och frågat om min folkbokföring. Jag har hört att man måste meddela skatteverket ifall man är borta över 1 år. Något liknande ja. Sverige är liksom hemma och tanken skrämmer mig att bli utskriven

Är det bara jag som nojjar och är det lungt att skriva in sig i landet när man flyttar hem sedan.
Läser runt lite grann om folk som är negativt inställda till detta? Vad är det för konstigheter om man är svensk och har medborgarskap?
Citera
2020-02-18, 06:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Jag har bott i Danmark ett tag nu p.g.a av arbete men har inte skrivit ut mig ifrån Sverige. Däremot har slatteverket kontaktat mig idag och frågat om min folkbokföring. Jag har hört att man måste meddela skatteverket ifall man är borta över 1 år. Något liknande ja. Sverige är liksom hemma och tanken skrämmer mig att bli utskriven

Är det bara jag som nojjar och är det lungt att skriva in sig i landet när man flyttar hem sedan.
Läser runt lite grann om folk som är negativt inställda till detta? Vad är det för konstigheter om man är svensk och har medborgarskap?


kanske matnyttigt för dig....

https://www.arbetautomlands.se/teman...ner-vid-flytt/
Citera
2020-02-18, 06:44
  #3
Medlem
Jag har inte betalat skatt i Sverige sen 1999, och är fortfarande skriven i sverige.
Har aldrig hört av skattemyndigheten.
Citera
2020-02-18, 06:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Jag har inte betalat skatt i Sverige sen 1999, och är fortfarande skriven i sverige.
Har aldrig hört av skattemyndigheten.

Du måste väl lämna in en inkomstdeklation årligen?
Citera
2020-02-18, 10:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Du måste väl lämna in en inkomstdeklation årligen?
Ja, det gör jag. Det står noll på den varje år.
Citera
2020-02-18, 11:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Jag har inte betalat skatt i Sverige sen 1999, och är fortfarande skriven i sverige.
Har aldrig hört av skattemyndigheten.

Men du har någon svensk adress där posten hamnar och ingen som bor där ifrågasätter att det kommer post till dig. Det är när posten börjar studsa eller de som bor där hlr av sig till Skatteverket och vill få bort dig som de startar en bosättningsutredning.
Citera
2020-02-18, 19:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men du har någon svensk adress där posten hamnar och ingen som bor där ifrågasätter att det kommer post till dig. Det är när posten börjar studsa eller de som bor där hlr av sig till Skatteverket och vill få bort dig som de startar en bosättningsutredning.
Det stämmer, har en adress som min post kommer till.
Kan du inte fixa det?
Citera
2020-02-18, 20:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Ja, det gör jag. Det står noll på den varje år.
Jag gjorde likadant med flera bekanta tills några av dom blev sköntaxerade..jag flyttade adressen när jag hörde om detta
Citera
2020-02-19, 00:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Ja, det gör jag. Det står noll på den varje år.
Litet förvånande att de inte har varit mer intresserade av dig med dessa premisser. Men bra om de lämnar dig och andra ifred. Man läser ju ändå om deras offensiv ibland.
Citera
2020-02-19, 00:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Jag har bott i Danmark ett tag nu p.g.a av arbete men har inte skrivit ut mig ifrån Sverige. Däremot har slatteverket kontaktat mig idag och frågat om min folkbokföring. Jag har hört att man måste meddela skatteverket ifall man är borta över 1 år. Något liknande ja. Sverige är liksom hemma och tanken skrämmer mig att bli utskriven

Är det bara jag som nojjar och är det lungt att skriva in sig i landet när man flyttar hem sedan.
Läser runt lite grann om folk som är negativt inställda till detta? Vad är det för konstigheter om man är svensk och har medborgarskap?
Men det är ju bara att skriva in sig igen.
Alternativt, bo i Sverige & pendla till Danmark.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback