2020-02-17, 21:41
Medlem
Surcans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Nope i förpackning de verkar inte vara gräddade.
Jasså jävlar, vart köper man dessa underverk då?
Citera
2020-02-17, 21:50
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surcan

Sågs senast på en mellanstor Ica där de sålde el brödo.
Ska kanske slå till på en sådan pizza-bröd om de inte är utplockat nästa gång man besöker affärn.
Citera
2020-02-17, 21:58
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Färdigmat och halvfabrikat
/Moderator
Citera
2020-02-17, 22:02
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 65547063
Visst är det godare med egengjord deg, men tycker ändå inte pizzakiten är så illa. Åtminstone inte om man skippar de med medföljande tomatsås. Snabbt och enkelt samt en riktig höjdare att kunna mixa efter tycke och smak.

Håller med, men nog använder jag den medföljande tomatsåsen jag, när det ska kittas.

Jag gör dock hellre egen deg och tomatsås.

Men jag tycker det är stor skam att kalla pizzakit för hemgjord pizza. Det hör jag hyfsat ofta.
Hemmagjord pizza kräver sin kärlek och engagemang. Inte fan är det kärlek i pizzakit, men det funkar utmärkt på samma sätt som en Karins familjelassagne.

Så... jag är lite kluven till pizzakitet.
Citera
2020-02-17, 22:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surcan
En jättestor skillnad mellan "prefab", dvs. halvfabrikat och råvaror som "mjöl vatten och jäst"...

Känner du (exempelvis) ingen skillnad mellan "fabriksbröd" och hembakat?
-Är fabriksbröd "bättre"`

(Eller deg då, som i princip är samma sak).
Citera
2020-02-17, 22:17
Två saker (!)
1. Det är definitivt skillnad på att köpa en färdig deg att rulla ut och köpa en färdig pizza i kartong från frysdisken. Med degen kan du fylla pizzan själv med sjyssta råvaror. Vi brukar kombinera följande råvaror olika varje gång, nån lagom sjysst ost, skinka från disken, färska champinjoner, räkor, en stor bit mozzarella och ibland oxfilé om de är extra pris.

Enligt mig är det svårt att hitta sjyssta hämtpizzor. Klassiska pizzerior är bara glömma. Strimlad billig skitskinka och degen är de ändå ingen kärlek bakom. Visst "restaurang-pizza" kan vara god men abaolut ingen speciell upplevelse.

2. Nu ska ni få höra de absolut viktigaste för att en färdig deg ska bli god.
Rulla ut den som vanligt, men kavla den också lite så den blir lite tunnare.
Sen in i ugnen helt tom på ingredienser. Här behlver ni hålla koll. Den ska få en ordentlig yta, krispig, lite brun. Brukar ta mellan 8-12 minuter. Sen tar ni ut pizzan och vänder på den, på med alla ingredienser och in i ugnen igen.
Nu är de extremt viktigt att ni kör maxvärme 250 grader och håller koll på fyllningen. Så fort ni ser att den är klar ut med den och ät direkt.
Gör ni rätt får ni en krispig god pizza, varför den inte får vara inne för länge med fyllningen på är för risken är stor att all vätska kommer ut ur champinjoner och skinka osv och går igenom brödet så de blir degigt. All krispighet försvinner, och i de fallen håller jag med om att degen inte är värt pengarna. De hände oss sist. Inge vidare.
Sen kör man sjölvklart egen pizzasallad alternativt köper för 5-10 kr på närmaste pizzeria.
Citera
2020-02-17, 22:18
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Alla (menar alltså ALLA) så kallade "pizza-kit" vara skräp. Blir inte gott någonstans:

Har man kompetensen att baka en pizza/fixa egen deg gör man så. (Inte jätteknepigt).
Annars så funkar en lokal pizzeria tiopotenser bättre än ett "pizzakit".

Om intresse finns, kan jag komplettera med recept.

Varför skall man göra egen pizza överhuvudtaget? Pizza är ju ingen kulinarisk läckerhet direkt. Hela konceptet är från början en kompromiss för att det passar som snabbmat som man kan äta utan bestick.

Detsamma gäller "korv med bröd" och Hamburgare.

Hemma i köket där man har tallrikar, bestick och ett helt kök så kan man laga mycket godare rätter utan att kompromissa.

Jag tror det är något man missat under sin uppväxt om man lägger matlagningstid på att göra pizza och hamburgare hemma.
Citera
2020-02-17, 23:04
Medlem
ICAs funkar tycker jag. Är väl inte det godaste som finns men funkar.
Citera
2020-02-17, 23:11
Medlem
Superslaskens avatar
Pop Bakery surdegspizzadeg (kommer i en grön påse) är helt överlägsen övriga halvfabrikatsdegar. Inte hittat nån sås jag gillar ur förpackning så brukar göra den själv.

Viktigt sen med högsta jävla värme i ugnen och att inte ha för mycket blöt topping så det blir sladdrigt och vidrigt.
Citera
2020-02-17, 23:50
Medlem
Bertil85s avatar
... eller det bästa pizzakitet är den med pizzasallad med.
Citera
2020-02-18, 08:55
Medlem
paggans avatar
Min favorit är ICA´s pizzakit.
Degen är bra men det som gör den extra bra är den goda tomatsåsen.

Jag brukar lägga den färdiga degen på en plåt, kavla ut den lite tunnare och sleva på tomatsåsen.
Sen strör jag ost på och lägger ut GÖL´s pepperonikorv. Lägger sen på champinjoner och urkärnade svarta oliver och strör på smulad oregano. Jättebra blir den.

Ibland lyxar jag till det och gör enligt ovan men rullar ihop hela pizzan till en Stromboli. Penslar med uppvispat ägg och skär några snitt på toppen och sen in i ugnen
Citera
2020-02-18, 08:57
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasket
Lidls pizzakit är klart bäst.
Håller med om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto