Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-16, 23:22
  #1
Medlem
Jag har flugit uppåt en 200 gg i mitt liv, och jag minns en del riktigt sunkiga flygplansturer (som jag aldrig idag skulle göra om pga t ex risken för att störta) i U-länder.

Jag tänkte att vi i denna tråd, kunde samla (och diskutera kring) filmade flygresor som folk har gjort, med riktiga rishögar till flygplan (i U-länder), där folk flyger bredvid tuppar, får, getter, osv, män med machetes fästa vid byxlinningen, osv.

Lite som i Tintins eller Indiana Jones värld

(Oftast kommer sådana upplevelser med ganska små plan, gjorda för ca 10-30 personer, oftast inrikes. Men om någon vet om några bra videos med större flygplan, under sådana förutsättningar, så vore det kul att se).

Mvh
Citera
2020-02-16, 23:30
  #2
Medlem
Mr.Swedens avatar
Kul trådstart. Den ska jag följa. Värst egen upplevelse var i slutet av 70-talet ombord på gamla kommunistiska Rumäniens flygbolag Tarom. En rysktillverkad fyrmotorig turbopropp som faktiskt delvis hölls ihop med ståltråd (inredningen) och fick mig och flickvännen att hålla andan till landningen, och lite till. Dock ingen video, sorry.
Citera
2020-02-17, 12:29
  #3
Medlem
När jag flög från Lima till Cusco kom det en verktygslåda på bagagebandet. Även några bylten av filtar kom förbi.

När jag flög till Sunny Beach på nittiotalet så var planet så skrotigt (Balkan Air) att vissa stolar saknade ryggstöd.
Efter starten släckte de bälteslampan nästan direkt. Då jag var lite berusad och pissenödig tog jag ett steg ut i gången. Dock steg fortfarande planet kraftigt och accelererade så det blev några snabba steg rakt igenom hela planet innan jag träffade väggen där flygvärdinnorna satt bakom ett skynke.

Senare ramlade alla syrgasmasker ut men de stoppades bara tillbaka av flygvärdinnorna.
Citera
2020-02-23, 08:44
  #4
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Kul trådstart. Den ska jag följa. Värst egen upplevelse var i slutet av 70-talet ombord på gamla kommunistiska Rumäniens flygbolag Tarom. En rysktillverkad fyrmotorig turbopropp som faktiskt delvis hölls ihop med ståltråd (inredningen) och fick mig och flickvännen att hålla andan till landningen, och lite till. Dock ingen video, sorry.


Il-18? https://www.youtube.com/watch?v=y8jawSYxjQE
Citera
2020-02-23, 21:33
  #5
Medlem
Mullrets avatar
Miami - Haiti 1988. Mycket mörkt på planet, höns i burar på hatthyllan.

Spännande minst sagt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3120716

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback