Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-12, 16:42
  #1
Medlem
Hallå där!

Fick ett email Idag från safello där de stängt av mig från att använda deras analys då jag har använt deras tjänst för att skicka bitcoin till darknet marknader.

Hur har de lyckats få reda på det? Trodde inte att man kunde spåra coinsen på något sätt?

Nu var det några månader sedan jag beställde men man blir ju ändå lite fundersam. Tror ni jag kan få några rättsliga påföljder?

Bifogar emailet nedan.
länk till email
Citera
2020-02-12, 16:48
  #2
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Hallå där!

Fick ett email Idag från safello där de stängt av mig från att använda deras analys då jag har använt deras tjänst för att skicka bitcoin till darknet marknader.

Hur har de lyckats få reda på det? Trodde inte att man kunde spåra coinsen på något sätt?

Nu var det några månader sedan jag beställde men man blir ju ändå lite fundersam. Tror ni jag kan få några rättsliga påföljder?

Bifogar emailet nedan.
länk till email

Ospårbarheten har visat sig vara en myt. I fallet med Flugsvamp2.0 så har det ju framkommit att polis och myndigheter kan spåra också bitcoin-flöden.
Citera
2020-02-12, 16:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Hallå där!

Fick ett email Idag från safello där de stängt av mig från att använda deras analys då jag har använt deras tjänst för att skicka bitcoin till darknet marknader.

Hur har de lyckats få reda på det? Trodde inte att man kunde spåra coinsen på något sätt?

Nu var det några månader sedan jag beställde men man blir ju ändå lite fundersam. Tror ni jag kan få några rättsliga påföljder?

Bifogar emailet nedan.
länk till email

Vetefan om jag tror på dig tbh. Menar hur ska de kunna veta att en btc adress går till ”darknet”? Och hur ska dom kunna veta att du köpt något olagligt?
Jag är skeptisk..
Citera
2020-02-12, 16:56
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Hallå där!

Fick ett email Idag från safello där de stängt av mig från att använda deras analys då jag har använt deras tjänst för att skicka bitcoin till darknet marknader.

Hur har de lyckats få reda på det? Trodde inte att man kunde spåra coinsen på något sätt?

Nu var det några månader sedan jag beställde men man blir ju ändå lite fundersam. Tror ni jag kan få några rättsliga påföljder?

Bifogar emailet nedan.
länk till email

Självklart kan man spåra bitcoins - transparensen är ju total. Det är ju en jättestor grej med Bitchaintekniken.. Se exempelvis: https://bitcoin.org/sv/skydda-din-integritet

Däremot gäller det väl att de känner till adresserna på "svartlistade" plånböcker.
Citera
2020-02-12, 16:56
  #5
Medlem
AAAfffCCCaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Vetefan om jag tror på dig tbh. Menar hur ska de kunna veta att en btc adress går till ”darknet”? Och hur ska dom kunna veta att du köpt något olagligt?
Jag är skeptisk..
Ja det finns inte bara olagliga grejer på DNM heller utan pipor, drogtest, baggies och mycket mer.

Sen verkar det som på "mailet" att TS hade klarat sig om han hade fört över till egen plånbok innan denne skickade över till sagda market. "Att köpa kryptovalutor hos Safello för att direkt skicka dessa till marknadsplatser på darknet".

TS, Det blir inga rättsliga åtgärder för att du bröt mot kontraktet. Köp av nån annan bara.
Citera
2020-02-12, 17:11
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Men hur kan dom veta att Ts har köpt något på "darknet"? Det kan ju lika gärna vara en person som säljer glass på stan och använder samma plånbok på någon sajt på darknet och säljer braj.

Låter som en dum idé att använda samma plånbok för båda dom sakerna, men det måste väl vara fullt möjligt att det är så?
Citera
2020-02-12, 17:35
  #7
Medlem
Svaret finns här.
https://www.forbes.com/sites/michalg...arkmarket-bust
Citera
2020-02-12, 17:54
  #8
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ospårbarheten har visat sig vara en myt. I fallet med Flugsvamp2.0 så har det ju framkommit att polis och myndigheter kan spåra också bitcoin-flöden.
Fast skickar man till en mixer, som byter ut dina bitcoin mot andra bitcoin och skickar det till en annan plånbok så borde det inte gå att spåra.
Citera
2020-02-12, 17:55
  #9
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Fast skickar man till en mixer, som byter ut dina bitcoin mot andra bitcoin och skickar det till en annan plånbok så borde det inte gå att spåra.

Ja, kanske det. Jag noterade bara att de lyckats spåra betalare i Flugsvamp2.0 fallet.
Citera
2020-02-12, 17:56
  #10
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Bra, hoppas fler gör det (så länge man får ut pengarna, de kan inte sno ens pengar), så folk fattar att bitcoin är extremt spårbart och går över till Monero.
Citera
2020-02-12, 17:57
  #11
Medlem
Sikkans avatar
Bara en tidsfråga innan Beam tar över då det är helt anonymt. Inget sparas på blockkedjan
Citera
2020-02-12, 17:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Fast skickar man till en mixer, som byter ut dina bitcoin mot andra bitcoin och skickar det till en annan plånbok så borde det inte gå att spåra.

Funkar bra tills man tar mixern i beslag.https://www.europol.europa.eu/newsro...rio-taken-down
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback