Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-12, 12:52
  #1
Medlem
Hej! Var tillsammans med en kriminell förut och hade ibland span etc utanför min lägenhet när han var här. De följde även efter han senast han var i min lägenhet till hans stash ställe, där han åkte fast. Jag själv är inte dömd för något eller har något på mig i registret. Ändå får jag nu (två år senare) avslag för att hälsa på en annan vän i fängelset. Mina andra vänner får hälsa på hen, men jag får avslag? Trots tomt register. Det kan väl inte ha med min tidigare relation att göra? Nu låter jag kanske paranoid, men varför skulle jag annars bli nekad.
Citera
2020-02-12, 13:00
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfinsal
Hej! Var tillsammans med en kriminell förut och hade ibland span etc utanför min lägenhet när han var här. De följde även efter han senast han var i min lägenhet till hans stash ställe, där han åkte fast. Jag själv är inte dömd för något eller har något på mig i registret. Ändå får jag nu (två år senare) avslag för att hälsa på en annan vän i fängelset. Mina andra vänner får hälsa på hen, men jag får avslag? Trots tomt register. Det kan väl inte ha med min tidigare relation att göra? Nu låter jag kanske paranoid, men varför skulle jag annars bli nekad.

Fick du ingen motivering i avslaget?
Citera
2020-02-12, 13:49
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfinsal
Hej! Var tillsammans med en kriminell förut och hade ibland span etc utanför min lägenhet när han var här. De följde även efter han senast han var i min lägenhet till hans stash ställe, där han åkte fast. Jag själv är inte dömd för något eller har något på mig i registret. Ändå får jag nu (två år senare) avslag för att hälsa på en annan vän i fängelset. Mina andra vänner får hälsa på hen, men jag får avslag? Trots tomt register. Det kan väl inte ha med min tidigare relation att göra? Nu låter jag kanske paranoid, men varför skulle jag annars bli nekad.

Av 7 kap. 1 § fängelselag framgår att besök får vägras på en av följande punkter:

1. kan äventyra säkerheten på ett sätt som inte kan avhjälpas genom kontroll enligt 2 eller 3 §,
2. kan motverka den intagnes anpassning i samhället, eller
3. på annat sätt kan vara till skada för den intagne eller någon annan.

Som jag förstår det är det den fängslade som söker om tillståndet (du samtycker bara), och det är även därför den fängslade som kan överklaga (14 kap. 1 §) och får reda på skälen för avslag. Be någon av dina andra vänner fråga den intagne hur beslutet motiverades.
Citera
2020-02-15, 02:22
  #4
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfinsal
Hej! Var tillsammans med en kriminell förut och hade ibland span etc utanför min lägenhet när han var här. De följde även efter han senast han var i min lägenhet till hans stash ställe, där han åkte fast. Jag själv är inte dömd för något eller har något på mig i registret. Ändå får jag nu (två år senare) avslag för att hälsa på en annan vän i fängelset. Mina andra vänner får hälsa på hen, men jag får avslag? Trots tomt register. Det kan väl inte ha med min tidigare relation att göra? Nu låter jag kanske paranoid, men varför skulle jag annars bli nekad.
Alla besöksansökningar går in i samma register ... så ja - ditt tidigare samröre med kriminella kan påverka om du godkänns för besök eller inte....

Dock -- avslaget går ju alltid till den intagne och inte till dig på utsidan .. så det kan ju vara så enkelt som att den intagne helt enkelt inte sökt tillstånd för dig och/eller inte vill ha besök av dig...

Det går liksom inte att tvinga sig in på besök mot den intagnes vilja....
Citera
2020-02-15, 02:24
  #5
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Fick du ingen motivering i avslaget?
Nej, eftersom inget sådant beslut går ut till andra ... det är den intagne som får motiveringen i beslutet om sin ansökan om att få besök.

Personen på utsidan får mao inte den informationen.

Edit:
Anstalten beslutar inte om huruvida folk får besöka .. utan enbart om vilka besök den intagne får ta emot ...
Citera
2020-03-02, 22:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfinsal
Hej! Var tillsammans med en kriminell förut och hade ibland span etc utanför min lägenhet när han var här. De följde även efter han senast han var i min lägenhet till hans stash ställe, där han åkte fast. Jag själv är inte dömd för något eller har något på mig i registret. Ändå får jag nu (två år senare) avslag för att hälsa på en annan vän i fängelset. Mina andra vänner får hälsa på hen, men jag får avslag? Trots tomt register. Det kan väl inte ha med min tidigare relation att göra? Nu låter jag kanske paranoid, men varför skulle jag annars bli nekad.

heej!
Ja du, kva tänker inte rätt ibland. säker har de kollegor som har koll och vet att du var tillsammans med han och tänker att du ändå är inblandad i något tyvärr.. de lyssnar på alla samtal i telefonen och får misstankar för nada även fast man inte gjort nått..
Jag vet inte hur de tänker men aa..
Jag och min man har iaf besök så det var tur att det gick igenom
en annan grej jag undrar om du snälla vet, det är inte jag som ska göra detta, men undrar,
om du vet vilken typ av mobil man kan smuggla in på en anstalt. vilken modell. har hört att små fungerar, såna här som inte e smart phones då de inte piper, men är osäker och därför letar jag efter svar.
typ denna eller, om du vet namn på en mobil hade vart tacksamt.
https://www.aliexpress.com/item/3229...65a42e0ecAgUTT

Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback