Flashback bygger pepparkakshus!
2020-02-18, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag tycker att det skulle vara förminskande om SAS inte vågade producera och visa den här filmen för att de trodde att våra länder bara hade extremt osäkra snöflingor som inte klarade av en sån här skön självdistans.

Den som gör motstånd mot maktpropaganda och mot förnedringen av de skandinaviska folken (i förlängningen mot mångkultur och massinvandring) är alltså en "snöflinga" och en "lättkränkt" typ.

Hm, det råkar inte vara så att du/ni är emot att det alls görs motstånd mot sådana här saker och att det är därför ni tillgriper den uppenbara härskartekniken? Som bevisligen inte ens fungerar, men denna fyrkantiga kloss bara ska pressas ned i det runda hålet.

SAS-kampanjen har verkligen fått korkade vänstermänniskor att tappa koncepten och bränna krutet i förtid. Vad ska ni ta till nästa gång det kommer en film i stil med Staffanstorps kommunreklam, eller någon annan påhittad "rasist"-skandal? Den som använder sig av dubbla måttstockar ligger inte direkt i något guldläge när perspektiven är de omvända.
Citera
2020-02-18, 12:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag lade upp skärmdumpar på frågorna på Twitter: https://twitter.com/Grisbrottaren/status/1228685328468279296
Är det någon som har hört något om resultaten från denna Demoskop-underökning?
Citera
2020-02-18, 12:55
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag tycker att det skulle vara förminskande om SAS inte vågade producera och visa den här filmen för att de trodde att våra länder bara hade extremt osäkra snöflingor som inte klarade av en sån här skön självdistans.

Självdistans enligt nerdnerd:

En globalistisk elit som distanserar sig från sitt eget folk genom förakt.
Citera
2020-02-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Detta känns igen.

Det är väldigt vanligt bland de "progressiva" att påpeka sin egen bildning och hur intelligenta och framgångsrika dom är, som en faktor i just varför andras åsikt är fel.

strålande argumentation egentligen.

"Du har fel och jag har rätt, för jag är bildad och du är dum"
Mer är det inte, men då får man faktiskt inte ens protestera.

Dom "intelligenta" har glömt hur man argumenterar.

Ja, auktoritetsargumentet (Argumentum ad verecundiam) är ett klassiskt argumentationsfel. Man ser det tydligt i den här tråden där de patetiska SAS-försvararna skryter om sin (påstådda) världsvana, sina (påstådda) pengar, sina (påstådda) guldkort hit och dit, som om detta skulle utgöra argument i diskussionen om sakfrågan.
Citera
2020-02-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion

Samt blind lydnad inför denna elit.

Jag kan nog avvara "självdistansen" i så fall. Det verkar inte vara någon positiv egenskap.
Citera
2020-02-18, 13:06
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Ja, auktoritetsargumentet (Argumentum ad verecundiam) är ett klassiskt argumentationsfel. Man ser det tydligt i den här tråden där de patetiska SAS-försvararna skryter om sin (påstådda) världsvana, sina (påstådda) pengar, sina (påstådda) guldkort hit och dit, som om detta skulle utgöra argument i diskussionen om sakfrågan.

De illustrerar och bekräftar folkföraktet.
Citera
2020-02-18, 13:14
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Om kritikerna samlar styrkorna här, är det rimligt att anta att även kontrakritikerna kommer hit.

Välkommen!

Rimligt i ditt huvud kanske. Jag är här för att roa mig på din bekostnad.

Gillar förvisso reklamfilmen men tycker inte att dess budskap är så viktigt.
Citera
2020-02-18, 13:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Lägg av. Något sådant har jag inte alls sagt. Vad är det med folk?

Självdistans är att t ex kunna driva med sig själv, och t ex kunna dra en historia om när man gjorde bort sig. Människor som har det är ofta lätta att tycka om, tycker jag iaf. Men vem gillar folk som skryter?

Tycker man att självdistans är samma som självförakt, är man en mycket osäker människa.
Citera
2020-02-18, 13:19
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Självdistans är att t ex kunna driva med sig själv, och t ex kunna dra en historia om när man gjorde bort sig. Människor som har det är ofta lätta att tycka om, tycker jag iaf. Men vem gillar folk som skryter?

Tycker man att självdistans är samma som självförakt, är man en mycket osäker människa.

Jag håller med.
(Du förstod inte mitt förra inlägg. Jag är uppriktigt förvånad.)
Citera
2020-02-18, 13:19
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Jag tror inte alls att de skandinaviska folken är extremt osäkra kring sin identitet. Denna film bevisar att vi inte är det. Iaf att tillräckligt många är så trygga i sig själva att de inte ens anade att det också skulle finnas så många osäkra.
Det ligger faktiskt något i det sista du säger. Att snacka ner svensk kultur har blivit så normaliserat att en del bara accepterat det och rentav omfamnat det. Det har skett en utplåning och omstöpning av det svenska, i filmen symboliserat av att ljusen blåses ut, och en omprogrammering till den nya svensken. Det nya Sverige som är byggt av dem som kommit hit. Denna xenofili har en del gjort till sin identitet, så de känt sig trygga med varje steg som raderar det gamla Sverige. De har tänkt:

Vi har ingen egen kultur men vi har i alla fall vår öppenhet mot omvärlden. Vi är världsbäst i tolerans och det visar vi genom vårt stora bistånd, vår stora öppenhet inför idéer från andra länder, och förstås med så öppna gränser som möjligt. Mitt hem är ditt hem. Sverige är bara en melting pot för hela världens befolkning att sätta sin prägel på om de så önskar. Låt inte oss ta plats och stå i vägen. Vi bara administrerar det här häftiga toleransprojektet, alltmedan vi frivilligt drar oss tillbaka till små reservat ute i landet där vi hoppas på lite lugn och ro en stund till.

Men indoktrineringen funkade inte på alla. De känner sig nu osäkra. De står mellan en bortvittrande och bespottad kultur som de kanske rentav själva fått vara med och uppleva i sina yngre år, och en ny idealiserad mångkultur vars få tydligt svenska karakteristika gradvis uppslukas i sin egen skapelse.

Om dagens utveckling får fortsätta, kommer det knappt att finnas kvar någonting svenskt eller skandinaviskt i det nya Sverige. Det kommer att vara något helt annat. Och då, om inte förr, kommer svenskars trygghet med utvecklingen ha försvunnit fullständigt. Så du förstår, vi måste rädda det Sverige vi känner och hör hemma i innan det är för sent.
Citera
2020-02-18, 13:20
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Jag tycker att den nästan är nationalistisk, på ett väldigt skönt och lite omvänt sätt. Den visar människor i ett land som är så trygga med sig själva och sin egen identitet att de verkligen inte behöver skrika om det utan tvärtom kan tona ned det. Lite som att Steve Jobs alltid hade enkla vanliga kläder fast alla ju förstod ändå att han var rik som ett troll. Filmen ger en sympatisk bild av ett folk som gärna reser och tar intryck från andra. Den visar hur jag gärna ser mig själv som just svensk, utan massa tomt skryt och stora åthävor av det slag som t ex många amerikaner är så bra på, utan att alltid leverera.

Filmen är lite som reklamen för Norrlands Guld. Inget knussel. Inget skryt. Bara rutig skjorta och norrländsk dialekt och "Om du vill vara dig själv för en stund".

Plus alla överjordiskt vackra bilder av vårt land. Men inget speciellt, nä'rå. Eller hur, va?

Ett vackert land med sköna avslappnade människor. Vilken ynnest att t o m vara född och bo där!

Kort sagt en jäkligt bra film.

Så tycker jag med! Den ger bilden av ett intelligent och avslappnat folk. Kritikerna ger dock motsatt intryck.
Citera
2020-02-18, 13:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Vilken del av filmen tycker du "driver med sig själv"? Är det när regissören instruerar afrikanen att tala om "sina vikingaförfäder" & på så vis håna både sina egna förfäder & våra. Känns lite rått i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in