Flashback bygger pepparkakshus!
2020-02-20, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Sen så verkar ju Scandinavian ski tour vara en riktig katastrof.

Finnarna hamnade på något militärregement. Några av nationerna verkar bo i Vålådalen (!), en timme bort. Samtidigt som arrangörsländerna bor på fina hotell inne i staden. Hade det här hänt i Polen under Kowalczyks storhetstid så hade man aldrig hört slutet av det.

Som den här NRK-artikeln är inne på - enligt tourens hemsida
Fy satan vilken äcklig bror duktig attityd av Sverige med logi och transport. Nåt slags allas lika värde som ska tvångpressas in igen. Nu hoppas jag vi slipper tourer och mästerskap i Sverige så mycket som möjligt i framtiden.
Citera
2020-02-20, 10:22
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Uppför ja men på flat och nedför borde ju det bli det omvända.
Ofta så är det kurvor som bromsar farten nedför så att man inte får ut nyttan riktigt.
Citera
2020-02-20, 10:24
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Fy satan vilken äcklig bror duktig attityd av Sverige med logi och transport. Nåt slags allas lika värde som ska tvångpressas in igen. Nu hoppas jag vi slipper tourer och mästerskap i Sverige så mycket som möjligt i framtiden.
ja argumenten används ju bara som dåliga ursäkter för att de inte kunde hitta nåt bättre.

Arrangörerna gör bort sig rejält och underskattar folks intelligens.
Citera
2020-02-20, 10:26
Medlem
Neofytens avatar
Citat:

Miljötänket ska ju även genomsyra tävlingarna i Norge, får väl se hur det lösts där.
Citera
2020-02-20, 10:27
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Uppför ja men på flat och nedför borde ju det bli det omvända.
jo kanske, vet inte hur det ser ut för de alpina åkarna om viktens betydelse. Anja var ju rätt bastant och inte bara hon heller.
Citera
2020-02-20, 10:27
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Ofta så är det kurvor som bromsar farten nedför så att man inte får ut nyttan riktigt.
Man såg ju skillnaden i stafetten i Seefeld hur Stina susade förbi Johaug nedför.
Citera
2020-02-20, 10:30
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag betvivlar att Weng väger 56kg.
Utgår bara vad ”Pliggen” fd läkaren säger här:

https://www.aftonbladet.se/a/1JQWB
Citera
2020-02-20, 10:42
Medlem
OweGbgs avatar
Starten av dagens långlopp uppskjuten till 11:00 pga tekniska orsaker.
Citera
2020-02-20, 10:42
Medlem
Citat:
Weng 163 cm 56kg, Jacobsen 175 cm 69 kg, Ebba 164 cm 54 kg, Johaug 162 cm 46 kg

Var har du viktsiffrorna från? Detta är inte offentlig information (höjd är det, inte vikt). Jag antar att det här är dina gissningar, ingenting annat...

EDIT: Andras gissningar, alltså....
Citera
2020-02-20, 10:45
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Var har du viktsiffrorna från? Detta är inte offentlig information (höjd är det, inte vikt). Jag antar att det här är dina gissningar, ingenting annat...
Bara att googla så får du infon.
Här är ebba t ex

Ebba Andersson
BeskrivningEbba Kristina Andersson, född 10 juli 1997, är en svensk längdskidåkare som tävlar för Sollefteå Skidor IF. Under VM i Seefeld åkte hon första sträckan på stafetten i det lag som tog guld. Wikipedia
Född: 10 juli 1997 (ålder 22 år), Sollefteå
Vikt: 54 kg
Längd: 1,64 m
Skidor: Fischer
Världscupdebut: 15 februari 2015
Säsonger: 4 (2019/2020 inräknat)
Citera
2020-02-20, 10:47
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Guri Hetland är ansvarig chef för hela SkiTour arrangemanget. Guri är gift med Tor Arne Hetland, om namnet klingar bekant.
Citera
2020-02-20, 10:47
Medlem
Johaug väger inte 46 kilo. De uppgifterna är tio år gamla. Vet inte om ni minns hur otroligt tunn hon var som ung, men det är uppenbart att hon lagt på sig rejält med muskler sedan dess.

Väger enligt landslagstränare åtminstone 5 kg mer nu än när hon tog sitt första VM-guld 2011.

Citat:
Landslagstrener Geir Endre Rogn bekrefter at Johaugs muskelbygging har gjort at kroppsvekten har økt med i alle fall 10 prosent siden VM-gullet på tremilen i Holmenkollen, og at det har gjort at Johaug totalt sett går fortere nå.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/4qQXno/johaug-suveren-med-mer-muskler-og-hoeyere-kroppsvekt

Forfarande en riktig lättviktare så klart, men exempelvis Ebba vägde också <50 kg när hon slog igenom. Ingen kan väl på allvar tro att Johaug stått still i vikt sedan juniortiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in