Flashback bygger pepparkakshus!
2020-02-23, 15:26
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Dags att summera SkiTour i regi av Tor Arne Hetlands fru.

6. Inga föråkare i spåret framför den ryske tourledaren i det ymniga snöfallet. När den kommende norske tourvinnaren gått förbi vimlar det av föråkare tätt framför. Föråkare syns kliva av när Golberg passerat. Vänta tills Bolshonuv passerat för att sedan kliva på framför den jagande gruppen.

På ren engelska. A disgrace.
Arrangörerna i Östersund och Åre bör snarast bryta samarbetet kring denna tour om de ska ha någon trovärdighet kvar på kontinenten i andra tävlingssammanhang.

Det här reagerade jag också på. Tänkte att det kanske var slumpen i TV som gjorde. Men är det som du säger och som även jag upplevde det så är det fan riktigt illa
Citera
2020-02-23, 15:36
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Det er kul !

Visst, grattis där hehe
Citera
2020-02-23, 15:42
Medlem
Om jag räknat rätt blev Burman nummer 17 på dagens etapp. Den distans som borde passa honom bäst. Och nu går det inte att skylla på skidorna.
Citera
2020-02-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Det här är ju ett bra exempel på faran med att låsa upp en stor mängd VC-poäng till tourens sista dag. Minimala poängskillnader hela veckan, men blir man förkyld eller missar med materialet sista dagen kan man tappa hur mycket som helst.

Dock bör väl Bollen klara totalen ändå, men bra är det inte.
Man måste ta och snegla lite på hur skidskyttet bygger upp sina tävlingshelger.

Bara för att man kör tre tävlingar en vecka behöver man inte göra det till en tour. Man behöver inte heller hatta runt på fem olika orter en vecka,
Citat:
Ursprungligen postat av euanthe
Vilken skittråkig tour detta blev. Som boende i Åre såg jag fram mot denna tour men det känns som säsongens tråkigaste tävlingar.
Nej, blev verkligen ingen lyckad tour denna.
Citera
2020-02-23, 15:54
Medlem
FNLSs avatar
Är Golberg den störste skrällsegraren i en tour någonsin.
Citera
2020-02-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Tyckte maskotarna såg lite små-kul ut innan de blev så vansinnigt stora. Började påminna om precis det du nämner.

https://www.facebook.com/obossverige/
Haha jaha, tack! Kunde verkligen inte koppla dem till nåt annat än bajamajor.
Citera
2020-02-23, 19:18
Medlem
Marcus Ruus nummer 21 på dagens etapp? Det var bra, måste jag säga.
Citera
2020-02-23, 20:57
Medlem
Visst är det tråkigt med 6-7 norrmän i top. Men set hade inte behövt vara det. Nation är inte allt om åkarna är intressanta.

Men dessa norrmän kruger holund rothe och allt vad de heter är så förbannat färglösa. Förutom kläbo visar de noll personlighet eller egen stil.

De är som hockey spelarna i ”ice hockey” till NES. En smal - ja han är bra uppför. En tjockis - ja han har bra spurt och fart.

Nej ska längdåkningen utvecklas till NM i varje tävling får de allt sätta mer färg. Kanske skicka in åkarna i olika dokusåpor där de kan få supa och bråka så vi lär oss lite om röthe och krugers personlighet och relation till varandra?
Citera
2020-02-23, 21:36
Medlem
"Husfilosofen" innom idrott på norska NRK, sportskommentator Jan Petter Saltvedt, har tänkt till och publiserat detta:

https://www.nrk.no/sport/touren-inge...gte-1.14915377

Läsvärd, och nog kan även svenskar läsa norska

Han skriver bland annat:

Citat:
Denna veckan slutade med att vi hejade på löpare från andra nationer än Norge i Ski Touren. Vi är inte mindre intresserade av våra norska stjärnor. Det är bara så att vi känner ännu starkare på saknaden av den viktigaste delen av alla engagerande sportupplevelser, nämligen spänning.

Citat:
Om det inte hade funnits en kvot på 10 löpare från varje nation, skulle Norge troligen ha tagit cirka 30 av de första 40 platserna i båda klasserna.

Citat:
Till och med under en mästerskapsfri säsong är touren mest av allt ett uttryck för skandinavisk hybris.

Citat:
Alla trodde att detta skulle bli året när särskilt de svenska kvinnorna skulle utmana den norska dominansen. Det hände - av många skäl - inte.

Men svenskarna kommer tillbaka. I Sverige är intresset också upplyftande och stadigt högt. Under invigningshelgen följde så många som 1,3 miljoner svenska tittare skidtouren på SVT, förvånansvärt mer än de som såg jaktstart i Skidskytte-VM samma dag.

Citat:
Men svenskarna räcker inte. (.......) Bredden och antalet nationer är på väg att försvinna, långsamt och med skrämmande säkerhet

Citat:
Även om vi imponeras av de norska löparnas dominans, gör resultatlistan tyvärr det enklare att sammanfatta: Det som skulle visa oss den spektakulära framtiden, blev touren vi inte behövde.
Citera
2020-02-23, 22:08
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Är obegripligt för mig hur 1,3 miljoner svenskar kollade på den här touren. Jag trodde det bara var vi fantaster som iddes kolla på den. Obegripligt. Det är så man skäms.
Citera
2020-02-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Är obegripligt för mig hur 1,3 miljoner svenskar kollade på den här touren. Jag trodde det bara var vi fantaster som iddes kolla på den. Obegripligt. Det är så man skäms.

Det visar bara vilken stark position längdåkning har i svenska folkets själ. Det skäms man väl inte för?
Citera
2020-02-23, 22:26
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Det visar bara vilken stark position längdåkning har i svenska folkets själ. Det skäms man väl inte för?
Nej det är glädjande att det fortsatt är många som tittar! Ingen vill ju missa den dagen vi väl vinner! Jag är djupt imponerad över Norges styrka, bara det att man blir frustrerad över att vi inte kan bjuda upp till kamp oftare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in