• 1
  • 2
2020-02-10, 18:06
Medlem
carlpetersen73s avatar
Jag ska montera dragkrok på bilen och tvekar på vad jag ska välja, fast eller avtagbar?
Jag har tidigare sett fast som en bra grej, skyddar mot mindre påkörningar. Hade avtagbar på senaste bilen, men den satt ändå på hela tiden. Prismässigt är det ingen större skillnad. Vad är bäst och varför?
Citera
2020-02-10, 18:12
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag ska montera dragkrok på bilen och tvekar på vad jag ska välja, fast eller avtagbar?
Jag har tidigare sett fast som en bra grej, skyddar mot mindre påkörningar. Hade avtagbar på senaste bilen, men den satt ändå på hela tiden. Prismässigt är det ingen större skillnad. Vad är bäst och varför?
En avtagbar skall inte sitta på när den inte används.
Då kommer den troligen att krångla när du besiktigar bilen.
Drar du ofta släp = fast, Sällan = avtagbar, men ta loss den när du använt den är mitt råd
Citera
2020-02-10, 18:13
Medlem
Fast är bäst. En bil utan dragkrok ser kastrerad ut.
Citera
2020-02-10, 18:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Fast är mycket bättre. Den bara sitter där och är krångelfri. En avtagbar kräver att du vårdar den rätt, och dessutom att föregående ägare har gjort det om du köper begagnat.
Citera
2020-02-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannheimer83
Du kan ju inte ha många hästar i stallet. Tror t.om. att en 3-åring fattar att det enbart handlar om kosmetik, dvs. huruvida man tycker det är snyggt med en ståfräs bak på bilen eller inte.

Tycker du en dragkrok är snygg? Kör med fast. Om inte, välj avtagbar.

Finns många fördelar med fast dragkrok!
-Mindre krångel över lag.
-Sitter alltid där, så om någon knuffar till din bil på en parkering så är du något skyddad.
-Du slipper bängla med den varje gång den skall användas
-Du bör alltid plocka bort den när den inte används pga att den kan börja glappa eller rosta fast. Båda ger anmärkning på besiktningen.

Enda fördelen med avtagbart drag som jag kan se är kosmetiskt!
Citera
2020-02-10, 18:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
-Sitter alltid där, så om någon knuffar till din bil på en parkering så är du något skyddad.
-Du bör alltid plocka bort den när den inte används pga att den kan börja glappa eller rosta fast. Båda ger anmärkning på besiktningen.

Du hann före det jag tänkte skriva. Det är så sant det du skriver
Citera
2020-02-10, 19:19
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
En avtagbar skall inte sitta på när den inte används.
Då kommer den troligen att krångla när du besiktigar bilen.
Drar du ofta släp = fast, Sällan = avtagbar, men ta loss den när du använt den är mitt råd

Citat:
Ursprungligen postat av AndrejAksakov
Fast är bäst. En bil utan dragkrok ser kastrerad ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Fast är mycket bättre. Den bara sitter där och är krångelfri. En avtagbar kräver att du vårdar den rätt, och dessutom att föregående ägare har gjort det om du köper begagnat.

Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul

Tack för bra svar, lutar mest åt fast nu.
Citera
2020-02-10, 19:29
Medlem
Vansterpartiets avatar
Fast infällbart.
Citera
2020-02-10, 19:30
Medlem
Har just nu elektrisk infällbar och den funkar utmärkt,annars hade jag valt fast alla dar i veckan. För länge sedan när jag hade infällbar så fick man skämmas när bil besiktningen sa att jag skulle fälla in den eller ut den.
Citera
2020-02-10, 19:48
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Fast drag ska det vara.

I 5:ans "Vägens hjältar" (säsong 8, ungefär halvvägs in i avsnitt 2) var det en olycka med en nyare Volvo där ett löstagbart drag delade på sig och man får se tydliga närbilder på haveriet.
Citera
2020-02-10, 20:03
Medlem
Säkerhetsmässigt skall givetvis ett avtagbart väljas, förutsätter att den demonteras när inte släp skall användas.
Blir du påkörd bakifrån och träffad mot draget så ger ingenting efter, den sitter stumt i karossen, kan både resultera i att skador uppstår längre fram i bilen så den blir svår att reparera, men även större risk för personskador eftersom en sådan kollision blir klart kraftigare än om bakomvarande bil träffat karossen som är konstruerad för att veckla ihop sig.

Att det sedan är mer praktiskt att kulan alltid är på plats är en annan sak, men bör vägas mot nyttan med den som går att demontera.
Bäst är egentligen drag som går att vika in, ingen lös del som skall passas in och kanske inte ens finns med i bilen när den behövs.
Citera
2020-02-10, 21:21
Medlem
tigerrakets avatar
Mina smalben förordar avtagbar. Vet inte hur många gånger jag slagit benen i den när man ska lasta in saker i bakluckan. Lägger man bara på ett bra smörjfett och sätter på täck-kåpan så kommer den aldrig krångla. Det många missar är att de tar av kroken, och sedan tror att metallen ska hålla sig rostfri i all oändlighet.

En annan fördel som jag också märkt är att grannar och vänner inte har samma förmåga att fråga efter att låna bilen för att köra släp om man har en avtagbar. Senaste bilen jag hade med krok ville grannen och tre vänner låna i tid och otid när de skulle köpa möbler eller köra något till tippen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in