• 49 658 online
  • 1 194 174 medlemmar
  • 61 872 626 inlägg
2006-03-24, 01:09
Banned
Någon som har info om denna filur ? Jag tror tråden passar här för karln var ju ändå en kändis på sitt sätt.

Jag trillade på hans hemsida på internet (hans minnes sida)

http://www.angelfire.com/ok/Jokso/index.html

Det lilla jag vet är :

* Från Montenegro
* Illegal verksamhet i krogvärlden
* Spelade stort på Solvalla, sex nollor
* Ägde flera hästar som kördes av Stig H
* God vän med Carl Bildt
* Med i musikvideo med Carola
* 100% Nykterist
* Tog inga som helst droger
* Personlig vakt till både Pernilla W och Carola
* Led av cellskräck
* Personlig vakt till Montenegros ministrar när dom kom till Sverige
* Drev cafè UGO på Odenplan
* Rånade landsmän på spelklubbar
* Drev krog, Dalahästen (timmermansgatan tror jag)
* Var åtalad 62 gånger under åren men fäld 1 gång för en baggis.
* Sammarbete i krogbranshen med Tomas Perra
* Kom till Sverige i bagagen på en bil.
* Dömd för mängder av brott i Italien.
* Dörrvakt på Alexandra
* God vän med Arkan som rånade banker på 70-talet och sedan startade Serbiska tigrarna.
* Hängde mycket med kompisarna på Jakttornet (i Spånga ?)
* Blev skuten av en snubbe med nickname "Grisen"
* Kompis med Dragan kovac som arbetade i dörren på Millliebar och Embassy.
* Antagligen Dragan kovac som senare lejde mördare till Jokso.
* Fin lya på Östermalm
* Alltid värsta bilarna
* Lapplisorna tävlade om att bötfälla bilen
* Mördad på Solvalla

Vad har jag glömt
Citera
2006-03-24, 01:19
Medlem
Kyparens avatar
Var han inte världsmästare i karate?
Han skulle haft hand om säkerheten för det Jugoslaviska fotbollslandslaget EM 92.
Kallades för king-kong.
Citera
2006-03-24, 01:23
Medlem
catamis avatar
Det finns ett ställe som heter Jaktslottet, om det är det du menar när du skriver Jakttornet. Det ligger i Eriksbergs Industriområde... (Alby/ Norsborg). Ägs av Jugoslaver, tror jag.
Å andra sidan kan de ha flera restauranter på temat "jakt".
Citera
2006-03-24, 01:44
Banned
Ja..

Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Var han inte världsmästare i karate?
Han skulle haft hand om säkerheten för det Jugoslaviska fotbollslandslaget EM 92.
Kallades för king-kong.

Ja han var duktig på Karate, nu när du säger det så kommer jag i håg det ja.
Citera
2006-03-24, 01:46
Banned
Så var...

Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det finns ett ställe som heter Jaktslottet, om det är det du menar när du skriver Jakttornet. Det ligger i Eriksbergs Industriområde... (Alby/ Norsborg). Ägs av Jugoslaver, tror jag.
Å andra sidan kan de ha flera restauranter på temat "jakt".

Så var namnet. Mitt fel, det ska givetvis vara Jaktslottet i Eriksbergs Industriområde.
Citera
2006-03-24, 05:21
Medlem
RaydeCacas avatar
Han skall, enligt halvsäkra bevis, ha ropat efter Hans Majonäs Konungen: Tjäna kollega! Detta skall ha skett på Biblioteksgatan i Stockholm när knugen var ute med sina livvakter.
Han som mördade Jokso var/är finne. Kan inte komma på hans namn just nu.
Citera
2006-03-24, 06:48
Medlem
Makkos avatar
han som avrättade Dragan sitter väl i Finland för ett nytt mord....
Citera
2006-03-24, 09:04
Avstängd
Gloxs avatar
Sen heter det Café OGO inte Ugo.
Citera
2006-03-24, 10:07
Medlem
Några episoder:

Ett tag hade han en MB 600 CL (det var på den tiden det inte fanns så många dyra bilar i stan), denna stod väldigt ofta utanför en spelbutik på Jarlaplan, alltid på samma ställe (stoppförbud) och alltid lappad...

Bilen i sig har en rolig historia, denna var leasad från början men hamnade under bankkrisen hos Securum. Det var strul med det mesta, betalningar, vem som egentligen ägde den etc. En dag knallade Jokso upp på Securums kontor och tog ett snack med handläggaren bakom stängd dörr. När han gick därifrån så var han ägare till Mercan och var väl ganska nöjd med det. De som var mest glada var dock folket på Securum eftersom de visste att Jokso aldrig mer skulle komma på besök...

Ännu tidigare (84-85 kanske) så var han dörrvakt på Alexandra vid Engelbrektsplan). Då kunde han be någon av de tätare gästerna att få titta i plånboken, ta ett par tusingar, klappa vederbörande på ryggen och gå därifrån, ingen av dessa tyckte det var nåt att bråka om...

Jokso var så stor och hade sånt rykte att i stort sett INGEN bråkade med honom, inte ens polisen om de kunde undvika det.
Citera
2006-03-24, 11:11
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Mitt minne av Jokso var att han var säkerhets ansvarig för det jugoslaviska fotbolls-landslag som var i Sverige -92 för att spela EM. Han hjälpte mig och min kompis att få snacka med spelarna Stojkovic och Jugovic. Jokso verkade jäkligt trevlig och schyssst efter det mötet jag hade med honom.
Sen var det en annan sak att varje gammal finn-gubbe och jugge-kompis ständigt pratade om denne mytomspunne Dragan Joksovic.
Mördaren har väl om jag inte minns fel ett rätt vanligt son-namn...
Citera
2006-03-24, 15:06
Medlem
Mick_Marss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisse 32
Ännu tidigare (84-85 kanske) så var han dörrvakt på Alexandra vid Engelbrektsplan). Då kunde han be någon av de tätare gästerna att få titta i plånboken, ta ett par tusingar, klappa vederbörande på ryggen och gå därifrån, ingen av dessa tyckte det var nåt att bråka om...

Fyfasen så jag ogillar sånt där maffiabetende!

Citat:
Ursprungligen postat av nisse 32
Jokso var så stor och hade sånt rykte att i stort sett INGEN bråkade med honom, inte ens polisen om de kunde undvika det.

Finnen som plockade honom lär alltså ha gjort det per beställning. Har han ens blivit dömd för det? Nystades det ut nånting av det hella?
Ah anyway så krävs det väl en galen finne för att ta ut en helgalen jugge, svenskar vågar väl inte sånt
Citera
2006-03-24, 15:15
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick_Mars
Fyfasen så jag ogillar sånt där maffiabetende!

Finnen som plockade honom lär alltså ha gjort det per beställning. Har han ens blivit dömd för det? Nystades det ut nånting av det hella?
Ah anyway så krävs det väl en galen finne för att ta ut en helgalen jugge, svenskar vågar väl inte sånt

Han klippte Jokso på valla, ett gäng år senare fick han kvitta "skulden" och behålla livhanken genom
att mörda och stycka en kille som var inblandad i rånet på arlanda. Den killen var förövrigt en god vän till honom om jag inte minns fel.
Citera