Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2020-02-14, 16:09
  #73
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Man måste väl ha tillstånd från livsmedelsverket eller dylikt som gör restaurangägaren ansvarig för det som serveras i lokalen?

Nej.
Citera
2020-02-14, 16:16
  #74
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Vad gäller egen medhavd alkohol till en restaurang så står det i Alkohollagen endast om restauranger med serveringstillstånd. Vad som gäller om man vill ta med sig en flaska vin till en restaurang som inte har alkoholtillstånd är alltså oklart. Egentligen borde detta vara tillåtet (eller i alla fall inte uttryckligen förbjudet i lag). Som jag tolkar det så är det i så fall upp till den enskilde restaurangägaren att avgöra om han vill låta någon ta med sig en flaska vin eller inte. Kommunen kan också ha egna tillämpningar av reglerna kring "allmän plats" och vad som får drickas där. Intressant fråga i alla fall!

Det är inte särskilt oklart.
En restaurang, café, butik, galleri eller frisersalong får bjuda gäster på alkohol.
Men som restaurangägare, som väljer att uttrycka det, får du inte låta någon dricka medhavd alkohol, såvida det inte är ett ”slutet sällskap”.
Citera
2020-02-14, 16:57
  #75
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det är inte särskilt oklart.
En restaurang, café, butik, galleri eller frisersalong får bjuda gäster på alkohol.
Men som restaurangägare, som väljer att uttrycka det, får du inte låta någon dricka medhavd alkohol, såvida det inte är ett ”slutet sällskap”.

Jag hoppas att du inte arbetar i restaurangbranschen för du har verkligen rört till det totalt. Återkom gärna när du har studerat Alkohollagen i detalj. Sen har du inte förstått det jag skrev heller om skillnaderna mellan restauranger med serveringstillstånd och de utan.
Citera
2020-02-24, 04:24
  #76
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag brukar ha med mig egen chilisås i en liten flaska, men det är för att alla ställena här har bara tabasco och/el sambal.

Även om dom mot förmodan skull ha nåt annat så är det ändå bara nån fjesig variant på 99% tomat+vinäger/ättika (och är det nånting hetare så är det capsaisin-extrakt istället för riktig chili) som jag avskyr.

Ha ha! Då är vi två! Jag är stammis i butiken "Extreme Food" i Göteborg!
Citera
2020-02-24, 11:56
  #77
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ha ha! Då är vi två! Jag är stammis i butiken "Extreme Food" i Göteborg!

Jag odlar min egen chili och kokar mina egna såser istället
Citera
2020-02-24, 12:34
  #78
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag odlar min egen chili och kokar mina egna såser istället

Ska ta tag i det! Det måste anses som helt OK att ha med egen het sås till restaurangen!

Ett tips: Hostar du inte när du kokar såsen så är den för svag!
Citera
2020-02-24, 14:33
  #79
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ska ta tag i det! Det måste anses som helt OK att ha med egen het sås till restaurangen!

Ett tips: Hostar du inte när du kokar såsen så är den för svag!

Definitivt

Det hostas och rinner friskt både vid torkning, malning och såskokning här i huset (det mesta görs utomhus dock)
Citera
2020-02-24, 17:40
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Jag har sett en enstaka restaurang i Sverige som angav på sin hemsida att det var okej att man tar med eget vin och betalar en corkage-avgift på två-trehundra eller vad det var. Kommer dock inte ihåg vilken det var. Mat lär man inte få ta med egen, förutom barnmat till barn under 3 år typ.

Jag tycker det är synd att man inte kan ta med eget vin till restauranger i Sverige, då många har så himla taskigt utbud på vinlistan.

Om en restaurang i Sverige tillåter medhavd alkohol så ryker serveringstillståndet.
Citera
2020-03-11, 22:59
  #81
Medlem
Man går ju på restaurang för att slippa fixa med käket, då överlåter man till dem att fixa detaljerna.

Ser inte bra att ha med egna prylar. Låt bli det eller ät hemma.
Citera
2020-03-11, 23:52
  #82
Medlem
OdCaBos avatar
Vi är rätt långt ifrån att ha den kategorin av restauranger i Sverige tyvärr. Om vi någonsin kommer kunna ha det. Det blir isf när det är så billigt att äta ute att "alla" gör det till vardags och vi får lite enklare restauranger. När restaurangen blir typ en förlängning av ens vardagsrum. Så som i trångbodda ställen där folk inte ens har kök hemma.

Lite hönan och ägget. Det finns inte så ingen förväntar sig att det ska finnas. Nån måste sätta igång. Men med våra skatter och regler blir det nog omöjligt. Samma med ren gatumat. Liksom, varför står det inte försäljare längs gatorna med wokar, grillar och annat?
Citera
2020-03-12, 07:47
  #83
Medlem
I Sverige är det ett jävla oskick att ta med sig egen mat eller tillbehör till en restaurang, hade för mitt liv aldrig kunnat leva med en person som gjorde detta.

Men detta beteende är enligt mig ganska vanligt hos asiater. Aldrig sett att de uppvisat detta beteende i Sverige, men när man ätit på finare restauranger utomlands har jag sett hur de välbärgade kineserna tagit med sig torkad fisk etc, då vill man kräkas lite
Citera
2020-03-12, 11:17
  #84
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
I Sverige är det ett jävla oskick att ta med sig egen mat eller tillbehör till en restaurang, hade för mitt liv aldrig kunnat leva med en person som gjorde detta.

Men detta beteende är enligt mig ganska vanligt hos asiater. Aldrig sett att de uppvisat detta beteende i Sverige, men när man ätit på finare restauranger utomlands har jag sett hur de välbärgade kineserna tagit med sig torkad fisk etc, då vill man kräkas lite


För att vi saknar den kategorin av restauranger. Vilket är synd och hämmande för vår matkultur.

Kineser (den förlorade generationen) på restaurang är en diskussion i sig, klandra inte alla asiater för det.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback