Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-13, 09:35
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Alltid något. På den tiden jag röstade röstade jag emot att gå med i EG, som det hette då
Det gjorde jag också. Förstod redan då som rätt ung vartåt det barkade.

Lämna skiten. Rensa ut i fjollträsket och bilda en nordisk union. Problemet är väl att som svenska politiker betett sig så hade jag sagt fuck off om jag var grannland.
Lite som de gör idag...
Citera
2020-06-13, 11:00
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Inget riksdagsparti nej.

Men Alternativ för Sverige vill lämna.

AfS driver de två absolut viktigaste frågorna för Sverige och det svenska folket.
Att stänga gränserna och påbörja en storskalig återvandring.
Att lämna EU och återföra makten till svenskarna.

Kanske kan vara ett alternativ i nästa val. Dom har verkligen växt sen dom startade. Fick hem information ifrån dom i brevlådan senaste valet innan visste jag knappt vilka dom var.
Citera
2020-07-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är ju skillnad på att aldrig varit med och att gå ur.

Sen skiter jag högaktningsfullt i vad du tycker om mina åsikter. Jag tycker antagligen dina är lika knasiga som du tycker mina är.

Instämmer i skillnaden men det finns olika sätt att gå ur, det är en falsk dikotomi att anspela på att man accepterar allt eller inget. Man skulle kunna gå ur och bara kopiera Norges eller Schweiz upplägg. Inte för att skillnaderna skulle bli så stora från en dag till en annan, men det skulle signalera att man inte längre ämnar att utvecklas i samma riktning/hastighet som det federala Europa styrt av Tyskland och Frankrike. Sen får tiden avgöra vad det blir av det.
Citera
2020-07-13, 00:08
Medlem
Selmaskusins avatar
Jag vill ha ett Swexit, för ett mer enat Norden istället. Bättre att vi Skandinaviska länder håller ihop. EU splittrar oss.
Citera
2020-07-13, 08:09
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmaskusin
Jag vill ha ett Swexit, för ett mer enat Norden istället. Bättre att vi Skandinaviska länder håller ihop. EU splittrar oss.
Jag tycker snarare EU enar oss. En viktig fråga tycker jag är freden. Det har nämligen varit fred inom EU-länderna sedan unionen skapades. Nu tror jag inte UK kommer starta krig mot EU eller att det blir krig alls men faktum är att detta var inte lika självklart när EU bildades.

Fri rörlighet är också viktigt, inte minst märks det nu i coronatider. Återuppbyggnaden av länderna skadads inte heller av ett samarbete. Så ett federalt europa är antagligen det bästa.

Men det är klart, allt går att skapa på andra sätt också, tex genom ett enat och starkt Skandinavien/norden där befolkningen är lite mer homogen. Skillnaden är att vi då blir 27 miljoner, där vi själva är ca 40%, invånare mot 446 i EU.
Citera
2020-07-13, 08:16
Medlem
Hackenbush55s avatar
Har fortfarande inte sett några fördelar att vara med i eu. Jag vet däremot att vi betala enormt mycket pengar för att vara med där. Jag tror att vi skulle haft en nordisk union istället.
Citera
2020-07-13, 08:21
Medlem
Citat:
Jag kan garantera att de enda som vill ha Swexit röstar på SD. Men jag är inte säker på att alla egentligen vet varför

Jag är feminist och vill absolut inte att Sverige ska vara med i EU!
Citera
2020-07-13, 08:25
Medlem
Citat:
Jag tycker snarare EU enar oss. En viktig fråga tycker jag är freden. Det har nämligen varit fred inom EU-länderna sedan unionen skapades. Nu tror jag inte UK kommer starta krig mot EU eller att det blir krig alls men faktum är att detta var inte lika självklart när EU bildades.

Fri rörlighet är också viktigt, inte minst märks det nu i coronatider. Återuppbyggnaden av länderna skadads inte heller av ett samarbete. Så ett federalt europa är antagligen det bästa.

Men det är klart, allt går att skapa på andra sätt också, tex genom ett enat och starkt Skandinavien/norden där befolkningen är lite mer homogen. Skillnaden är att vi då blir 27 miljoner, där vi själva är ca 40%, invånare mot 446 i EU.

EU-länder har krigat mot icke EU-länder.
Tycker du att de människorna är mindre värda? Du låter som en rasist
Citera
2020-07-13, 08:30
Medlem
Citat:
Jag är solklart mot Swexit. EU är bra och ett mer federalt eu vore ännu bättre. Vi lever i en global värld och EUs samarbete måste öka. Swexit vore katastrof.

Tycker du att det är rätt att svenskar ska gå i pension vid 75 och sydeuropeer vid 55 samtidigt som vi ska skeppa 175miljarder i stödpaket till de länderna? det tycker jag inte är jämställt!
Coronakrisen har ju visat att varje land står sig själv närmast, det har vi sett där länder beslagtagit andra länders corona-skyddsutrustning. Samarbetet gäller bara när man själv tjänar på det och svenskarna ska betala det är orättvist.
Citera
2020-07-13, 08:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Tycker du att det är rätt att svenskar ska gå i pension vid 75 och sydeuropeer vid 55 samtidigt som vi ska skeppa 175miljarder i stödpaket till de länderna? det tycker jag inte är jämställt!
Coronakrisen har ju visat att varje land står sig själv närmast, det har vi sett där länder beslagtagit andra länders corona-skyddsutrustning. Samarbetet gäller bara när man själv tjänar på det och svenskarna ska betala det är orättvist.
jag tycker snarare du argumenterar för fördelarna med EU men vad vet jag.
Citera
2020-07-13, 10:01
Medlem
Citat:
jag tycker snarare du argumenterar för fördelarna med EU men vad vet jag.
Citera
2020-07-20, 13:09
Medlem
mats_lindqvists avatar
http://cornucopia.cornubot.se/2020/0...-med-pa-u.html

Ur texten:

"Enligt mediauppgifter ska nu mästerförhandlaren statsministere Stefan Löfven (S) backat från kravet om att hela coronaräddningspaketet ska vara lån, utan accepterar nu U-landsbistånd till korrumperade EU-länder om 375 miljarder euro eller 3 873 GSEK.

EU-förhandlingarna om hur svenska skattebetalare ska betala U-landsbistånd till korrumperade EU-länder fortsätter under dagen och de så kallade ledarna ska mötas igen klockan 16:00. Vi kan antagligen vänta oss att mästerförhandlaren Stefan Löfven (S) vid det laget är redo att backa ytterligare. Det är trots allt inte han som ska betala notan, utan Sveriges skattebetalare. Själv kommer han dia skattefinansierad statsrådspension efter han röstas bort i riksdagsvalet 2022 och behöver inte oroa sig."

Swexit nästa?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback