Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-10, 15:05
  #133
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka

Ni med rekryteringsvana: är det bara jag som hade osis, eller är det så här det brukar se ut när ansökningarna gås igenom?
Inte fullt så hög procent, men annars är din observation korrekt.
Citera
2020-02-10, 15:48
  #134
Medlem
Reidjis avatar
Jag har rekryterat folk för länge länge sedan. Ett CV DÅ innehöll mest meriter och referenser. Man ringde upp personen, prata med applikanten, ställde lite kontrollfrågor och utgick därifrån med intervju om man tyckte personen lät ok.

Idag måste man lägga ner en vecka på ett CV för att någon ens ska orka titta på det. Är det inte då korrekt eller säljande i personliga brevet (allvarligt, personligt brev? jävla påhitt) så blir man bortsorterad.

Det som endå är intressant är väl vad personen gjort tidigare, meriter m.m. Inte vad han skriver i sitt skrytbrev. Skrift kan aldrig reflektera hur en person är. Bara för att någon är dålig på skrift och söker jobb som kock, svetsare, gatuläggare, snickare så betyder det inte att han är usel som person eller inom yrket. Visst kan man presentera sig lite vem man är och vad man är för person. Men det är väl det.

Personen som skriver riktiga guldbrev, korrekt, vet hur man snackar är oftast de som inte vet ett skit.
Citera
2020-02-10, 21:10
  #135
Medlem
slutaletas avatar
Beror på vem du söker. Varit chef i snart 10år och främst rekryterat personer utan utbildning och avbrutna gymnasiestudier. Finns extremt många som knappt kan skriva som även har problem att få ihop CV PB samt några korta rader i ett mail. Har väl lärt mig med åren att det trots en svag/bristande ansökan kan gömma sig en kompetent person.
Citera
2020-02-10, 21:52
  #136
Medlem
Jag vill någon gång skicka troll brev eller bara humoristiska brev till arbetsgivare så dom kan få dig ett gott skratt
Citera
2020-02-10, 22:31
  #137
Medlem
ingenios avatar
Vad har ni för strategier kring ansökningar, ni som är arbetslösa och tvingade att söka jobb för att fylla er aktivitetsrapport? Tycker själv inte att det är särskilt svårt att hålla sig under radarn. Säg att du kan matchas mot kategorierna X, Y och Z. Då räcker det om du skriver ett riktigt bra och snyggt personligt brev för varje kategori/typ av jobb en gång, som du sedan bara ändrar datum, mottagarnamn, yrkestitel och en eller två meningar i. Ändringarna är i normalfallet gjorda på tio minuter. Då verkar det seriöst samtidigt som du uppfyller din plikt/kvot. Kanske finns det också en minimal chans att du faktiskt blir kontaktad för en intervju, beroende på hur länge du varit arbetslös.

Som någon annan i tråden påpekade så bör man naturligtvis inte heller upplysa AF om att man har sökt ett jobb som man verkligen är intresserad av och har chans att få. Ju mindre de vet desto bättre är det. Alltid.

Slutsats: Jag skulle rekommendera att ni skriver en "normal" ansökan om det handlar om att fylla sin aktivitetsrapport. Ha färdiga mallar och lägg inte ner för mycket tid på den, men inte heller så lite att det blir uppenbart.

Helt annorlunda naturligtvis om det handlar om ett jobb som man verkligen är intresserad av och har möjlighet att få, som sagt var. Då snackar vi Linkedin, använda sig av insider-information, sälja in sig och hela köret.
Citera
2020-02-11, 22:39
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosetti
Jag håller på och anställer folk till mitt team och folk är så sjukt dåliga.

De som är bra vet att de kan ställa krav.

Önskar att de som är dåliga var bättre på att sälja i sig.
Dåliga på att skriva ansökan(PB/CV) men kanske bra på yrket eller vad menar du?
Citera
2020-02-18, 16:55
  #139
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Aha du menar så, man kan ju även skicka samma mail till varje arbetsgivare åt gången. Men sen självklart anpassa efter vilken bransch det är. Men att skriva ett helt nytt brev för varje jobb de söker är det nog få som orkar nuförtiden.
Och vad säger det mig som arbetsgivare om du inte orkar skriva en specifik ansökan för den tjänst som jag annonserar om? Det finns inte på kartan att du ens får en intervju om du inte ens kan lägga fem minuter på att anpassa PB:t samt skicka din ansökan i ett separat mail. Är det jag som arbetsgivare som har 20 kandidater som skulle ta jobbet utan att blinka eller är det du som har 20 arbetsgivare som slåss med näbbar och klor för att få anställa dig?
Citera
2020-02-18, 22:12
  #140
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Och vad säger det mig som arbetsgivare om du inte orkar skriva en specifik ansökan för den tjänst som jag annonserar om? Det finns inte på kartan att du ens får en intervju om du inte ens kan lägga fem minuter på att anpassa PB:t samt skicka din ansökan i ett separat mail. Är det jag som arbetsgivare som har 20 kandidater som skulle ta jobbet utan att blinka eller är det du som har 20 arbetsgivare som slåss med näbbar och klor för att få anställa dig?

Jag har blivit kallad på intervju många gånger igenom att göra så som jag beskrev. Men förstår att du är van vid att de som söker har tungan långt upp i din kletiga röv.
Citera
2020-03-03, 23:28
  #141
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosselamm444
Jag vill någon gång skicka troll brev eller bara humoristiska brev till arbetsgivare så dom kan få dig ett gott skratt

Jag hade en period under 2017 där jag blev inspirerad av en annan FB-tråd att skicka olika skämt CV till företag för att se reaktionen.

Ett exempel är nedan.


Mvh
TorOchPederInkasso
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback