Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-02-05, 11:18
  #25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Nja, merge är ju inte en sak utan ett verb, så det passar knappast in i sammanhanget.

Nej, det är det jag menar. TS lär ha fattat fel.
Citera
2020-02-05, 11:30
  #26
Medlem
Ordet "Merge" har jag ofta sett på vägskyltar i Nordamerika i samband med att en påfart eller mindre väg ansluter till en större väg. Bilen som kommer från påfarten ska ge företräde och väva in så smidigt som möjligt i övrig trafik. Det är så jag har tolkat det i trafiksammanhang.
Sedan har ordet säkert en vidare och mer allmängiltig betydelse också. T ex i företagsvärlden i samband med någon form av fusionering av verksamheter.
Citera
2020-02-05, 12:08
  #27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Ja fläta samman. Typ i cad program å sånt blender tror jag det användes.

och på synthar med sequenser, när man gör 2 eller flera spår till 1.

Fast jag skulle inte kalla det för sammafläta, utan snarare sammanslå.
__________________
Senast redigerad av Trolltestet 2020-02-05 kl. 12:10.
Citera
2020-02-05, 18:03
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Häromdan så gick jag förbi en tillställning
där ungdomar fick ställa frågor till politiker.

En av ungdomarna frågade:

Var kan man få tag på merge?

Vad är merge? Har googlat, men inget svar.

Självklart var det fråga om merch.

Mindre självklart är att fastän -ch ändelsen är tonlös medan -ge ändelsen är tonande, så görs den avgörande skillnaden i vokalens (tidsmässig) längd -- en omständighet som kanske känns igen lättare av finskspråkiga.

Merch uttalas kort: mötj.

Merge uttalas långt: möödʒ eller t o m mööödʒ.

En modersmålstalare vet vilket ord han hör redan före slutkonsonanten.

Ju flitigare talaren försöker göra skillnad på den ena ordet och det andra, desto längre eller kortare blir vokalen. Det är precis samma vokalljud -- inte som t ex kol och koll -- enda skillnaden är hur man drar ut vokalen eller inte.
Citera
2020-02-05, 18:18
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Merch uttalas kort: mötj.

Merge uttalas långt: möödʒ eller t o m mööödʒ.

En modersmålstalare vet vilket ord han hör redan före slutkonsonanten.

Ju flitigare talaren försöker göra skillnad på den ena ordet och det andra, desto längre eller kortare blir vokalen. Det är precis samma vokalljud -- inte som t ex kol och koll -- enda skillnaden är hur man drar ut vokalen eller inte.

Konstigt då att det står samma längd på vokalen i uttalen för merge och merch i britisk respektive amerikansk engelska. Står det fel i Wiktionary?

Citat:
(General American) IPA(key): /mɝtʃ/
(Received Pronunciation) IPA(key): /mɜːtʃ/
https://en.wiktionary.org/wiki/merge#Pronunciation

Citat:
(US) IPA(key): /mɝdʒ/
(UK) IPA(key): /mɜːdʒ/
https://en.wiktionary.org/wiki/merch#Pronunciation
Citera
2020-02-05, 18:50
  #30
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Konstigt då att det står samma längd på vokalen i uttalen för merge och merch i britisk respektive amerikansk engelska. Står det fel i Wiktionary?

Nej, det står inte fel. Transkription inom snedstreck // är fonematisk men inte fonetisk, och skillnaden i vokallängd före tonande resp. tonlösa konsonanter i engelska (eller i svenska) betraktas inte som fonematisk, varför den lämnas utanför transkriptionen.

(Dina länkar var förresten omkastade.)
__________________
Senast redigerad av NoggerChoc 2020-02-05 kl. 19:41.
Citera
2020-02-05, 18:51
  #31
Avstängd
pethoms avatar
Var det en blatteunge så kan det ha varit ett ord som är grundat på hans språk.
Citera
2020-02-05, 20:12
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Konstigt då att det står samma längd på vokalen i uttalen för merge och merch i britisk respektive amerikansk engelska. Står det fel i Wiktionary?


https://en.wiktionary.org/wiki/merge#Pronunciation


https://en.wiktionary.org/wiki/merch#Pronunciation

Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Nej, det står inte fel. Transkription inom snedstreck // är fonematisk men inte fonetisk, och skillnaden i vokallängd före tonande resp. tonlösa konsonanter i engelska (eller i svenska) betraktas inte som fonematisk, varför den lämnas utanför transkriptionen.

(Dina länkar var förresten omkullkastade.)

Detta om kronemer (chronemes) gäller förresten alla liknande par av konsonantljud.

(kort/lång).

mace/maze

peace/peas

heat/heed, beat/bead

pup/pub

duff/dove (fågeln)

muck/mug

På standardamerikanska är det precis samma vokalljud (fonem) inom varje ordpar, men (tidsmässigt) kort i första ordet och långt i det andra.

Intressant är, att detta inte ingår alls i vår grundskolundervisning. Vi alla bara vet det omedvetet. I praktiken skulle det annars vara för svårt att särskilja konsonantljuden.

Inte heller medger Wikipedia förekomsten av kronemer inom engelska, men det är nästintill omöjligt att inte lägga märke till dem i mina angivna ordpar, i synnerhet om man låtsas för en modersmålstalare att man inte förstår vilket ord de säger (eller inte fattar skillnaden) och ber dem uttala ordet eller skillnaden tydligare.

Jag skriver "(tidsmässigt)" kort och långt därför att det talas också om korta och långa vokalljud på engelska i ett annat sinne:

(kort/lång):

bat/bate (t ex wait with bated breath)

bet/beet

bit/bite

not/note

cut/cute

Alla dessa ord är kronologiskt likadana trots olika vokalljud.
Citera
2020-02-06, 00:30
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad blev svaret?
Kan ju ge dig en ledtråd.

Svaret från moderatorn, och ingen av
politikerna svarade, var:

"Jag har ingen aning om vad merge
betyder, så vi hoppar över frågan..."
Citera
2020-02-06, 00:33
  #34
Medlem
Kan det inte vara slang för nån sorts
narkotika? Eller nåt dataspel?
Citera
2020-02-06, 00:46
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Kan det inte vara slang för nån sorts
narkotika? Eller nåt dataspel?

Narkotika passar bra med merch[andise], men jag vet inte om det är vedertaget slangord i sambandet.
Citera
2020-02-08, 22:37
  #36
Medlem
De kan inte sagt något annat?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback