Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-03-23, 12:43
  #1
Medlem
M2ks avatar
Staten ska "korrigera" diskriminerande löneskillnader mellan män och kvinnor. Korrigeringen ska utgå ifrån en "nationell arbetsvärdering" utformad av en "särskild arbetsvärderingskommitté", som ska "utforma mallar" för såväl offentliga som privata arbetsgivare. Medlingsinstitutet ska inte utgå från att industrin ska vara löneledande.

- Vi förespråkar inte en statlig lönepolitik där riksdagen sitter och beslutar om löner. Men staten måste "ingripa" när det pågår en diskriminering, förklarade FI:s talesperson Gudrun Schyman, när valmanifestet offentliggjordes i riksdagen på torsdagen.

Utifrån arbetsvärderingskommitténs mallar ska lönerevisioner göras. Företag som inte gör det ska i slutändan få näringsförbud, enligt FI. (anm. verkar hämtat från Norge, där liknande idéer torgförts från 'visst' håll )

Valmanifestet lyfter också fram kravet på en värld fri från all form av diskriminering samt att "samhällsbyggandet måste ske på kvinnors villkor". I dag domineras alla sektorer inom samhällsplaneringen av män, enligt FI.

Från att ha haft närmare 25 procent i opinionen vid sin tillkomst, får FI i dag knappt utslag i mätningarna. Frågan är hur det ska förändras på sex månader.

- Läget kan beskrivas som förtvivlat, men det är nu det börjar. Det är nu vi har skaffat oss en politik. Och lyssnar man på de andra partierna så lyser ju de här frågorna med sin frånvaro helt, sade Gudrun Schyman.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12183903.asp


Hahaha... det enda kommunistinfluerade Fi verkar ha insikt om är det egna, "förtvivlade" opinionsläget. Knappt mätbara i opinionsmätningarna.

Hur kan dom då gå ut med ovanstående budskap? Och tro på ett uppsving. T o m Hans Karls(s)on kommer att avfärda detta med en kommentar - 'löner bestäms av avtalsparterna på arbetsmarknaden, inte staten eller politikerna'.

Beror idiotin på kvinnlig ologik och brist på verklighetsinsikt? Eller har bitterheten hos falangen som tog makten i det kapsejsade projektet totalblockerat Fi?



[Om tråden passar bättre i 'Feminism' så må berörd mod avgöra ev trådflytt.]
Citera
2006-03-23, 12:54
  #2
Medlem
ojz0rs avatar
Fi tänker inte logiskt, därför kommer de inte få många % i valet.
Citera
2006-03-23, 12:58
  #3
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Beror idiotin på kvinnlig ologik och brist på verklighetsinsikt? Eller har bitterheten hos falangen som tog makten i det kapsejsade projektet totalblockerat Fi?

Nej det beror inte på kvinnlig ologik. Det beror på att dessa individer som väljer att både stödja och tillhöra FI är helt galna och desillisionerade.

Jag skäms för att bli kallad kvinna när det är kvinnor de påstår sig representera.
Citera
2006-03-23, 12:59
  #4
Medlem
Fi är ett sorgligt parti där dubbelmoralen verkligen frodas. Vad säger de t ex om det som beskrivs här:

http://ayaanhirsiali.web-log.nl/log/5304810
Citera
2006-03-23, 13:00
  #5
Medlem
ojz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Nej det beror inte på kvinnlig ologik. Det beror på att dessa individer som väljer att både stödja och tillhöra FI är helt galna och desillisionerade.

Det är en definition på ologiskt tänkande
Citera
2006-03-23, 13:04
  #6
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojz0r
Det är en definition på ologiskt tänkande

Mycket möjligt men alla kvinnor behöver inte ha det lika lite som att alla män är potentiella hustrumisshandlare.
Citera
2006-03-23, 13:07
  #7
Medlem
ojz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Mycket möjligt men alla kvinnor behöver inte ha det lika lite som att alla män är potentiella hustrumisshandlare.

Jag sa inte att alla kvinnor tänker ologiskt, jag sa att Fi tänker ologiskt
Citera
2006-03-23, 13:07
  #8
Medlem
Sir Elofs avatar
Vilka vansinniga idéer... Det kanske var ett tidigt aprilskämt?

Vad kommer härnäst: Prygling av slumpvis utvalda män på Svenska torg?

Fy och ve om dessa FI-ttor kommer in i Riksdagen. Då kan mycket väl den klassiska könsordningen spegelvändas med tanke på hur skruvat det redan är.

Det är inte lätt att vara: Vit, Hetrosexuell Man i Sverige idag =(
Citera
2006-03-23, 13:09
  #9
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojz0r
Jag sa inte att alla kvinnor tänker ologiskt, jag sa att Fi tänker ologiskt

Ok, och jag håller med
Citera
2006-03-23, 13:14
  #10
Medlem
ojz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ok, och jag håller med

Även om många tjejer tänker ologiskt
Citera
2006-03-23, 13:50
  #11
Medlem
Ankdammsmans avatar
Mer pajaserier från Fi. Återstår att se om det här utspelet kan öka deras stöd från 0.02 till 0.03%.

Notera även det finstilta om att "Medlingsinstitutet ska inte utgå från att industrin ska vara löneledande." Det är samma sak som att säga att Fi vill ha en ny inflationsbrasa.
Citera
2006-03-23, 15:04
  #12
Medlem
Eftersom löneskillnaderna är precis lika stora (eller små) i den offentliga sektorn får man förmoda att Fi även vill ge näringsförbud åt stat, kommun och landsting...? Vi stänger ner Sverige helt enkelt. Ett genomtänkt förslag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback