• 3
  • 4
2020-02-01, 14:20
Medlem
Nej det händer ingenting om man tvättar om tvätten.(utom det vanliga slitaget på plaggen en tvätt ger)
Låt den inte ligga för länge blöt dock då luktar den illa.

I vår tvättstuga har dock hyresvärden snålat in mer än lovligt trots att kåken (stort kvarter)är nästan ny och hyrorna svindyra som de ju är i nyproduktion och de bara snålsatsat på tvättstugor istället för lägenhetsmaskiner.

Så att tvättstuge maskiner måste vara snabba stämmer inte alltid även om riktiga rejäla sådana som gamla hederliga wascator och liknande oftast är bra och snabba.

De har hos oss satt in små löjliga men för yrkesbruk lätt förstärkta konsumentmaskiner(Cylinda Professional eller något sådant).

De är helt värdelösa då en vanlig enkel 40 tvätt tar runt två timmar. Lika slöa är torktumlarna vilket gör att man aldrig hinner få tvätten torr på tvättpassen som är 3 timmar och inte kan bokas efter varandra.

Som tur är har jag en egen tvättmaskin nu och med effektivt turbotvätt program tar den bara runt 1 timme så inte alla konsumentmaskiner måste vara olidligt slöa. Faktum är att med en rejäl avfuktare som jag har så torkar tvätten nästan lika snabbt som i deras usla torktumlare då det blir 40 grader i badrummet efter ett tag.

Det enda jag använder tvättstugan till nu är om något plagg kräver att det måste torktumlas, och då tvättar jag det först hemma och använder sedan hela tiden i tvättstugan till torktumlaren.

Är också skönt att slippa alla problem i tvättstugan som är på en helt annan nivå nu jämfört med förr i tiden då det kunde handla om att en liten enstaka kvarglömd luddtuss på någon mm orsakade den berömda klagolappen i tvättstugan.

Numera handlar det dessvärre tyvärr om att luddkakan i tumlaren är en äcklig decimetertjock brandrisk och tvättmaskinerna måste inspekteras noga så man inte råkar ut för kvarglömda vassa föremål eller klädfärgningsmedel som förstör ens tvätt.

Golv och ovansida av tvättmaskinerna ser ut som man sparkat fotboll med öppet tvättpulver paket, detta trots anslag på alla möjliga upptänkliga språk i tvättstugan.....

Hur ända in i hecklefjäll kan man dessutom bara ha tretimmars pass i tvättstugan där tvätten omöjligt hinner torkas?(Nej det går inte heller att torka tvätten en bit in på nästa tvättpass då man bara kommer in i tvättstugan under sin egen tid) Givetvis är det hopplöst med tider i den också.
Citera
2020-02-01, 15:32
Medlem
Läste denna fråga i morse, en stund senare ropade hustrun att hon hade startat tvättmaskinen och det lät som ett PUFF efter en stund.
Jag har ett förflutet inom vitvaror som tur är, jag monterade isär den och insåg att det var ingen ide att försöka att hålla liv i den mer.
Den var rostig inne i och det hade läckt vatten i den så det var antagligen pumpen som gett upp?
Äsch ringde till förra arbetsgivaren och fick lov om att slänga av den i deras skrot.
Tog hem en ny Bosch maskin för en massa pengar hi hi (karma) kopplade in den och fick ta de blöta kläderna som vi kastat i badkaret och tvätta om igen.
Så visst går det att tvätta om kläderna om det skiter sig. Skål på er drar en Sarek 5.2%
Citera
2020-02-01, 15:39
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Det var precis så här coronaviruset kom till. Folk som tvättade samma klädesplagg två gånger på raken. Förstår inte hur man tänker?! En tvättning per plagg!!!!
Citera
2020-02-01, 18:13
Medlem
RZLAs avatar
Jag tycker att mina kläder har blivit lite extra urtvättade när jag har tvättat dem två ggr direkt på raken. Alltså att de har tappat mer färg än när jag tvättad dem två ggr och de har torkat och använts där emellan.

Anledningen till att jag har tvättat dem två ggr på raken är för att kläderna har varit täckta av katthår, eller vad det är för skit som svinpälsen som tvättade innan har lämnat i maskinen, efter den första tvätten.
Citera
2020-02-01, 18:29
Medlem
Har provat mig fram lite och kommit fram till att det räcker att tvätta 1h och 20 minuter istället för 2h och 30 minuter.
Citera
2020-02-01, 19:23
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Har provat mig fram lite och kommit fram till att det räcker att tvätta 1h och 20 minuter istället för 2h och 30 minuter.

Har du torktumling i maskin efter också ? 2,5 låter väldigt länge
Citera
2020-02-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Har du torktumling i maskin efter också ? 2,5 låter väldigt länge

Tror det innehåller tvättning, avsköljning och centrifugering.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in