Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-17, 11:20
  #253
Medlem
Titel: The Sixth Sense
Kategori: Thriller
Beskrivning: Att se en känd film långt efteråt kan vara lika upplyftande som nedslående. Det hinner byggas upp förväntningar under åren och det är inte alltid som de uppfylls. Med filmen "The Sixth Sense" som kom 1999 har jag nu fått känna på båda sidorna.

"The Sixth Sense" är en thriller med inslag av skräck. Bruce Willis spelar en barnpsykolog och han gör sig utmärkt i rollen. Efter ett våldsdåd riktat mot honom kommer han senare i kontakt med en liten pojke. Pojken hemsöks av spöken och det visar sig senare att han får kontakt med döda människor. Det blir barnpsykologens uppgift att hjälpa honom förstå vad meningen är.

Början av filmen imponerar inte, men sista halvan är verkligen rörande. Den lille killen är känslosam att rutan nästan spricker. Underbart att få ta del av. Jag som uppskattar tilltwistade filmavslutningar fick ett häftigt avslut också här, även om jag hade läst vad det innehöll på nätet. Det förstörde inte filmen för mig, den var riktigt bra. (7/10)
Citera
2013-11-24, 23:23
  #254
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j0h1n
Titel: Johan Falk – Operation Näktergal
Kategori: Action/Thriller
Beskrivning: Operation Näktergal låter väldigt tufft men filmen är inte riktigt så tuff. Det finns inga legosoldater eller avancerade sprängningar i den här rullen. Den handlar om trafficking och det är ett nog så viktigt ämne. GSI-gruppen jobbar med att få tag på den som importerar unga kvinnor från Ryssland till en värld av prostitution och våld. En av kvinnorna hittas död och Lasse som spelas av Henrik Norlén hamnar i kläm personligen.

Filmen är inte överdrivet spännande. Kanske är den förberedande på något sätt men som det var med den första filmen i serien så kommer ett bra utfall eventuellt lite längre fram.

Den känns inte så påkostad som flera andra från serien. Det bästa med filmen är att den känns verkligt. Som något som skulle kunna hända i Sverige idag. Men sen finns det inte mycket mer att gotta sig åt. För första gången i serien så känns manuset lite bristfälligt i en scen också. Det gör mig rädd för att kommande filmer i serien är mindre sevärda.

Jag kan inte annat än att ge filmen ett medelmåttigt betyg, eftersom den är den vekaste i serien hittills. Väldigt trist eftersom alla andra filmer var bra eller riktigt bra. (5/10)
Vad är det ni lägger märke till som indikerar om scenerna känns påkostade eller inte?, ni ska kunna beskriva inskränkningen jämfört med en potentiellt dyrare motsvarighet


Citat:
Ursprungligen postat av j0h1n
Titel: Johan Falk - Gruppen för särskilda insatser
Kategori: Action/Thriller
Beskrivning: Johan Falk har blivit nyrekryterad till en grupp som systematiskt arbetar mot den grova organiserade brottsligheten. Det var ett tag sedan han själv arbetade i insatsstyrkan och snabbt får han klart för sig att en hel del har förändrats...

"Noll tolerans" tyckte jag var en bra film, uppföljaren "Livvakterna" svagare och tredje filmen "Den tredje vågen" en av de bättre filmer som producerats i Sverige. Så vad finns det då för intressant att förtälja om den här rullen? Ja, den är utan tvekan påkostad men inte perfekt i det hänseendet. Stel men kompetent, skulle man nog kunna säga. Det finns inga tabbar att anmärka på och det är faktiskt så här den grova grenen kriminella opererar i Sverige idag. På ett sätt känns som som om filmen mer fungerar som introduktion till Falk-serien än att vara en fristående höjdare. Om det verkligen är så vet jag inte men det kan vara en fördel att spara på kruten och locka med en morot.

"Johan Falk - Gruppen för särskilda insatser" imponerar inte så mycket men den är ungefär som man kan förvänta sig. Välproducerad och duglig men inte så minnesvärd som jag hade hoppats på. (6/10)
För att den ska vara stel, hur ser alternativet till stel ut ut? avslappnad realism eller?..vad kännetecknar det

Tacksam för svar/Bökberg
__________________
Senast redigerad av Herr Bökberg 2013-11-24 kl. 23:36.
Citera
2013-12-05, 18:05
  #255
Medlem
Titel: Den Som Söker
Kategori: Thriller
Beskrivning: Det var inte många svenska filmer från 2013 som fångade mitt intresse men trailern till "Den Som Söker" med Josephine Bornebusch i huvudrollen gjorde just detta. Med facit i hand så blev jag bedragen då trailern var mycket bättre än filmen.

Filmen börjar lite annorlunda med en bilkrasch. Två personer som visar sig vara föräldrar till huvudpersonen Tuva avlider, men i samband med dödsfallen får hon reda på att hon är adopterad. Hennes värld vänds upp och ned och tillsammans med sin dotter ger hon sig iväg på jakt efter sina biologiska rötter. Resan tar henne till en liten by där tystnaden till en början råder, men som senare byts ut till något annat...

Filmens första timme är fattig men det hänt förut att filmer börjat svagt för att sen lyfta rejält. "Den Som Söker" lyfter dock aldrig från ruta ett. Spänning saknas. Grundidén är inte dålig men ingenting förutom skådespelarnas insatser är egentligen bra. Avslutningen lyckas inte dra upp filmen från medelmåttornas träsk.

En typisk svensk film. (4/10)
Citera
2013-12-05, 21:37
  #256
Medlem
D_V_Ss avatar
Var inte denna tråd klistrad tidigare? (Eller vad det heter)
Citera
2013-12-06, 14:19
  #257
Medlem
Herr Bökbergs avatar
j0h1n kan du inte recensera höjdarrullen Jingle All the way , eller iaf filmer med julanknytning,
sedan vill jag ha svar på mina frågor, så att jag kan börja se det alla andra tycks se..
Citera
2013-12-15, 10:15
  #258
Medlem
Titel: A Tale Of Two Sisters
Kategori: Skräck
Beskrivning: Två systrar kommer tillbaka från en vistelse på ett mentalsjukhus för att återförenas med sin pappa och hans nya kvinna. Men det finns en stor tragedi i familjen och det blir allt annat än enkelt för familjen att umgås. Det blir en fråga om att försöka överleva.

Jag är fascinerad av asiatisk skräckfilm, är i nuläget ganska trött på USA-producerad skräck, med något undantag. Skräckfilm från denna kontinent skrämmer mig på ett helt annat sätt än vanlig och förutsägbar skräck. Ett av mina mål är därför att titta på så många av de mer kända filmerna i skräckfacket som möjligt.

Jag vet egentligen inte hur filmen ska beskrivas på bästa sätt. Den liknar till viss del "Ringu", "Shutter" och andra filmer i samma kategori. Den försöker dock avancera i sidled. Fungerar bara delvis. Det finns saker jag gillar jättemycket, sen finns det delar som jag tycker inte alls passar in. Slutet är inte helt enkelt att förstå sig på. Skådespelarna, effekterna och filmningen är det verkligen inte fel på. Slutsatsen blir att den här filmen "bara" är bra. Jag tycker dock att den här filmen tillhör de svagare jag sett från denna kontinent. (6/10)
Citera
2013-12-17, 19:06
  #259
Medlem
Titel: Jingle All The Way
Kategori: Komedi
Beskrivning: Jag tror vissa filmer med jultema blir något bättre om tittandet sker under juletid. Det är faktiskt som att känslan blir starkare på detta sätt. "Jingle All The Way" är en komedi i julens tecken och innehåller precis det jag tror man förväntar sig. Barnsligheter, en desperat jakt på en viktig julklapp och ett budskap i bakgrunden. Filmen driver med det kommersiella jippo som julen har kommit att bli och underhåller mig hela tiden.

Arnold Schwarzenegger, som har huvudrollen, är mest känd för att spela tuffa roller (som i "Conan"- och "Terminator"-serien) men här får han istället spela en familjefar som arbetar för mycket och lägger för lite tid på sin sons aktivieter. Det känns bra att han klarar av en sån roll också, för det är det inte alla som gör. Familjefadern har nu en dag på sig att försöka ställa allt till rätta...

Komedier är inte min favoritkopp av té, som jag sagt tidigare, men jag hittar inga som helst fel med "Jingle All The Way". Filmen kunde egentligen inte ha gjorts bättre. Det betyder emellertid inte att den är en av 90-talets bästa filmer för mig. Men som familjekomedi kan jag rekommendera den, både en mor och en far kanske kan känna i sig i den.

Betyget skulle kanske för någon som mig normalt stannat vid en stark sexa, men nu väljer jag att gå upp en betygsnivå. Har hört att man ska vara givmild kring denna högtid. (7/10)
Citera
2013-12-18, 21:40
  #260
Medlem
Titel: Now You See Me
Kategori: Thriller
Beskrivning: Den här gången tog jag ingen chansning med filmvalet. Jag är förtjust i magikonster och mystiska filmer brukar göra mig svag. För mig som uppskattade "The Prestige" väldigt mycket till på köpet så var det ingen överraskning att "Now You See Me" också föll mig i smaken.

Fyra illusionister blir via en mystisk mellanhand sammansvetsade av en orsak som de till en början inte känner till. Tillsammans blir magikerna oslagbara och får myndigheterna efter sig när de länsar ett bankvalv under en show. Mer tricks finns i rockärmen...

Filmen börjar starkt. På ett sätt kanske för starkt för den är inte lika häftig hela vägen. Den mattas av framåt slutet.

Effekterna känns mycket moderna och väldigt storslagna ibland. Alla effekter håller inte världsklass, och skådespelarna griper inte riktigt tag i mig, även om alla insatser ser bra ut på ytan. Filmen är ganska lång så jag hade gärna sett att lite om magikernas bakgrund kommit med också.

Finns en del att anmärka på men trots det så finns mycket bra att hämta. Slutet förvånade mig verkligen, på ett positivt sätt. Kuppfilmer kan bli stela men här finns det både slagsmål och biljakt förutom alla lager av mystik. Filmskaparna får en enkel uppgift att producera en uppföljare, tror jag.

Blir ett högt betyg men samtidigt kommer knappast alla att låta sig charmas av magins värld. (7/10)
Citera
2013-12-19, 19:34
  #261
Medlem
Titel: Evidence
Kategori: Thriller/skräck
Beskrivning: Skrämmande filmer som innehåller personernas egna filmperspektiv fungerar inte för mig. "Blair Witch Project" är ett bottennapp som ingen annan film men lyckligtvis är "Evidence" bra mycket bättre. Men det är långt ifrån världsklass.

Storyn går ut på att ett gäng ungdomar ska åka på semester men bussen råkar ut för en krasch och de måste söka skydd på en övergiven gård fylld av bråte. Mitt i allt dyker en mystisk galning upp och gänget med chauffören måste kämpa för överlevnad. Poliserna som får i uppgift att reda ut vad som hände har offrens egna filmer att gå på.

Filmer som denna är inte så ovanliga och måste innehålla något eget eller något väldigt bra för att kunna charma. "Evidence" lyckas inte riktigt med något, men den är långt ifrån dålig. Filmen beskrivs som nervkittlande och överraskande men den är ganska förutsägbar och överraskar inte förrän vid slutet. Ingen av poliserna som utreder fallet känner man koppling till. Allt förklaras heller inte och det är negativt.

Fotoarbetet är strålande i början och slutet av filmen och i mellan är det mest filmsekvenser som offren spelat in. För mig är det många okända skådespelare men ingen gör direkt dåligt ifrån sig.

Slutet av filmen ger mig en "Saw"-känsla och det är positivt. Twisten räddar filmen kan man säga. Egentligen förtjänar den en femma istället för en sexa men eftersom det är juletid... (6/10)
Citera
2013-12-26, 18:36
  #262
Medlem
Titel: Toy Story 2
Kategori: Animerad
Beskrivning: Den första "Toy Story"-filmen är en riktigt underhållande historia. Målgruppen riktar sig till de yngre i huvudsak, men jag bryr mig inte. För mig har den kvar sin glans.

Andra filmen fortsätter där leksakshistorien avslutades. Woody blir sliten och inser att han inte kommer vara Andys leksak i all framtid. Han blir till råga på allt kidnappad av en leksakssamlare. I sitt nya hem får han nya vänner som verkar uppskatta hans sällskap, och han ställs inför ett svårt val. Samtidigt så ger sig Buzz Lightyear med sällskap sig ut på räddningsuppdrag för att hämta hem honom.

"Toy Story"-känslan är kvar och det känns tryggt. Filmen är så bra som den kan vara. Det gick fyra år mellan första filmen och denna så animeringstekniken gick framåt och det märks. Det har inte direkt någon betydelse för betyget.

Frågan är om filmen förtjänar en sexa eller sjua i betyg. Den har ett bra budskap och en charm som är svårt att motstå. Jag tillhör inte målgruppen men ger den högt betyg ändå. (7/10)
Citera
2014-04-09, 22:07
  #263
Medlem
VERONICA MARS

Gräsrotsfinansierad film | Ungdomsthriller med inslag av drama och komedi

För nio år sen lämnade den kaxiga privatdetektiven Veronica Mars den stad hon växt upp i, Neptune, och alla minnen som satt djupa spår i henne. Hon är nu nära en statusfylld tjänst på en av New Yorks finaste advokatbyråer. Hon ser ut att leva att bra liv med sin nya kärlek men ett telefonsamtal från hennes förra kille sätter saker och ting på sin spets. Han är nämligen misstänkt för mord på en artist han dejtat och han behöver nu Veronicas hjälp för att ta sig ut knipan. Hon hamnar i en situation där hon riskerar sitt drömliv för något som hon inte kan sätta fingret på.

Allt, precis allt i den här filmen känns igen från serien. Veronica Mars är också en av de bästa serier jag någonsin sett, kanske till och med den allra bästa sett till första säsongen. Filmen når inte upp till samma dimension men jag förstår att det kan vara svårt att konvertera en serie till fullängdsfilm och få det att fungera fullt ut. Det föreligger trots allt mycket sevärda scener och filmskaparna har dessutom hängt med i tekniken. Se den. [Sju flashbacks av tio möjliga]
Citera
2014-04-19, 22:05
  #264
Medlem
LAST PASSENGER

Inget för dig med tågskräck | Actionthriller med hög grad av oktan

På sista tåget för kvällen sitter Lewis Shaler och hans son. De är på väg hem och sakta men säkert stiger tågpassagerarna av. Men någonting är fel, konduktören saknas och tåget missar stationerna längs vägen. Någon har även saboterat nödbromsarna för att försäkra sig om att tåget inte ska kunna stanna.

Den börjar lite segt men det är uppfriskande hur en hel film, till nittionio procent ungefär, kan utspela sig på ett tåg. Det är hög växel och spänningen är allt som oftast närvarande. Filmen är av normal längd och jag skulle egentligen vilja se en uppföljare, hur tokigt det än kan låta. Precis som i filmen "Duel" så erhåller tittaren inte svaret på alla frågor. [Sex och en halv flashbacks av tio möjliga]
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback