Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-31, 13:40
  #1
Medlem
Tjena, då jag inte hittar något inlägg om hur mycket en bartender tjänar tänkte jag öppna en ny tråd om det.

Hur mycket tjänar en bartender egentligen? Hur mycket tjänar man på en nattklubb, på en bar, restaurang osv? Jag har hört av en bartender här jag bor att han tjänar 250 i timmen på en nattklubb vilket jag blev lite förvånad över. Om man ska jobba på nattklubb, tjänar man mer i Sverige eller utomlands på något festställen?

Tack för svar!
Citera
2020-01-31, 13:48
  #2
Medlem
Hej!

Det är ett skitjobb med skitlön och med ännu sämre arbetstider. Om du inte arbetar på någon finkrog/uteställe men det antar jag att du inte syftar på. Men visst har du 150kr/tim +ca 50kr Ob efter 01, om du tycker det är bra är upp till dig.
Citera
2020-01-31, 14:52
  #3
Medlem
DontWantWars avatar
Bli bartender i Dubai, då lär du tjäna bra.
Citera
2020-01-31, 15:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Bli bartender i Dubai, då lär du tjäna bra.

Där måste du troligtvis vara från Bangladesh eller Filipinierna - eller vara en jävligt bra bartender för att kunna få jobb som bartender.
Filipinerna och Bengalerna på sämre, sunkigare barer och toppbartenters på de finare haken.

Inget intresse av att betala en svensk 300kr timmen för ett bartenderjobb när du kan betala Bengalen 30 kronor i timmen för samma jobb där vettu.
Citera
2020-01-31, 16:26
  #5
Medlem
AbsolutGregers avatar
Jag tjänade 130 i timmen, ingen OB alls. Men det var på en pub ägd utav turkmaffia.

Det är som tidigare sagt ett skitjobb, men finns såklart bättre ställen med generösare lön. En nattklubb i en storstad t ex. Men då får du vara duktig, helst snygg också för den delen. Då kan du säkerligen landa en sådan lön. Om du dessutom är skicklig kan dricks bli en viktig sidoinkomst som man inte ska förbise.

Att däremot kunna livnära sig på det som heltidsjobb och det ska vara lukrativt får du ha en del flyt. Det är ju främst helger och kanske någon dag i veckan det är verkligt drag om vi inte snackar större ställen i storstäder, eventuellt charterdestinatoner eller säsong på skidorter.

Men det är inget glassigt jobb, det är slitigt, stressigt och otacksamt. Och även med 250 spänn i timmen hade jag inte ens övervägt att gå tillbaka till det jobbet. Men visst , det var kul att göra när man var i tidiga tjugoåren. Och ja, man får mycket tjejer.
Citera
2020-01-31, 18:08
  #6
Medlem
gatyftfs avatar
Jag tjänade 105 kronor timmen + superkasst OB när jag jobbade som bartender för 10 år sen. Var på en stor kedja med sportbarer som finns i hela Sverige. Vet inte hur mycket lönen ökat till idag men tvivlar på 250 spänn timmen.
Citera
2020-01-31, 18:18
  #7
Medlem
Tack för ett så utförligt svar! Jag tänkte mig det endast som ett extrajobb på helgerna inget direkt heltid. Tycker det verkar kul och kan vara ett av de roligare extrajobben nu när jag är så pass ung. Gött att man får många tjejer dessutom haha bara ett bonus ju

Har du koll hur det kan vara att jobba med det en säsong på charterdestinationerna?
Vad tycker du kan vara smidigaste sättet att landa ett jobb på en lite bättre nattklubb? Ägarna i de klubbarna och barerna vi har i min stad känner till mig men vet ändå inte hur det smidigaste sättet hade varit att landa ett jobb på ett av de ställen, gäller det att bara fråga ifall de behöver en bartender?

Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutGreger
Jag tjänade 130 i timmen, ingen OB alls. Men det var på en pub ägd utav turkmaffia.

Det är som tidigare sagt ett skitjobb, men finns såklart bättre ställen med generösare lön. En nattklubb i en storstad t ex. Men då får du vara duktig, helst snygg också för den delen. Då kan du säkerligen landa en sådan lön. Om du dessutom är skicklig kan dricks bli en viktig sidoinkomst som man inte ska förbise.

Att däremot kunna livnära sig på det som heltidsjobb och det ska vara lukrativt får du ha en del flyt. Det är ju främst helger och kanske någon dag i veckan det är verkligt drag om vi inte snackar större ställen i storstäder, eventuellt charterdestinatoner eller säsong på skidorter.

Men det är inget glassigt jobb, det är slitigt, stressigt och otacksamt. Och även med 250 spänn i timmen hade jag inte ens övervägt att gå tillbaka till det jobbet. Men visst , det var kul att göra när man var i tidiga tjugoåren. Och ja, man får mycket tjejer.
Citera
2020-02-01, 00:28
  #8
Medlem
AbsolutGregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILOVEYAA
Tack för ett så utförligt svar! Jag tänkte mig det endast som ett extrajobb på helgerna inget direkt heltid. Tycker det verkar kul och kan vara ett av de roligare extrajobben nu när jag är så pass ung. Gött att man får många tjejer dessutom haha bara ett bonus ju

Har du koll hur det kan vara att jobba med det en säsong på charterdestinationerna?
Vad tycker du kan vara smidigaste sättet att landa ett jobb på en lite bättre nattklubb? Ägarna i de klubbarna och barerna vi har i min stad känner till mig men vet ändå inte hur det smidigaste sättet hade varit att landa ett jobb på ett av de ställen, gäller det att bara fråga ifall de behöver en bartender?

Ja det vär i princip för tjejerna jag blev det sen träffar man mycket folk i allmänhet, stiftar många bekantskaper.

Svårt att säga, men pröva går ju alltid. Om du är en utåtriktad kille med fin energi som de tror skulle kunna passa bra där skulle det kunna räcka. Pröva, det skadar inte ! Om inte annat får du veta vad som krävs. Det är väldigt olika från ställe till ställe.

Själv tog jag en bartenderkurs i Spanien. En av de roligaste saker jag gjort. På frågan om hur man får anställning på en charterdestination så är det en god väg att ta - finns många att välja mellan, magaluf t ex. De ingår oftast praktik och man får tillfälle att bygga upp kontakter och erfarenhet.
Gjorde en del praktik i min, men den sög. Ville inte jobba utomlands, men ändå. Så kolla på recensioner, gör efterforskningar och välj en seriös och gedigen utbildning som ger dig det du vill ha. Finns en del dåliga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback