2020-01-31, 19:29
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Take it easy folks!

Vi har sett otaliga liknande fall senaste åren; där föräldrarna misstänkts för dåd/mord på sina småbarn, men där rättsläkaren sedan ganska snart kunnat konstatera att barnet dött av plötslig sjukdom eller olycksfall.

De kan vara skyldiga - men låt först rättsläkaren komma med sitt preliminära utlåtande.

Otaliga, nej. Väldigt sällan så. Med brottsrubricering som nu, inga!
Citera
2020-01-31, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Otaliga, nej. Väldigt sällan så. Med brottsrubricering som nu, inga!
Grovt vållande till annans död är åtminstone inte mord. Än. Och det verkar som om man dragit bort griftefridsbrottet.
Citera
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Flickan var nog säkrare i familjehemmet. Kan barnet ha fått i sej något "preparat", tro?
Ja, i många fall har barn det bättre i familjehem, men de ska till varje pris återförenas med bio föräldrarna, skitsamma om de är missbrukare/psykiskt sjuka/våldsamma etc..Enligt soc.
Citera
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Jo, enligt Åsa Willsund, presstalesperson polisregion Öst, så räcker det med att bara låta bli att kalla på hjälp.
Men hallå! Det är inte fallet här.
Citera
2020-01-31, 19:33
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av star2003
Det står o sägs av Polisen att "Barnet legat Död en tid därför blir det en sådan här utredning"

I Aftonbladet om en läser igenom ///

Vad i helvete.. En olycka kan hända, men om man inte ens kontaktar ambulans/polis så känns det ju inte som att man har rent mjöl i påsen. 🙄
Citera
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Precis, VIF lilla tös, så hemskt oavsett vad som har inträffat.

Orkar inte leta upp tidningsartikeln ang. huvudet, men är säker på att det stod att "huvudet var av" (hemskt att bara skriva detta) inte avskiljt, om man nu kan dra några slutsatser av det? Tänker att man ofta vid t.e.x benbrott säger att benet är av, benet är ju för det inte avskiljt från kroppen.
Kan den lilla på nåt sätt fått nåt tungt (olycka pga oaktsamhet) över hals/nacke? Den krossas/går av men inte avskiljs?

Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Jag gick på det, lätt av att bli lurad när det är en artikel som ser seriös ut. Skickade Mail till dem att de borde skämmas.
De har ändrat i sin notis.

Förut stod det:

Citat:
Enligt uppgifter till News så ska huvudet och kroppen vara skilda år, därav brott mot griftefriden.

Nu står det:

Citat:
Enligt uppgifter till NkpgNews så skulle huvudet ha varit av, vilket kan ligga bakom brott mot griftefriden.

https://nkpg.news/2020/01/31/man-och...trearings-dod/

Jag har ingen skärmdump att bevisa det med, men jag såg det i såväl citerad form som med egna ögon tidigare idag.

Märklig formulering; "huvudet ha varit av".

Det är nog lika bra att ta den tidningens uppgifter med en nypa salt tills vidare.
Citera
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av determinedtobeme
Ur artikeln på Expressen:

”Hon är helt förkrossad. Inte nog med att hon har tappat ett barn, nu är hon inlåst också”

Har mamman tappat barnet?? Eller är det bara dålig svenska och betyder att hon har förlorat sitt barn?

https://www.expressen.se/nyheter/kri...ragisk-olycka/
Tror det är dålig svenska, reagerade oxå på det.
Citera
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Orkar inte leta upp tidningsartikeln ang. huvudet, men är säker på att det stod att "huvudet var av" (hemskt att bara skriva detta) inte avskiljt, om man nu kan dra några slutsatser av det? Tänker att man ofta vid t.e.x benbrott säger att benet är av, benet är ju för det inte avskiljt från kroppen.
Kan den lilla på nåt sätt fått nåt tungt (olycka pga oaktsamhet) över hals/nacke? Den krossas/går av men inte avskiljs?

Att NKPG news uttrycker sig på det viset beror nog på att de är usla på svenska.
Artikeln är full av språkfel.
Citera
2020-01-31, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Vad i helvete.. En olycka kan hända, men om man inte ens kontaktar ambulans/polis så känns det ju inte som att man har rent mjöl i påsen. 🙄
Så vitt jag förstår ger hon bara exempel på vad griftefridsbrott kan innebära - hon säger inte att så är fallet i just detta ärende. Eller har jag fullständigt missuppfattat här?
Citera
2020-01-31, 19:36
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
De har ändrat i sin notis.

Förut stod det:

Nu står det:

https://nkpg.news/2020/01/31/man-och...trearings-dod/

Jag har ingen skärmdump att bevisa det med, men jag såg det i såväl citerad form som med egna ögon tidigare idag.

Märklig formulering; "huvudet ha varit av".

Det är nog lika bra att ta den tidningens uppgifter med en nypa salt tills vidare.

Jag kan bekräfta det du skriver. Har skärmdump!
Citera
2020-01-31, 19:37
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Undrar om kammarrättens juridiska kompetens är nöjda med sitt beslut? Men jag antar att de är som gäss och allt rinner av dem. De skiter i att de är fullständigt inkompetenta...

"Vann" bioföräldrarna över soc i Kammarrätten, är det så du menar? En hemtagningsbegäran?
Citera
2020-01-31, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Nej
Men ändå de som äger nämnda fastighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto