• 1
  • 2
2020-01-29, 01:37
Bannlyst
Tja Flashback,
Jag är tjugo år, har en brutto lön på runt 28500, tar ut 21880 (dock med kanske 5-6 tkr extra oskattade pengar) och har tänkt köpa en bil. Jag har det ganska förmånligt hemma men har fulla intentioner att klara mig själv. Till problemet... Jag vill köpa en tesla model 3 för runt 550 tkr men fick inte detta beviljat pga ålder av teslas finansieringsbolag DNB trots kontantinsats. Min fråga är - vad är mina alternativ? Hade jag fått ett lån beviljat på låt oss säga 440 tkr som skulle täcka det bilen utöver kontantinsatsen? Jag har pratat lite med familj och folk runtom och vissa säger att ett billån via bank är en säkerhet för banken iom bilen och att det inte bör vara några problem medan andra påstår att det kommer vara omöjligt.

Finns det någon lösning på detta? Jag kommer inte att få någon att gå i borgen för mig men är öppen för vilken form av lösning som helst förutom det egentligen.
Citera
2020-01-29, 01:41
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetis
Tja Flashback,
Jag är tjugo år, har en brutto lön på runt 28500, tar ut 21880 (dock med kanske 5-6 tkr extra oskattade pengar) och har tänkt köpa en bil. Jag har det ganska förmånligt hemma men har fulla intentioner att klara mig själv. Till problemet... Jag vill köpa en tesla model 3 för runt 550 tkr men fick inte detta beviljat pga ålder av teslas finansieringsbolag DNB trots kontantinsats. Min fråga är - vad är mina alternativ? Hade jag fått ett lån beviljat på låt oss säga 440 tkr som skulle täcka det bilen utöver kontantinsatsen? Jag har pratat lite med familj och folk runtom och vissa säger att ett billån via bank är en säkerhet för banken iom bilen och att det inte bör vara några problem medan andra påstår att det kommer vara omöjligt.

Finns det någon lösning på detta? Jag kommer inte att få någon att gå i borgen för mig men är öppen för vilken form av lösning som helst förutom det egentligen.

Ring andra banker som erbjuder billån. Du cashar väl 20%, inga problem som jag ser det.
Citera
2020-01-29, 01:45
Medlem
PTSD-av-AFs avatar
När man inser att verktyg är större än handikapp, så är det en god tid att skapa ett avtal inför att erhålla detta verktyg som du strävar efter. Jag har själv opererat så, med ett fåtal fingerbränningar. Jag gillar din stil och jag är säker på att du vet vad du verkligen vill ha, så tveka inte på att leva.
Citera
2020-01-29, 01:46
Bannlyst
Jag har skickat en förfrågan till Swedbank ikväll och de bör ringa upp mig imorgon - har absolut ingen kunskap när det gäller lån eller vad villkoren är så därför jag undrar, vill verkligen, verkligen att det ska gå igenom. Problemet är att min årsinkomst 2019 var väldigt låg på runt 20000tkr då jag i synnerhet blev betald med chefens egna kapital föregående två år, alltså svart - vi är familj. De senaste 4 månaderna har jag haft samma vita lön på 28500 och så kommer den förbli.
Citera
2020-01-29, 01:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ring andra banker som erbjuder billån. Du cashar väl 20%, inga problem som jag ser det.
Missade att citera dig i inlägget ovan.
Citera
2020-01-29, 01:53
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Missade att citera dig i inlägget ovan.
Tror inte det är några problem. Sen att det i mina ögon är sjukt att lägga pengar på struntar vi i. 🙂
Citera
2020-01-29, 01:53
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Tycker du ska tänka en runda till... Du har en medioker inkomst och då ska du nog inte köpa en så pass dyr bil. Lösningar finns, men som sagt tänk ytterligare ett varv.

När jag var i din ålder köpte jag bilar kring 10.000-15.000kr trots bra inkomst, vissa av dessa bilar saknar jag trots att jag nu kör betydligt bättre bilar jag köpt kontant.

Ta lån till bostad, det är okej... Men fan inte för en bil. Framför allt inte för en Tesla.
Citera
2020-01-29, 02:01
Om du verkligen ska låna till något så är det till en bostad. Att lägga 550k på en bil när man är 20 år och fortfarande bor hemma känns som ett dumt beslut.
Citera
2020-01-29, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Tycker du ska tänka en runda till... Du har en medioker inkomst och då ska du nog inte köpa en så pass dyr bil. Lösningar finns, men som sagt tänk ytterligare ett varv.

När jag var i din ålder köpte jag bilar kring 10.000-15.000kr trots bra inkomst, vissa av dessa bilar saknar jag trots att jag nu kör betydligt bättre bilar jag köpt kontant.

Ta lån till bostad, det är okej... Men fan inte för en bil. Framför allt inte för en Tesla.
Jag hade absolut resonerat som du! Det finns andra ändamål med det här och det är absolut ingenting ogenomtänkt så som det verkar låta. Jag orkar inte riktigt gå in på det utan egentligen vill jag bara ha lösningar hehe. Om inte någon bank skulle bevilja detta, vad är mitt nästa move?
Citera
2020-01-29, 02:09
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Jag hade absolut resonerat som du! Det finns andra ändamål med det här och det är absolut ingenting ogenomtänkt så som det verkar låta. Jag orkar inte riktigt gå in på det utan egentligen vill jag bara ha lösningar hehe. Om inte någon bank skulle bevilja detta, vad är mitt nästa move?

Låta bli? Isf har du en fucked up ekonomi med anmärkningar och inga cash.

Spara är då mitt tips
Citera
2020-01-29, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Låta bli? Isf har du en fucked up ekonomi med anmärkningar och inga cash.

Spara är du mitt tips
Absolut inga anmärkningar och cashen har jag! Finansierade min egna lägenhet från att jag var 18, nu är det en förmån från företaget. Hyresrätt visserligen men ingen utgift för mig längre. Men du tror att det är fullt möjligt för mig att få igenom detta lån? 440 tkr är en kraftig summa men som sagt har banken bilen som säkerhet kan man tycka..
Citera
2020-01-29, 02:12
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Kan säga att jag sitter i skiten rent ekonomiskt just nu, trots ansvarsfullt sparande och sund syn på lån. Har noll inkomst sedan ett knappt halvår trots att jag är grymt eftertraktad på arbetsmarknaden.

Vill du inte gå in på vad upplägget egentligen gäller finns inget att diskutera. Så som du skrivit hittills ska du iaf inte låna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in