• 1
  • 2
2020-01-29, 23:39
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
Käkade waygu kött i form av råbiff och carpaccio i går

Mycket gott och väl värt pengarna

Spännande.
Har aldrig ätit denna detalj rå. (men stavat den fel här ovan .... hemska mig)
Riktigt nyfiken både på ett prov på tartar och carpaccio. Hur upplevs det marmorerad?
Finner man en högre smart av fett i någon av de två som påtagligt påverkar smaken?

Är tartar, carpaccio eller tillagad lika gott OM man är förtjust i kött eller är något att föredra?

Är ju som bekant riktigt duktigt marmorerat.
(någon lite mindre matintresserad bekant som fick se en bild sa; -åh vad äckligt med allt det där fettet)

Åt senast en rare 200gr på bra krog i Oslo för några veckor sedan.
Den smalt. Men den fanns och lämnade det bästa av kött ifrån sig. I samma tugga.
Ärligt så vill jag ibland tugga gott vällagat kött så detta är en underbar detalj nu och då. Men inte alltid. Kniven i en steak ibland...!!

Men oj vad jag njöt nu senast. Oj!!

Ps
Ni som köper hem över disk.
Var köper ni bäst? Säkrast utbud? Ngn särskild kedja? Vad ligger kilopriset på ungefär?

,
Citera
2020-01-31, 03:08
Medlem
mjukmjukares avatar
Egentligen är detta med Wagyu inte så komplicerat.
Wagyu betyder nötkött på japanska och omfattar fyra olika raser som alla har en hög naturlig marmorering. Kobeköttet är den mest exklusiva formen av Wagyu. Och samtliga av dessa som får just epitet Kobe är från en liten del av Japan och släpper ifrån sig ca. 3.000 (!) djur/år till hela världen. Det är allt.
Och då är det inte svårt att förstå dess enorma exklusivitet.

Gäller även bra Wagyu som det finns betydligt mycket mer av men ändå inte på var mans tallrik.

Att det världen över, med viss majoritet t USA säljs ”Kobe” är välkänt. Kobe som är Cava men som säljs som äkta ”champagne”.
Men det förekommer även i t ex Europa, mellan och Sydamerika.
Så med stor noggrannhet skall man veta att krogen som säljer Kobe är certifierad och att köttets kvalitet presenteras av en köttsommelier som bekskriver köttets värde, kvalitet och marmoreringarnas håller 12 av 12 och hur man garanterar och visar det genom att köksmästaren alt köttsommelieren presenterar köttets CV i icke tillagat skick med intyg från den lokala orten.
Men.
Jag gläds åt mina nyfunna Wagyukrogar.
Sagolikt.
Och Kobe får väl bli ett mål vid tillfälle.

Citera
2020-01-31, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Spännande.
Har aldrig ätit denna detalj rå. (men stavat den fel här ovan .... hemska mig)
Riktigt nyfiken både på ett prov på tartar och carpaccio. Hur upplevs det marmorerad?
Finner man en högre smart av fett i någon av de två som påtagligt påverkar smaken?

Är tartar, carpaccio eller tillagad lika gott OM man är förtjust i kött eller är något att föredra?

Är ju som bekant riktigt duktigt marmorerat.
(någon lite mindre matintresserad bekant som fick se en bild sa; -åh vad äckligt med allt det där fettet)

Åt senast en rare 200gr på bra krog i Oslo för några veckor sedan.
Den smalt. Men den fanns och lämnade det bästa av kött ifrån sig. I samma tugga.
Ärligt så vill jag ibland tugga gott vällagat kött så detta är en underbar detalj nu och då. Men inte alltid. Kniven i en steak ibland...!!

Men oj vad jag njöt nu senast. Oj!!

Ps
Ni som köper hem över disk.
Var köper ni bäst? Säkrast utbud? Ngn särskild kedja? Vad ligger kilopriset på ungefär?

,

Köpte mig en wagyu oxfilé ms+6 till nyårsafton. Kilo priset låg på 799kg kilot. Det var helt sinnessjukt fint. Aldrig sett en sån marmomerad oxfilé. Jag köper mitt kött på kötthallen i viksjö dom har riktigt bra priser. Oftast billigare än AG:s butik och Söderhallarna. Ligger i viksjö och kan garantera dig att du inte kommer bli missnöjd. Varje söndag släpper dom nästa veckas erbjudande. Fick även köpa färs från wagyu och gjorde hamburgare på. Den gick inte att sätta ord på
Citera
2020-01-31, 10:27
Medlem
Wagyu är mig veterligen vad japsen kallar nötkött från Japan, och det enda som är gemensamt är att det är jävligt fettigt i jämförelse med rostbiffen eller tornedån som gällde för finkött här hemma förr i tiden.

En entrecot med finare marmorering helt enkelt, där du mumsar i dig allt fettet istället för att skära bort och lägga det åt sidan. Pröva nästa gång du grillar att äta upp alla fettbitarna. Det torde ge dig en upplevelse snarlik Kobebiffen.

Nu kan ni återgå till att runka av varandra med förtrolig insiderkunskap om jäst druvsaft fermenterat korn och andra vardagliga företeelser som pretton gillar att prata om i sakrala termer.
Citera
2020-01-31, 11:14
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BGT
Köpte mig en wagyu oxfilé ms+6 till nyårsafton. Kilo priset låg på 799kg kilot. Det var helt sinnessjukt fint. Aldrig sett en sån marmomerad oxfilé. Jag köper mitt kött på kötthallen i viksjö dom har riktigt bra priser. Oftast billigare än AG:s butik och Söderhallarna. Ligger i viksjö och kan garantera dig att du inte kommer bli missnöjd. Varje söndag släpper dom nästa veckas erbjudande. Fick även köpa färs från wagyu och gjorde hamburgare på. Den gick inte att sätta ord på

Kötthallen är grymma! De har även en fillial i östermalmshallen, där jag brukar gå.
Deras kött i kombination med sous vide är helt underbart! Wagyu burgarna är helt fantastiskt goda, nästan lite synd att göra burgare på dock.
Citera
2020-01-31, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Waguikött är Kobe utanför själva området Kobe i Japan. I övrigt samma ras, fodrat, omskött identiskt men då fått namnet Waguikött.
Helt ok tycker jag.

Alla ni som har njutit av Waguikött eller kanske rentav Kobe som nu och då finns på bättre köttkrog. Vad tycker ni?
Även waguikött kan vara svårt att finna.
Trots bättre köttkrogar. Men det finns mer frekvent. Vad är åsikten om detta kött?

,

Nästan allt hänger på hur köttet tillagas och serveras. I min värld spelar miljön där maten serveras en stor roll. Har avnjutit köttstek på en 3 m restaurang i ett tempel vid norra gaten i Jerusalem. Jag tappade fattningen och dubblade notan. Det var det värt Vid närmare eftersökning var tempelriddarna där. Om någon har varit där vill jag att ni meddelar
Senast redigerad av Johnth 2020-01-31 kl. 11:18.
Citera
2020-01-31, 13:39
Medlem
Värt om du äter det i Japan, särskilt i Kobe.
Inte värt i Sverige.
Citera
2020-01-31, 15:39
Medlem
zaphiros avatar
Jag brukar köpa en wagyu bit varje löning samt några schyssta ryggbiffar och entrecote, ibland hängmörad. Wagyu är faktiskt en av mina favoriter, brukar alltid handla på en slaktare istället för restaurang. Dock har jag varit sugen på & prova Kobe men har ingen lust att köpa en svindyr på AG'S. Men Wagyu tycker jag alla borde prova!
Citera
2020-12-02, 17:58
Medlem
u_n_mes avatar
Har sett vissa youtubers köra köttbullar på Kobe/Wagyu kött Även sett på flera ställen i Asien restauranger som serverar Wagyu burgers. Visst att det lär bli gott men att göra sönder köttsammansättningen känns som att göra konfetti av Mona Lisa. Det tar väl bort det unika med själva köttet, marmoreringen. Man borde kunna blanda i samma fettmängd i köttfärsen så att det motsvarar Wagyu och få samma resultat.

Jag är ingen expert på mat så förklara gärna för mig vad vitsen är att göra köttfärs av Wagyu.
Citera
2020-12-03, 03:36
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Har sett vissa youtubers köra köttbullar på Kobe/Wagyu kött Även sett på flera ställen i Asien restauranger som serverar Wagyu burgers. Visst att det lär bli gott men att göra sönder köttsammansättningen känns som att göra konfetti av Mona Lisa. Det tar väl bort det unika med själva köttet, marmoreringen. Man borde kunna blanda i samma fettmängd i köttfärsen så att det motsvarar Wagyu och få samma resultat.

Jag är ingen expert på mat så förklara gärna för mig vad vitsen är att göra köttfärs av Wagyu.

En skandinaviskt touche och säkert vråålhäftigt för en japan.
Citera
2020-12-03, 14:35
Medlem
rovmuns avatar
Har ätit det en gång blev dock väldigt besviken, var absolut inte äckligt men hade förväntat mig mer men jag tror det mest berodde på restaurangen i sig som var medioker. Summa en dålig kock kan inte komma undan med en fin köttbit däremot kan en bra kock komma undan med att servera en billig.
Citera
2020-12-06, 15:22
Moderator
Gordon Blixts avatar
Eftersom ämnet är köttet och inte specifikt de ställen som serverar det, så...

Restauranger, barer och nattklubbar -> Matlagning och metoder

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här