• 1
  • 2
2020-01-28, 00:48
Medlem
mjukmjukares avatar
Waguikött är Kobe utanför själva området Kobe i Japan. I övrigt samma ras, fodrat, omskött identiskt men då fått namnet Waguikött.
Helt ok tycker jag.

Alla ni som har njutit av Waguikött eller kanske rentav Kobe som nu och då finns på bättre köttkrog. Vad tycker ni?
Även waguikött kan vara svårt att finna.
Trots bättre köttkrogar. Men det finns mer frekvent. Vad är åsikten om detta kött?

,
Citera
2020-01-28, 00:53
Medlem
Kobe är riktigt bra. 1295 för 100g på AG i Stockholm.
Överlägset bästa köttet jag ätit, smälte på tungan. Oslagbar.

Wagyu tycker jag varierar alldeles för mycket i smak, konsistens och pris för att vara nöjd med den, har fått några riktigt bra och flera mindre bra.
Då föredrar jag faktiskt en mjölkkossa från Gotland eller kanske Skotland om du vill ha "mer" för pengarna.
Citera
2020-01-28, 01:31
Medlem
trattfans avatar
Ätit kobe två gånger och visst är det gott men svårt att motivera priset. Ena gången betalade jag drygt 4500kr för min köttbit. Wagyu flera gånger. Wagyu kan ju diffa stort i kvalitet.

Lär aldrig käka Kobe på restaurang igen men skulle kunna testa köpa hem. Saluhallen i närheten av där jag bor säljer för 3.000kr/kg om jag inte såg fel.
Citera
2020-01-28, 02:58
Medlem
Doktorphils avatar
Käkade waygu kött i form av råbiff och carpaccio i går

Mycket gott och väl värt pengarna
Citera
2020-01-28, 03:47
Jag äter wagyu ibland, mest ute. Det finns flera platser som är kända för rasen som t.ex. Hitachi och Ohmi men det som producerades i Kobe är det som först blev internationellt känt.

Jag har vid ett par tillfällen köpt hem biff från köttmarknad och det jag kan säga direkt att det är verkligen stört gott om man som jag föredrar ordentliga stekar. Teppanyaki eller yakiniku verkligen dissikerar/skär köttet tunnt och man får inte mula i sig på samma sätt som jag gillar.

Hur som helst är det bra att kolla upp graderingen om du ska köpa hem och jämföra priser eftersom det finns en fastställd standard (det vore kul om det fanns generellt på kött).
Citera
2020-01-28, 04:49
Medlem
Waguikött är fantastiskt gott. Det smälter nästan i munnen!
Citera
2020-01-28, 11:24
Medlem
Kaustis avatar
Det här var min upplevelse när vi åt det i Japan för typ 8 år sedan:

Citat:
Men först förrätten. In på bordet kom den minsta ”appetizern” jag någonsin ätit, och nog fick man upp aptiten efter att man ätit upp den lilla mängd kött som fanns där. Men köttet smakade riktigt bra, och det är nästan svårt att sätta ord på det som kom därefter…

In på bordet kom sen nämligen den första av två tallrikar kobekött.

Till köttet fick man sen två olika såser, havssalt, peppar och soja. Sojan smakade nåt fantastiskt gott och var min personliga favorit, men mestadels så åt jag köttet utan någonting på det för att kunna känna köttsmaken istället.

Vi fick sen en egen stekpanneliknande grej som man kunde steka köttet på. ”10 sekunder på varje sida, sen är det klart att äta” sa kocken och vi lydde hans råd. När man sen stoppade in köttet i munnen var det som att en ny värld öppnade sig…

Jag vet inte riktigt hur man ska förklara smaken heller… Jag har aldrig ätit någonting som liknar kobe-biff förut, och om jag säger vad jag tänker så låter det ju tokäckligt. Men aja, om ni tänker er att ni mosar ner kött något ofantligt noga till mikrosmå bitar och sen blandar ut det med pannkakor, då har ni ungefär en liten idé om hur konsistensen är. Lägg sen till en köttsmak som är så galet god att den får dig att fån-le likt en ful tjock unge i fjärde klass som precis spöat en förstaklassare, då har ni kanske fått en liten liten bild om hur gott det smakade.

Sen kom då nästa tallrik in, och här smakade det ännu bättre! Dom tjocka bitarna nästan smälte i munnen när man åt dom. Smaken var sen som om någon stoppat in kött-fyrverkerier i munnen och tänt på, med köttsafter som rann likt Niagara-fallen. Magiskt, fantastiskt och lätt den absolut bästa maten jag någonsin ätit.

Jag försöker komma på bättre sätt att beskriva hur gott det var och hur det smakade, men det är så otroligt svårt att förklara någonting jag inte riktigt kan jämföra med någonting annat här i världen. I vanliga fall brukar jag alltid hitta någonting vettigt som är liknande, men här går det bara inte. Sista jag smakade en god steak var på Cheesecake Factory i San Fransisco, men den går inte alls att jämföra med det här köttet… Konsistensen på vanligt kött är heller ingenting som är ens i närheten av likadant. Vanligt kött är oftast lite ”segt” eller hur man ska förklara det, men här skulle man lätt kunnat skära köttet med en sked.

(Om ni vill se bilderna får ni palla er in på bloggen http://kausti.com/blogg/?p=1343)
Citera
2020-01-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Ätit kobe två gånger och visst är det gott men svårt att motivera priset. Ena gången betalade jag drygt 4500kr för min köttbit. Wagyu flera gånger. Wagyu kan ju diffa stort i kvalitet.

Lär aldrig käka Kobe på restaurang igen men skulle kunna testa köpa hem. Saluhallen i närheten av där jag bor säljer för 3.000kr/kg om jag inte såg fel.

Svenska priser är verkligen ett skämt. Här kan man köpa för några hundra kronor upp till 1.2-1.3 per kg, beroende på om du vill ha hamburgare eller oxfilé.
Citera
2020-01-28, 19:29
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Bara ätit amerikansk och australiensisk wagyu.
Mört som smör är väl dess främsta egenskaper, men jag betalar inte mer än 5-600 kilot.
Föredrar rubia gallega alla dagar i veckan.
Citera
2020-01-28, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Waguikött är Kobe utanför själva området Kobe i Japan. I övrigt samma ras, fodrat, omskött identiskt men då fått namnet Waguikött.
Helt ok tycker jag.

Alla ni som har njutit av Waguikött eller kanske rentav Kobe som nu och då finns på bättre köttkrog. Vad tycker ni?
Även waguikött kan vara svårt att finna.
Trots bättre köttkrogar. Men det finns mer frekvent. Vad är åsikten om detta kött?

,

Wagui?
Om det är Wagyu du menar så tänker du bakvänt.
Wagyu är en typ av kött (finns flera raser av Wagyu) med väldigt fin, oljig marmorering som växer och tas om hand om i hela världen.
Wagyu från Kobe och Sanda är bland det absolut bästa Wagyuköttet och lätt värt pengarna.
Gillar du kött så måste du absolut prova kobekött.
Senast redigerad av cdec 2020-01-28 kl. 21:44.
Citera
2020-01-29, 18:19
Medlem
Buffedbygods avatar
Godaste kött jag ätit, som att äta en stek v2.0, går inte att förklara för någon som inte har testat. Köpte kobebiff på en köttfestival i japan mot stängningsdags då det var halva priset. Noterbart var att jag inte orkade äta så mycket då det är väldigt mkt fett i.

Tror att kvalite kan skilja sig dock, alla wagyu är inte skapta lika, vad än deras nivåsystem påstår (A1-5).
Senast redigerad av Buffedbygod 2020-01-29 kl. 18:22.
Citera
2020-01-29, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Godaste kött jag ätit, som att äta en stek v2.0, går inte att förklara för någon som inte har testat. Köpte kobebiff på en köttfestival i japan mot stängningsdags då det var halva priset. Noterbart var att jag inte orkade äta så mycket då det är väldigt mkt fett i.

Tror att kvalite kan skilja sig dock, alla wagyu är inte skapta lika, vad än deras nivåsystem påstår (A1-5).

Wagyuköttet du åt i Japan, vilken ras var det ifrån?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in