Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-01-26, 13:13
Medlem
Vi måste prata om detta nu, pojkar och flickor.

Sedan en tid tillbaka så skriver folk inlägg på sociala medier och avslutar
sina inlägg med en skrattande smiley.

På i stort sett alla inlägg på sociala medier så väljer några personer
att reagera på inlägget med en skrattande smiley.

På en stor andel svar på inlägg, använder personer skrattande smileys.

Denna våg av skrattande smileys är inte helt ny, men den fanns sannerligen
inte i sociala mediers begynnelse.

Att använda en skrattande smiley är oftast en härskarteknik. Eller
ett sätt för en skribent att förebygga andras skrattsmileys. Man skriver ett
inlägg med en skrattande smiley för man vet att det kommer härskas mot dig
med skrattande smileys som svar på dina tankar och funderingar och inlägg.

Jag sticker ut hakan och påstår att i stort sett alla fall, så sitter inte en person
och skrattar irl, när denne använder sig av en skrattsmiley. Det handlar istället
om ren och skär härskarteknik, att sätta sig över en annan person.

Detta fenomenet är begränsat till sociala medier, som jag ser det. På seriösa
forum och i seriösa inlägg, använder människor (långt ifrån alla) intellektuella
argument och synpunkter för att bemöta åsikter. Vilket är jättebra och självklart
något jag vill prisa.

Nu vet jag att en del av er tänker "boomer" och det är helt ok. Jag är nästan
45 år gammal så jag är ju tekniskt sett en boomer och det är inget glåpord
eller något jag tar illa vid mig, eftersom jag hyllar intellektuell diskussion framför
trams Men ämnet är inte boomer, det är missbruket av skrattsmileys så vi
avgränsar diskussionen kring det i den här tråden.

Folk är ängsliga och oroliga att bli motsagda på sociala medier och slänger
in en skrattsmiley till helt okontroversiella inlägg.

Exempel 1: En bild med hemlagade tacos och en bildtext "Jag lagade tacos idag "

Undran: Ok, varför är det så otroligt roligt att du lagade tacos idag? Varför kände
du dig tvungen att lägga in en skrattsmiley? Vi vet att du inte skrattade irl.

Exempel 2: Det är en debatt om nytt system för kollektivtrafiken. Någon skriver ett
hyfsat seriöst inlägg och ett par personer reagerar på inlägget med skrattsmileys på Facebook.

Undran: Vi vet att du inte skrattade irl, så varför reagerar du med skrattsmileys? Varför
skriver du inte ett svar och ger uttryck för din egen åsikt? Är du så feg och osäker på dig själv?

För något år sedan när jag själv fick skrattsmileys på inlägg, t.ex. när jag hade en åsikt om
något på facebook, eller när jag till och med sökte jobb på facebook, så tog jag illa vid mig.
Men det var länge sedan jag slutade att ta illa vid mig. Jag förstår att det är "nya tider" och
en ny kultur bland yngre, så jag förväntar mig skrattsmileys som egentligen är helt malplacerade.
Jag rycker på axlarna helt och hållet och går vidare med mitt inlägg.

Men jag tycker fenomenet förtjänar att diskuteras och analyseras.

Min slutsats är att folk är så rädda, ängsliga och oroliga, kombinerat med lathet, det är ju
så enkelt att trycka fram en skrattsmiley och trycka till en person man aldrig kommer träffa
irl. Feghet och lathet kombinerat, känns som en rimlig slutsats.

Sitter man irl och fikar med en person så går det ju inte att bara garva en kollega upp
i ansiktet och inte förklara sin ståndpunkt, när man sitter och diskuterar något intressant. Ja, så vida inte den personen är lite mongo ha ha, då är det ju en annan femma
Citera
2020-01-26, 13:29
Medlem
Jag håller med dig fullständigt men har tyvärr inte så mycket att tillföra i diskussionen mer än att det är ganska uppenbart att det är främst unga och/eller idioter som ägnar sig åt sådant.

Är själv 41 men har slutat använda Facebook (bara messenger, har trots allt väldigt många bekanta) så jag stöter inte på det så ofta mer än ibland på flashback.

I olika hobbyforum är det en helt annan ton, ex www.faktiskt.io för mig som är ljudåtergivnings-nörd.
Citera
2020-01-26, 13:35
Medlem
Lowlyfes avatar
Exemplet med "Jag lagade Tacos idag " är, i varje fall för mig en leende, eller beroende på kontext (vilket enkelt utläses, i varje fall i mina inlägg) en flinande smiley. Alltså just i tacos-fallet något positivt. Jag skulle inte försöka härska över dig med ett sådant inlägg.

Varför någon använder det? För att lägga till en känsla/ett uttryck till sin skrift.
Används ibland som förlöjligande men oftast inte. Antar att du där menar ungefär samma som när någon avslutar ett påstående med ett frågetecken. T.ex. när en person skriver "Nej?" utan att mena det som en fråga (vilket jag personligen tycker är inåt helvete fjantigt).

Du menar inte den typiska skrattgråtande smileyn?
Citera
2020-01-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel

Undran: Ok, varför är det så otroligt roligt att du lagade tacos idag? Varför kände
du dig tvungen att lägga in en skrattsmiley? Vi vet att du inte skrattade irl.

Citat:

Ser du skillnaden?
Citera
2020-01-26, 13:55
Medlem
Trophykittens avatar
Jag älskar mina gråtande skrattsmileys efter allt därför att när jag pratar irl skämtar jag hela tiden, tro det eller ej men jag vinklar allt till att bli akward eller sexigt och kan helt enkelt inte låta bli att konstant skämta och skratta.

Så för mig som person är det mer korrekt att lägga till en skrattande smiley då jag hela tiden, inklusive när jag skriver detta ler. Men såklart jag kan va sur eller upprörd men då använder jag aldrig glada smiley heller.

Men fundering, när har du ute tungan när du skickar tungsmielys eller blinkar med ena ögat när de skriver en flirtig smiley, helt ologiskt argument.

Jag brukar skriva skrattade smeilys för att jag vet att i det jag skriver finns alltid ett viss mått ologiskt agerande som andra inte förstår, kanske vissa skulle se mig som lite galen? Och åt detta lägger jag alltid in mina skrattande smiley för att visa att jag vet hur jag är som person, dvs jag visar ganska stora mått självinsikt med mina skrattande smileys.

Skulle jag skriva jag lagade tacos sen skrattande smileys skulle det betyda något av följabde
• Det blev totalt kaos och jag brände allt
• Jag äter något som anses lite ofint och älskar det men skäms lite för att jag trycker i mig massa tacos
• jag lagade tacosen medan jag hade sex

Hahaha hoppas ni förstod något av vad jag skrev 💖 och att ni inte blir lite irriterande av mina små smiley...

😂😂😂
Senast redigerad av Trophykitten 2020-01-26 kl. 13:57.
Citera
2020-01-26, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Exemplet med "Jag lagade Tacos idag " är, i varje fall för mig en leende, eller beroende på kontext (vilket enkelt utläses, i varje fall i mina inlägg) en flinande smiley. Alltså just i tacos-fallet något positivt. Jag skulle inte försöka härska över dig med ett sådant inlägg.

Bra, jag ska förtydliga mig, så att det inte blir några missförstånd.
Nej, du härskar inte med din skrattsmiley i tacos-exemplet. Du använder en skrattsmiley
för att förebygga.
Citat:
Att använda en skrattande smiley är oftast en härskarteknik. Eller
ett sätt för en skribent att förebygga andras skrattsmileys. Man skriver ett
inlägg med en skrattande smiley för man vet att det kommer härskas mot dig
med skrattande smileys som svar på dina tankar och funderingar och inlägg.

Citat:
Varför någon använder det? För att lägga till en känsla/ett uttryck till sin skrift.
Används ibland som förlöjligande men oftast inte. Antar att du där menar ungefär samma som när någon avslutar ett påstående med ett frågetecken. T.ex. när en person skriver "Nej?" utan att mena det som en fråga (vilket jag personligen tycker är inåt helvete fjantigt).

Du menar inte den typiska skrattgråtande smileyn?

Jag menar faktiskt den typiska Facebook animerade skrattande smileyn med stängda ögon som har
rubriken "ha ha". När man för muspekaren över tumme upp knappen, så syns den smileyn på fejjan.
Men jag lyckas inte kopiera in den här
Citera
2020-01-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Ser du skillnaden?

Jag ser den grafiska skillnaden. Det är ju annan grafik på Facebook också.
Så det är många olika skrattsmileys och animationer. Men jag vill gärna veta vilken skillnad
du syftar på.
Citera
2020-01-26, 14:12
Bannlyst
Jag har också haft denna fundering över det nya fenomenet med skrattande smileys på facebook. Jag har till och med skapat en tråd om detta här på flashback.

Jag skulle dock säga att det inte är ett fenomen för unga. Tvärtom, det är mestadels medelålders och kärringar/gubbar på facebook som använder den när de diskuterar politik. Det är ett sätt att visa "det du skriver är skit". Jag förstår faktiskt inte varför skrattande smileys fått den innebörden. Den ska ju användas om man tycker något är genuint roligt. Nu används den bara för att visa att personen bara skriver skit eller att den har "fel" åsikt.
Citera
2020-01-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trophykitten
Jag älskar mina gråtande skrattsmileys efter allt därför att när jag pratar irl skämtar jag hela tiden, tro det eller ej men jag vinklar allt till att bli akward eller sexigt och kan helt enkelt inte låta bli att konstant skämta och skratta.

Så för mig som person är det mer korrekt att lägga till en skrattande smiley då jag hela tiden, inklusive när jag skriver detta ler. Men såklart jag kan va sur eller upprörd men då använder jag aldrig glada smiley heller.

Men fundering, när har du ute tungan när du skickar tungsmielys eller blinkar med ena ögat när de skriver en flirtig smiley, helt ologiskt argument.

Jag brukar skriva skrattade smeilys för att jag vet att i det jag skriver finns alltid ett viss mått ologiskt agerande som andra inte förstår, kanske vissa skulle se mig som lite galen? Och åt detta lägger jag alltid in mina skrattande smiley för att visa att jag vet hur jag är som person, dvs jag visar ganska stora mått självinsikt med mina skrattande smileys.

Skulle jag skriva jag lagade tacos sen skrattande smileys skulle det betyda något av följabde
• Det blev totalt kaos och jag brände allt
• Jag äter något som anses lite ofint och älskar det men skäms lite för att jag trycker i mig massa tacos
• jag lagade tacosen medan jag hade sex

Hahaha hoppas ni förstod något av vad jag skrev 💖 och att ni inte blir lite irriterande av mina små smiley...

😂😂😂

Jag blev inte det minsta irriterad, du förklarade väldigt väl din användning av dina skrattsmileys
Jag blev glad av att läsa ditt inlägg, seriöst. Du har bra energi och det märks i text.

Men om vi vänder på steken, kan du aldrig känna att de som endast reagerar med skrattande
smileys är lite fega? Jag ser det som små barn som retas och sedan springer iväg när det
krävs en åsikt i någon fråga eller i någon diskussion. De vet att de kommer aldrig behöva
stå till svars. Det är feghet i mina ögon
Citera
2020-01-26, 14:22
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Bra, jag ska förtydliga mig, så att det inte blir några missförstånd.
Nej, du härskar inte med din skrattsmiley i tacos-exemplet. Du använder en skrattsmiley
för att förebygga.

Jag menar faktiskt den typiska Facebook animerade skrattande smileyn med stängda ögon som har
rubriken "ha ha". När man för muspekaren över tumme upp knappen, så syns den smileyn på fejjan.
Men jag lyckas inte kopiera in den här

Denna? South Park-liknande korsade ögon. Lustigt nog googlade jag fram den bilden och länken till bilden är denna: https://www.inlander.com/spokane/the-laughing-face-on-facebook-is-an-a-hole/Content?oid=9259590 (Artikeln heter "the laughing face on facebook is an a-hole")

Fler som håller med dig om att den är en rövhåls-smiley, om det är den du menar.
Citera
2020-01-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Jag har också haft denna fundering över det nya fenomenet med skrattande smileys på facebook. Jag har till och med skapat en tråd om detta här på flashback.

Jag skulle dock säga att det inte är ett fenomen för unga. Tvärtom, det är mestadels medelålders och kärringar/gubbar på facebook som använder den när de diskuterar politik. Det är ett sätt att visa "det du skriver är skit". Jag förstår faktiskt inte varför skrattande smileys fått den innebörden. Den ska ju användas om man tycker något är genuint roligt. Nu används den bara för att visa att personen bara skriver skit eller att den har "fel" åsikt.

Exakt så, ett bra alternativ till förtydligande av det jag skrev

Jo, det är sannerligen inte avgränsat till yngre. Det är väldigt vanligt bland gubbar och kärringar,
till min bedrövelse Alltså personer i min ålder, runt 40. Dock ser jag aldrig äldre damer eller
herrar använda det, de uppåt 60-70 års åldern. Det har större integritet än att sänka sig till
den nivån
Citera
2020-01-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Denna? South Park-liknande korsade ögon. Lustigt nog googlade jag fram den bilden och länken till bilden är denna: https://www.inlander.com/spokane/the-laughing-face-on-facebook-is-an-a-hole/Content?oid=9259590 (Artikeln heter "the laughing face on facebook is an a-hole")

Fler som håller med dig om att den är en rövhåls-smiley, om det är den du menar.

Exakt den, men den är lite animerad, den typ gungar till höger och vänster. Den är
väldigt hånfull i sitt utseende. Eller den har använts i hånfulla syften tillräckligt länge
för att nu betraktas som i stort sett huvudsakligen hånfull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in