Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-03-22, 19:12
  #1
Medlem
Hej jag ska till Budapest om en månad och det enda jag vet om staden i sig är vart den ligger. Jag ska bara vara där över en helg och jag behöver verkligen tips om vad man kan göra, sevärdheter eller upplevelser spelar ingen roll.

Tack på förhand
2006-03-23, 13:58
  #2
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linxon
Hej jag ska till Budapest om en månad och det enda jag vet om staden i sig är vart den ligger. Jag ska bara vara där över en helg och jag behöver verkligen tips om vad man kan göra, sevärdheter eller upplevelser spelar ingen roll.

Tack på förhand

Budapest är en tudelad stad, som klyvs på mitten av floden Donau. På dess västra sida - det kulliga Buda - ligger de stora turistattraktionerna uppradade som på ett pärlband. Där vid den magnifika Frihetsbrons västra fäste ligger Gellert-berget på vars krön ett gammal citadell är beläget. Det är många ansträngande trappsteg för att ta sig dit upp, men därifrån erbjuds sen belöningen i form av den bästa utsikten över staden. Just vid foten av Gellert-berget finns även hotellet med samma namn, vars termalbad är ett av stans mest klassiska och definitivt värt ett besök. Vidare längs Buda-sidan återfinns kungliga palatset, och strax brevid det ytterligare ett av stadens landmärken, den s.k. Fiskarbastionen. Där ligger också den rikt utsmyckade Mattiaskyrkan, som är väl värd att utforskas inuti.

På andra sidan Donau ligger Pest, den del av staden som är mer inriktad på kommers och nöjesliv. Där rekommenderar jag ett besök i den enorma saluhallen, som ligger just vid den ovan nämnda Frihetsbrons östra fäste. En vandring bland alla marknadsstånden där är verkligen en fest för alla sinnen. På ovanvåningen vid entrén finns en gemytlig restaurang där du kan skölja ner gulaschen med en lokal öl medan någon snubbe gnider på sin fiol. På Pest-sidan bör du också ta dig till Hosok Tere ("Hjältetorget"), en stor öppen plats med statyer och andra monument som hyllar svunna tiders kungar och hjältar. I anslutning till denna plats ligger museet för modern konst... kanske inget speciellt egentligen, men det är min hangup att kolla in ett sådant museum i alla städer jag kommer till. Just brevid finns även Stadsparken som är fin att flanera i... där finns ett zoo, ett populärt termalbad vars namn jag glömt, och en konstgjord sjö där båt kan hyras. Tyvärr minns jag inte heller namnet på de schyssta restauranger och caféer jag besökt, så på den punkten får du chansa eller fråga dig fram.

Slutligen, om du suktar efter lite mer grönska är det Margaretaön som gäller. Den ligger mitt i floden och fungerar lite som Budapests motsvarighet till Djurgården, med strövområden och diverse rekreationsanläggningar.
2006-03-23, 15:33
  #3
Medlem
Dejzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
där finns ett zoo, ett populärt termalbad vars namn jag glömt

Széchenyi heter badet som ligger vid parken och mitt i mot ett zoo. Ett besök rekomenderas verkligen. Det är inte så dumt att ligga i utomhusbassängerna på kvällen. Kostar en 80 kr tror jag, dock kan det vara rätt så hög ljudnivå.

Ang restauranger kommer jag inte i håg namnet på ngn, men inte långt från Frihetsbron på Pestsidan ligger det en schysst italiensk restaurang och vinbar. Den ligger förresten på gatan som går längst med Donau.

Ett museum som jag missade var det som handlade om Ungern under kommunisttiden, tyvärr har jag glömt namnet.

Har man gott om tid så går det en båt till Wien på Donau, det tar en 2-3 timmar.
2006-03-23, 21:47
  #4
Medlem
_jss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejzan
Har man gott om tid så går det en båt till Wien på Donau, det tar en 2-3 timmar.

Nu verkar du iofs veta mer än mig om Budapest, men det där måste ju vara felskrivet. Om det inte är en jetbåt... Med tåg tar det ju fyra timmar mellan städerna...

Men överbevisa mig gärna, skulle gärna ta den turen i så fall.

Angående sevärdheter så finns det en skidbacke i Budapest som ligger på Janos-kullen. Det är en sittlift upp som går även på sommaren, och uppifrån toppen skall det, vad jag har hört, vara en riktigt grym utsikt över staden. Dock är den utanför de vanliga turiststråken och jag är inte säker på hur man tar sig dit. Men jag skall försöka leta upp den nästa gång jag åker dit.

Annars så är ju utsikten från Citadella överlägset stans bästa. Dessutom gratis, till skillnad från utsikten vid "fiskarbastionen" som är klart överskattad. En riktig turistfälla.
2006-03-24, 10:25
  #5
Medlem
Dejzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _js
Nu verkar du iofs veta mer än mig om Budapest, men det där måste ju vara felskrivet. Om det inte är en jetbåt... Med tåg tar det ju fyra timmar mellan städerna...

Men överbevisa mig gärna, skulle gärna ta den turen i så fall.

Jag tar tillbaka allt, 5 timmar ska det vara.
2006-03-25, 04:15
  #6
Medlem
_jss avatar
Jag visste det... Lögnare!

Jag skall googla om denna företeelse, låter ju onekligen som ett kul nytt sätt att ta sig mellan städerna. Min gissning är dock att det är betydligt dyrare än att åka tåg.

edit: just det. 83 euro kostar det, enkel resa. 105 tor.


edit igen: "Claustrophobia: The hydrofoil boats are not recommended to people who have claustrophobia." Kul att sitta som en sardin i fem timmar... För 800 spänn tycker man ju att man åtminstone skall kunna ta en promenad på däck.
2006-03-28, 21:11
  #7
Medlem
Akta dig för att betala med kort på restauranger, de kan dra hur mycket som helst från ditt kort, utan att du har möjlighet att få tillbaka pengarna. Staden är ganska dyr i allmänhet, tyvärr har både Prag och Budapest förvandlats till turistfällor, förbannat trist.

Åk inte taxi på dagen, ta tunnelbanan (köp kort för tre dagar!), den är väldigt enkel att lära sig. Blåa linjen tar dig från flygbussens ändstation i södra Pest (Köbánya) till alla sevärdheter: west end city center (fet köpcenter), till centrum (typ Kalvin tér) ända till Moskva torget i Buda därifrån man kan gå upp till slottet (5-600m, typ?). Gula linjen går till zoo (Állatkert). Läs en snabbguide på nätet, på tre dagar hinner man inte så mycket, men en del. Försök att ta dig in i parlamentet, kanske världens finaste riksdagshus(?), Hösök torget är maffigt, därifrån är det nära till konsthistoriska museet etc.

På natten kan du åka taxi, men var vaksam så att du inte åker på sightseeing. Märker du att de är på väg över Donau, fast att du redan är på rätt sida, så kan du fråga vafan föraren håller på med.

Bild på utsikten från citadella (den planchen har jag på väggen!):

http://www.panoramas.com/images/WBUD1-Large.jpg

Denna sida beskriver det mesta du kan behöva veta för att fylla tre dagar: http://www.budapestinfo.hu/en/
2006-04-01, 16:51
  #8
Medlem
För nattliv och discobugg rekommenderas Cafe del Rio starkt, spenderade 3 dar i höstas i Budapest, samtliga avslutades på Rio.

http://www.rio.hu/
2006-04-03, 00:00
  #9
Medlem
d0lfs avatar
Du funderar alltså på att åka till Budapest? Tänk om tänk rätt, vädret i Budapest såhär års får den svenska vintern att verka färglad och charmig. Efter 24 timmar har du helt glömt bort hur andra färger än grå ser ut, ty solen i Ungern är i princip alltid gömd bakom väldiga bruna moln som inte släpper igenom annat än vedervärdiga färgskalor som får dig att fundera över varför människorna där inte emigrerat. Jag var för några veckor sedan där i 4dagar och såg inte solen en enda jävla gång (skrämmande är bara förnamnet).

Dessutom kan man ständigt känna den "mysiga" känslan av att befinna sig bakom järnridån. Nu menar jag faktiskt att allt präglas av det, staden är precis som du alltid tänkt att det skulle se ut i Sovjet under de hårdaste tiderna. Människorna slokar omkring, ingen ler, långt bortifrån hör du ett barns gråt eka fram bland de betongklumpar som Ungrarna kallar hus. Varje gata du vandrar nedför innehåller minst ett par rivna hus där fattiga utslagna människor flyttat in. Det är kallt, regnigt, löjligt grått och mycket deprimerande.

Om du nu har det rätta psyket för att faktiskt klara av en helg där så föreslår jag att du besöker Nationalmuseumet som är en frisk fläkt i staden, välsorterat och nyrenoverat (riktigt trevligt alltså). Kring teatergatan som Ungrarna finurligt nog har valt att kalla för Budapests "Broadway" finns det ett antal trevliga resturanger som är värda att besöka.

Men återigen jag varnar dig; Budapest är ingen lek. Åk till Paris!
2006-04-03, 00:59
  #10
Avstängd
Ann-O-Ny-mans avatar
Marknaden (ligger en marknad med små stånd där man kan köpa det mesta i Ungerska delikatesser), ta med en ordlista då inte alla förstår engelska. Går du därifrån över bron rakt över Donau kommer du nästa rakt på ett gammalt romerskt bad, badandet är en kultur där och ett sätt att umgås. Rekommenderar också linbanan upp till slottet, därifrån går du en sväng i gamla stan där uppe på berget när du ändå är på plats, finns en del bra restauranger där i gamla stan också.

Som någon nämnt, betala inte med kort (utom på de större hotellen), be och få se menyn med priser innan du beställer, finns en del ställen som blåser sina gäster rätt duktigt (vad sägs om 250 kr för en öl som en kreativ näringsidkare försökte med när jag var där).

Du kan lätt se vilka byggnader som byggdes innan kommunisttiden (vackra men ofta förfallna) och de som kom efter 1957, kantiga och fula i stål och glas.
2006-04-03, 02:43
  #11
Medlem
GLYKOZs avatar
Om det är nöje du är ute efter:Så är Discot club Seven ett måste!Grymt fina brudar,gratis sprit (så mycket du vill),fantasisk musik!Ett besök på cafè Anna ( Váci utca 7),ligger strategiskt beläget vid gågatornas ände!Det är oxå ett tillhåll för de prostituerade ukrainskor o vitrysskorna i stan!I övrigt en fantastisk stad, med ett rikt kulturutbud,härliga termalbad ,fantastisk mat (billig o god)!Har för övrigt aldrig sett så fantastiskt snygga tjejer!Varning!!! Se upp för trafficing brudarna bara!
2006-04-03, 07:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GLYKOZ
Om det är nöje du är ute efter:Så är Discot club Seven ett måste!Grymt fina brudar,gratis sprit (så mycket du vill),fantasisk musik!Ett besök på cafè Anna ( Váci utca 7),ligger strategiskt beläget vid gågatornas ände!Det är oxå ett tillhåll för de prostituerade ukrainskor o vitrysskorna i stan!I övrigt en fantastisk stad, med ett rikt kulturutbud,härliga termalbad ,fantastisk mat (billig o god)!Har för övrigt aldrig sett så fantastiskt snygga tjejer!Varning!!! Se upp för trafficing brudarna bara!

Vad är det för fel på dig? Kollade på bilderna på http://www.rio.hu/ och varenda brud ser ju ut att ha ett par kromosomer för mycket .. där får man passa sig så man inte blir för full! Fan vad vi är bortskämmda i skandinavien!!
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f311427

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback