Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-01-25, 22:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Vad jag vet så är det inte olagligt att köra om framför en kurva, och det har fallet så hade säkerligen den första lastbilen översikt innan han bestämde sig för att köra om den andra bilen, den andra förbikörningen är värre och caffisen har tur i att den mötande lastbilen inte var längre fram i körfältet.

Vägmarkeringar i Europa följer en viss enhetlig standard och i filmen så ser man inga heldragna linjer. Det första omkörningen var troligtvis laglig, men i den andra omkörningen så ser man ett förbudsmärke vid omkörningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gmarkeringar
Citera
2020-01-25, 22:39
  #14
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Första såg okej ut, svårt att bedöma sikten på filmen.

Dock så körde den omkörande bilen inte så bra, kom för fort och fick bromsa kraftigt inför nästa kurva, vilka den åkte av vägen i, hade kunnat gått dåligt om vägkanten var svag.

Andra omkörningen skedde där det var skyltat med omkörningsförbud, så nej inte okej. Det var även mötande trafik på den sträckan som behövs för att komma tillbaka till höger körfält.
Ja, svårt att bedöma från ett litet kamera i hytten.

Ser ut som den första bilen fick eftersläng på släpet när han bromsade ner men han korrigerade bilen igen utan några större problem.

I den andra omkörningen så har chauffören som kör om "tur" i att den mötande bilen inte står 4-5 meter längre fram i körfältet.

Tydligen så var det samma åkeri som ägde båda två lastbilarna och efter vad jag läste på ett norskt forum så svarade chefen för detta åkeriet med att chauffören av lastbilen som de körde om hade "sinkat och provocerat" deras chaufförer över en längre tid och därför så körde båda bilarna om.
__________________
Senast redigerad av Generalandersson 2020-01-25 kl. 22:44.
Citera
2020-01-26, 18:35
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nja, du måste sitta i hytten för att bedöma sikten. Ofta tolkar folk riskerna utifrån sikten som upplevs från 1 meters höjd, dvs ögonhöjd från förarsätet i en personbil. När man befinner sig på mer än 2 meters höjd ser man trafiksituationen annorlunda och således blir också besluten annorlunda. Det är möjligt att han faktiskt kan ha fri sikt där.

Däremot är det fortfarande inte tillåtet (i Sverige) att köra om i en kurva.
Vart hittar du det lagstödet?
För jag har ett ställe där jag kör över en bro o har full sikt över en kilometer som inkluderar två kurvor.
Detta gör att jag kör om o den sista är då ytterkurva o fortsatt bra sikt.
Borde det inte var heldragen linje i alla kurvor om din tolkning stämmer?
Citera
2020-01-26, 19:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Vart hittar du det lagstödet?
För jag har ett ställe där jag kör över en bro o har full sikt över en kilometer som inkluderar två kurvor.
Detta gör att jag kör om o den sista är då ytterkurva o fortsatt bra sikt.
Borde det inte var heldragen linje i alla kurvor om din tolkning stämmer?

Är det heldragen linje vid alla obevakade övergångsställen? I järnvägsövergångar?
Citera
2020-01-26, 19:04
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det heldragen linje vid alla obevakade övergångsställen? I järnvägsövergångar?
Nej. Inte vid några vad jag vet men jag vet att många kurvor har heldragen linje för att markera omkörningsförbud.
Har du missat detta?
Citera
2020-01-26, 19:08
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nej. Inte vid några vad jag vet men jag vet att många kurvor har heldragen linje för att markera omkörningsförbud.
Har du missat detta?

Nej, ville bara poängtera att avsaknad av heldragen linje inte garanterar att omkörningsförbud inte råder pga regler. Men visst, en general "förbud i kurva"-regel skulle vara problematisk då man först måste definiera hur stor krökning vägen ska göra för att det ska anses vara en kurva...
Citera
2020-01-28, 08:28
  #19
Medlem
”Dont second guess an operation from an armchair...”

De båda TNR-bilarna kör tomma och i lag.
De har komradio för att hjälpa varandra fram.

Den omkörda bilen är lastad och första bilen bromsar med vilje ned honom till nästan stillastående innan stigningen för att han skall tappa momentum och bli lättare att komma förbi för den andra TNR-bilen.

Grisigt, ja visst - men det lär finnas en anledning.

Här är ett längre klipp på samma incident:

https://m.youtube.com/watch?v=NW6616dE8NE

Det är ett klipp på ca 5 minuter som saknas i upptakten till det vi ser i TS.

Troligen har den som filmat antingen svängt ut framför de båda tomkörande bilarna, och/eller hindrat dem att komna förbi på annat sätt tidigare.

Då blir det som det blir: förstabilen går om och tar ner farten på den självutnämnda polisen, bara för att underlätta för nummer 2.

Somliga är födda i bergen och vet vad dom håller på med. Andra är på besök och fattar allt fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback