• 1
  • 2
2020-01-24, 18:10
Medlem
Adelaides avatar
Var i Berlin nyligen och plankade på spårvagnen. Tyvärr åkte jag fast i biljettkontrollen och åkte på en bot på 60 euro. Vad kommer hända om jag inte betalar detta?

Spontant känns det inte som att de kommer jaga mig för en så liten summa.
Visst han fick mina personuppgifter, men vad ska de göra? Kontakta svenska myndigheten för att nån plankar?

Ska jag betala eller kan jag slänga böteslappen i soptunnan? Vill ju helst slippa betala om jag kan.
Citera
2020-01-24, 18:14
Medlem
Petermadsens avatar
Det är bara att skita i att betala. Vänta på en ev. påminnelse. Om den kommer, så skit i den med. Jag tror nog inte att det ens blir en första påminnelse.
Citera
2020-01-24, 18:22
Medlem
Adelaides avatar
Precis det jag tänkte. Men undrar ändå hur stor chansen är att de skulle skicka det till svenskt inkassobolag?
Citera
2020-01-24, 18:29
Medlem
FancyTarsier0s avatar
Själv struntade jag i min ungdom att betala en sjukhus avgift i Tyskland på några hundra kronor. Fick några år senare en räkning på ca 12 papp och ett hotbrev om att det skulle tas till rättegång om jag inte hostade upp pengarna. Dom tog till slut kontakt med ett svenskt inkassobolag och jag fick bittert betala. Så just när det gäller Tyskland tror jag man bör vara försiktig.
Citera
2020-01-24, 18:37
Medlem
Petermadsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Precis det jag tänkte. Men undrar ändå hur stor chansen är att de skulle skicka det till svenskt inkassobolag?
Finns inte på kartan! Uppdatera oss gärna om ett par månader hur det går. Om du klarar dig så är det ju fritt fram att planka i Berlin. Lägg pengarna på ett roligt besök i Artemis😊
Citera
2020-01-24, 18:39
Medlem
Petermadsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FancyTarsier0
Själv struntade jag i min ungdom att betala en sjukhus avgift i Tyskland på några hundra kronor. Fick några år senare en räkning på ca 12 papp och ett hotbrev om att det skulle tas till rättegång om jag inte hostade upp pengarna. Dom tog till slut kontakt med ett svenskt inkassobolag och jag fick bittert betala. Så just när det gäller Tyskland tror jag man bör vara försiktig.
Ingen påminnelse under tiden utan bara räkning på 12 tusen efter ett par år???? Låter inte troligt. Har du drömt detta?
Citera
2020-01-24, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FancyTarsier0

Jag håller med dig. Bäst att du betalar, TS. Risken är stor att du behöver besöka Tyskland igen, och vem vet vad tyska kronofogden kan ställa till med.
Citera
2020-01-24, 18:42
Medlem
Petermadsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Jag håller med dig. Bäst att du betalar, TS. Risken är stor att du behöver besöka Tyskland igen, och vem vet vad tyska kronofogden kan ställa till med.
Vänta alltid på påminnelse först.
Citera
2020-01-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petermadsen
Ingen påminnelse under tiden utan bara räkning på 12 tusen efter ett par år???? Låter inte troligt. Har du drömt detta?

Så går det när en attack-advokatbyrå köper upp skulderna. De brukar köra på med hemska summor, som antagligen går att förhandla ner en del. Bolagen som stämmer folk för fildelning kör samma taktik.
Citera
2020-01-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petermadsen
Vänta alltid på påminnelse först.

Utom när det gäller CSN då... dessa blodsugare
Citera
2020-01-24, 20:15
Medlem
Det finns en chans att skulden överförs till inkasso i Sverige, hur stor chansen är svårt att spekulera i men skulle dock betala den om jag vore du eftersom den växer relativt snabbt.
Citera
2020-01-24, 20:35
Medlem
Tammers avatar
Här har vi en nackdel med EU. Det är tydligen inga problem för inkassobolag att jobba över gränserna, det är väl det vi inte fick veta när vi övertalades att gå med i EU. Ingen kan gömma sig någonstans, inte ens i andra länder. Har en bekant som fick böter från en semester i Spanien ett halvår efter att han kommit hem, han hade tydligen besökt några områden som krävde speciella miljöcertifikat. Som han inte hade, eller visste om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in