2020-01-25, 11:13
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
problemet är att trots att antalet poliser ökar så minskar antalet poliser i yttre tjänst (i förhållande till befolkningsökningen)

men det är en annan diskussion..

http://polistidningen.se/media/2015/...ss-uppdrag.pdf

Kameror (särskilt trafikkameror) och ordningsvakter har ersatt polispatruller. Samhällsutvecklingen har lett till att brottsligheten blivit mer komplicerad vilket i sin tur lett till att poliser tvingas spendera mer tid framför skrivbordet. Jag är övertygad om att många av de sökande som sållas ut är sådana som rekryterarna inte tror skulle palla med skrivbordsarbetet.
Citera
2020-01-25, 11:44
Medlem
Den enkla, men dyra, lösningen är att höja polisens idag låga löner. Då får man fler kvalificerade sökande.

Det är väl ändå bra att de inte släpper in vem som helst, trots att de har så stor press på sig att utbilda fler?!
Citera
2020-01-25, 14:03
Medlem
Fler som lyckas bli Navy Seal än svenska poliser.
Citera
2020-01-25, 14:14
Medlem
Gabriel Knights avatar
I en annan tråd läste jag att Kina tydligen har någon slags folkmilis som nu i det extrema läget med viruset hjälper myndigheterna. Vore inte det något för Sverige också i det här läget? En folkmilis skulle kunna vara underställd polisen och militären för att få bukt med problemen.
Citera
2020-01-25, 14:55
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayToRichness
https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...polisstudenter

No shit???

Återigen, no shit? Vi tar in människor med IQ under 90, inte undra på att begåvningstesterna blir för svåra när det antagligen är extremt många MENA som söker. Bara för att kunna bära vapen (oftast).

Vad säger ni? Kommer Löfven säga att han egentligen menade 10 poliser istället för 10k.

Tecken på att samhället kommer falla, och det jävligt hårt. Att 16 500 av 17 000 personer inte klarar av att komma in på en utbildning vars svårighetsgrad ligger på högstadie/gymnasie nivå, gör mig rädd.

Det har dock inte enbart med invandring att göra. Om jag jämför min kunskapsnivå från skolan med de som går ut idag blir jag mörkrädd, oavsett deras bakgrund. Vi har helt saboterat skolan sedan någon gång runt nittiotalets början. Kanske tidigare.
Citera
2020-01-25, 15:43
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Glöm inte att man också måste uppdatera polisvapnen med de nya rekryterna. Beväpna de nya polisaspiranterna med AK, IED och pansarbrytande. Så de känner sig hemma. Det blir nog jättebra.

Det var bara ett förslag. Sverige är ändå kört, spelar det ens någon roll längre?
Citera
2020-01-25, 15:44
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Det kanske var många somalier som sökte? Med medelIQ på 68 i den gruppen så är det ca 7,5% som har IQ på 81 eller över och borde kunna klara den delen av testet.

7,5% låter väldigt högt. Är du helt säker på den siffran?
Citera
2020-01-25, 16:04
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Detta är inte riktat till dig nu TS.
Jag tror den gemene man på Flashback här inbillar sig att han har ett högt IQ-score, medans han faktiskt ligger runt 90. Och denne man/person blir arg när polisen anställer personer med likvärdig IQ, i tron om att denne faktiskt har ett IQ som är mycket högre.

Alla tjuvar, terrorister och annat skit lär inte ha 130 i IQ allihopa, så varför måste våra poliser ha det?
I Sverige är det jäkligt svårt att bli polis, och i de länder där man faktiskt säger att polisen är tuffare och mycket hårdare mot buset, ja där är det nog lättare att bli polis. Så varför inte sänka kraven om man vill ha någon som faktiskt tar hand om buset än att hålla på o dalta med dom?

3 av 9 är inte ens 90? Under det blir svårt att sänka tror jag. Läste artikel om förra sänkningen i "Blåljus". De verkade osugna på de kollegorna som skulle komma efter en sänkning. Jag förstår det. Med tanke på stressen är det väl livsviktigt att stå bredvid någon med lite koll i jobbiga situationer.
Senast redigerad av reptileking 2020-01-25 kl. 16:11.
Citera
2020-01-25, 16:09
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Den enkla, men dyra, lösningen är att höja polisens idag låga löner. Då får man fler kvalificerade sökande.

Det är väl ändå bra att de inte släpper in vem som helst, trots att de har så stor press på sig att utbilda fler?!
Det roliga är ju att man istället för högre polislöner strösslar ut pengar på negrer och annan skit, något som försämrar polisens arbetsmiljö samt yrkesrykte och gör att det krävs fler poliser. Lustigt som sagt.
Citera
2020-01-25, 16:14
Medlem
Många som inte har nån vidare bra koll på antagningen till PHS. Jag har sökt två gånger genom åren och har alla gånger åkt ut hos psykolgen.
Det är ett konstigt test där man måste svara rätt på alla frågor då de har något liknade en mall man ska svara efter. Så svarade kanske fel på en av de hundra frågorna. Så eftersom man ska hålla sig inom mallen så gör det ju att många sökanden ljuger och ger psykolgen de svar han vill ha. Så psykolgen såg säkert att jag ljug på nån fråga. Kanske den om mångfald

Angående kunskapstestet så kan jag säga att det är ganska svårt. När jag mönstrade till lumpen så fick jag 8/10. Polistestet är mycket svårare men samma upplägg. Så på den antagningen fick jag 4/10.
Citera
2020-01-25, 16:29
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakanhakansson
Många som inte har nån vidare bra koll på antagningen till PHS. Jag har sökt två gånger genom åren och har alla gånger åkt ut hos psykolgen.
Det är ett konstigt test där man måste svara rätt på alla frågor då de har något liknade en mall man ska svara efter. Så svarade kanske fel på en av de hundra frågorna. Så eftersom man ska hålla sig inom mallen så gör det ju att många sökanden ljuger och ger psykolgen de svar han vill ha. Så psykolgen såg säkert att jag ljug på nån fråga. Kanske den om mångfald

Angående kunskapstestet så kan jag säga att det är ganska svårt. När jag mönstrade till lumpen så fick jag 8/10. Polistestet är mycket svårare men samma upplägg. Så på den antagningen fick jag 4/10.

Konstigt. Det jag mönstrade på har hållit stabilt mot nättester från t ex mensa jag gjort. Varför har de inte ett test som stämmer med mönstringens stanine och de intervallen i iq? Vore mer begripligt. Om jag var staten och beställde ett begåvningstest för så många hade jag velat att stanine stämde med iq i intervaller.
Senast redigerad av reptileking 2020-01-25 kl. 16:42.
Citera
2020-01-25, 16:56
Medlem
TheTricksters avatar
Stanineskalan är 1-9 där 4-6 är normalvärden, dvs 70 procent av alla testade får något av dessa värden. Det motsvarar ett IQ på 85-115, alltså en standardavvikelse uppåt och nedåt. De som får ett värde 1-3 på Stanineskalan tillhör de 15 av 100 som får lägst på testet (IQ). Det är ganska dåligt. Sådana personer brukar ha svårt att förstå abstrakt tänkande, kan inte räkna procent, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in