Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-01-25, 01:43
  #13
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Bestäm dig först för om du vill syssla med frontend eller backend. Välj sedan språk.
Ah, OK. Jag vill göra ett par program som behöver ett enkelt användarinterface.
Citera
2020-01-25, 08:32
  #14
Moderator
vhes avatar
Programvara: övriga operativsystem --> Övriga utvecklingsfrågor
/Moderator
Citera
2020-01-25, 10:00
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Kotlin är det som Google nu förespråkar. Löjigt att det skall vara så omständligt att använda C++.

Jag har svarat på dina frågor ovan, tror jag. (Jag har redan kod i C++, behöver bara ett annat UI.)

Så Java och/eller Kotlin + Android Studio är den enklaste vägen?
.

Det beror på hur ditt C++-program ser ut och hur användargränssnittet/frontend ska kommunicera med backend, och om backend behöver tillgång till Android-APIer. Om programmet redan använder Unix-idén att frontend och backend ska kommunicera med en Unix domain socket, så kanske det nästan inte krävs några anrop mellan JNI och java/kotlin utöver nämnda kommunikation.
Citera
2020-01-25, 13:20
  #16
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Ah, OK. Jag vill göra ett par program som behöver ett enkelt användarinterface.

Pratar vi desktopbaserat så bör du satsa på C++ eller C#. Det går att göra med Javascript men är inte alls lika robust. C# är lättast att satsa på.
Citera
2020-01-25, 15:50
  #17
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det beror på hur ditt C++-program ser ut och hur användargränssnittet/frontend ska kommunicera med backend, och om backend behöver tillgång till Android-APIer. Om programmet redan använder Unix-idén att frontend och backend ska kommunicera med en Unix domain socket, så kanske det nästan inte krävs några anrop mellan JNI och java/kotlin utöver nämnda kommunikation.
Tack. Jag håller på att ladda ner Android Studio nu . Jag tror att jag måste leka lite med den och se hur det ser ut så det hela blir mindre abstrakt för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Pratar vi desktopbaserat så bör du satsa på C++ eller C#. Det går att göra med Javascript men är inte alls lika robust. C# är lättast att satsa på.
Menar du att det kan vara desktopbaserat i en Androidtelefon? I så fall är det väl det jag vill.
Citera
2020-01-25, 15:58
  #18
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Tack. Jag håller på att ladda ner Android Studio nu . Jag tror att jag måste leka lite med den och se hur det ser ut så det hela blir mindre abstrakt för mig.

Menar du att det kan vara desktopbaserat i en Androidtelefon? I så fall är det väl det jag vill.

Det var jag som trodde du glidit ifrån ämnet och menade att bygga desktop appar. Ska du göra Andriodappar så är ju Java det som används för riktiga nativeappar. Vill man komma igång fortare så är Android Studio ett bra alternativ. Annars finns Flutter.

https://www.youtube.com/watch?v=EOfCEhWq8sg
https://www.youtube.com/watch?v=dFlPARW5IX8
https://www.youtube.com/watch?v=hBDOS-J77Vg
Citera
2020-01-25, 16:06
  #19
Medlem
Annacondas avatar
OK, np. Tack för länkarna! Ska titta senare så att jag inte stör min nedladdning... (har problem med hastigheten :/ ).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback