• 1
  • 2
2020-01-22, 09:12
Medlem
adolfbubblas avatar
Hej.
Planerar att sätta upp lite solceller hemma på gården och det är helt klart mest praktiskt med ladugårdstaket. Dock tillhör ju ladugården gårdsföretaget så då räknas elproduktionen, även om strömmen används i privatbostaden, som skattbar intäkt enligt skatteverket. Detta är självklart inte gynnsamt; man vill ju kunna använda sin hemmaproducerade ström så mycket man vill utan kostnad.

Förslag till lösning på detta dilemmat? Kan man hyra ut sin ladugård eller taket till sig själv? Evt överföra byggnaden till sin privatperson?

Mycket tacksam för svar!

Ps. Det är ingen drift på gården så ladan står bara där tom
Senast redigerad av adolfbubbla 2020-01-22 kl. 09:17.
Citera
2020-01-22, 09:21
Medlem
Måste du berätta för någon att de är på ladugårdstaket? räcker väll med att säga "har solceller på mitt tak" om någon undrar. Inte så att någon åker ut och kollar.
Citera
2020-01-22, 09:27
Medlem
holmiums avatar
Krångla inte till det, ju färre papper dess bättre. Det är ingen mening att skapa en byråkrati runt förhållanden där du slutändan sitter på båda sidor om förhandlingsbordet.
Citera
2020-01-22, 09:36
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av (ô_Ô)
Måste du berätta för någon att de är på ladugårdstaket? räcker väll med att säga "har solceller på mitt tak" om någon undrar. Inte så att någon åker ut och kollar.

Jasså kan man göra så? Är det vanlig praxis tror du? Åker inte de som betalar ut solcellstödet ut och inspekterar när allt är färdigt då? Eller skatteverket?

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Krångla inte till det, ju färre papper dess bättre. Det är ingen mening att skapa en byråkrati runt förhållanden där du slutändan sitter på båda sidor om förhandlingsbordet.

Antar att du menar samma sak som föregående talare?
Citera
2020-01-22, 12:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Hej.
Planerar att sätta upp lite solceller hemma på gården och det är helt klart mest praktiskt med ladugårdstaket. Dock tillhör ju ladugården gårdsföretaget så då räknas elproduktionen, även om strömmen används i privatbostaden, som skattbar intäkt enligt skatteverket. Detta är självklart inte gynnsamt; man vill ju kunna använda sin hemmaproducerade ström så mycket man vill utan kostnad.

Förslag till lösning på detta dilemmat? Kan man hyra ut sin ladugård eller taket till sig själv? Evt överföra byggnaden till sin privatperson?

Mycket tacksam för svar!

Ps. Det är ingen drift på gården så ladan står bara där tom

Är "Gårdsföretaget" en enskild firma?
Citera
2020-01-22, 14:12
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Är "Gårdsföretaget" en enskild firma?

Japp. Det är vanligt när man har ett lantbruk oavsett om det är någon drift/produktion eller ej
Citera
2020-01-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Jasså kan man göra så? Är det vanlig praxis tror du? Åker inte de som betalar ut solcellstödet ut och inspekterar när allt är färdigt då? Eller skatteverket?

jag vet inte. Är det inte bara en blankett man skickar in? sen är det väll länsstyrelsen som betalar ut stödet och skatteverket som har litekoll på företaget. men har svårt att tro att någon på skatteverket reagerar på vilkettak du monterat solcellerna på.

annars kanske du kan ha solcellerna på ställning vid marken, blir lättare att underhålla också
Citera
2020-01-22, 20:30
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
jag vet inte. Är det inte bara en blankett man skickar in? sen är det väll länsstyrelsen som betalar ut stödet och skatteverket som har litekoll på företaget. men har svårt att tro att någon på skatteverket reagerar på vilkettak du monterat solcellerna på.

annars kanske du kan ha solcellerna på ställning vid marken, blir lättare att underhålla också

Tack för svar.
Ja stämmer att det är en elektronisk blankett man skickar in, och det är länstyrelsen som betalar stödet.

Har också svårt att tänka mig att skatteverket åker ut och kollar vilket tak solcellerna ligger på.

Att ha solcellerna på marken tror jag inte är någon bra idé både av praktiska skäl, men också då det inte ändrar det faktum att solcellerna ligger på företagets mark.
Citera
2020-01-22, 20:35
Medlem
Spelar det verkligen roll vem som äger taket/marken så länge det är du som privatperson som bekostar solpanelerna och dess installation samt har tillåtelse av ditt gårdsföretag att sätta upp dem?
Citera
2020-01-23, 11:03
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Spelar det verkligen roll vem som äger taket/marken så länge det är du som privatperson som bekostar solpanelerna och dess installation samt har tillåtelse av ditt gårdsföretag att sätta upp dem?

Ja det verkar så när man läser här iaf https://www.skatteverket.se/foretago...0c837b4e8.html
Citera
2020-01-24, 22:38
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ja, men det verkar som TS vill göra det legitimt och slippa någon oro. Klokt.
Citera
2020-01-24, 23:15
Medlem
Har du passiv näringsverksamhet får du ju kvitta momsen du betalar på installationen.
Så på kort sikt kanske du t.o.m tjänar på att ha solpanelerna i företaget även om det blir förmånsbeskattning på egenanvänd och egenproducerad el.
Sedan blir det väl avskrivningar på investeringen också.
Nu är jag en risig ekonom så det är nog bäst att du kollar med någon annan mer insatt så att jag inte lurar dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in