• 1
  • 2
2020-01-22, 08:17
Medlem
Var ute och cyklade en natt inne i centrala stan och blev stoppad och visiterad, alltså att polisen kände på kläder etc. om jag hade något på mig. Aldrig blivit dömd för något brott eller liknande överhuvudtaget, jag hade dock inte ljuset tänt på cykeln, men är detta skäl nog att få visitera en? Polisen nämnde inte ens något om ljuset på cykeln dock utan frågade bara om jag hade något vasst eller liknande på mig, identifikation etc. Hade inget på mig överhuvudtaget och betedde mig inte konstigt förutom att jag var ute och cyklade mitt i natten, men är det skäl nog att visitera?
Citera
2020-01-22, 08:21
Medlem
Nattjags avatar
Beskriv hur din interaktion med polisen såg ut lite bättre. Vad sa de? Vad sa du?

Dvs gick du möjligen frivilligt med på visitationen? Poliser kan vara rätt luriga i hur de uttrycker sig.
Citera
2020-01-22, 08:28
Medlem
Nej, så får de inte göra. Det måste finnas en misstanke om något brott.

Men hade du sagt nej så hade du ju riskerat att blivit misshandlad och dömd för våld mot tjänsteman.

Säker på att det var en polis?
Frågade du inte om orsaken?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-01-22 kl. 08:53.
Citera
2020-01-22, 08:28
Bannlyst
Även om de inte har en anledning kan de ALLTID hitta på en anledning som är omöjlig att bestrida. "Du ser lite påverkad ut" osv.
Citera
2020-01-22, 08:29
Medlem
GeleZachas avatar
Nej, de har bara rätt att visitera på "skälig misstanke". Finns dock ett undantag, de får visitera i samband med övrigt omhändertagande, t.ex. för att du ska till fyllecell eller dylikt. Med andra ord gjorde polisen i fråga tjänstefel, såvida du inte frivilligt accepterat det hela utan ifrågasättande (varför du nu skulle göra det?!)
Citera
2020-01-22, 08:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Nej de får inte kroppsvisitera utan anledning. Det måste finnas en rimlig misstanke om brott. Med det sagt gör polisen som de vill och hittar på en anledning i efterhand om det behövs.
Citera
2020-01-22, 08:35
Medlem
Greenwhites avatar
dom trodde väl du eventuellt kunde ha något olagligt på dig skulle jag gissa, dom gör ju som dom vill kan ju bara hävda att du såg narkotikapåverkad ut och så vips får dom visitera dig och släpa med sig på urin/blodprov
Citera
2020-01-22, 08:37
Medlem
Cykla utan ljus är väl ett brott det ger ju 500kr i böter.
Citera
2020-01-22, 08:40
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Cykla utan ljus är väl ett brott det ger ju 500kr i böter.
Jepp, men eftersom brottet inte ger fängelse har inte polisen skyldighet att ingripa. Och väljer de att inte göra det kan de ju inte heller visitera dig.
Citera
2020-01-22, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Jepp, men eftersom brottet inte ger fängelse har inte polisen skyldighet att ingripa. Och väljer de att inte göra det kan de ju inte heller visitera dig.
Men polisen såg ju en luffare komma cyklandes utan ljus och ingrep.
Citera
2020-01-22, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Var ute och cyklade en natt inne i centrala stan och blev stoppad och visiterad, alltså att polisen kände på kläder etc. om jag hade något på mig. Aldrig blivit dömd för något brott eller liknande överhuvudtaget, jag hade dock inte ljuset tänt på cykeln, men är detta skäl nog att få visitera en? Polisen nämnde inte ens något om ljuset på cykeln dock utan frågade bara om jag hade något vasst eller liknande på mig, identifikation etc. Hade inget på mig överhuvudtaget och betedde mig inte konstigt förutom att jag var ute och cyklade mitt i natten, men är det skäl nog att visitera?

I teorin får de inte, men i praktiken så får de. De vet detta men kan komma med konstiga förklaringar. "Misstänksamt beteende", "Såg påverkad ut", "passar profilen", "liknar en vi letade efter".

Poliser får i praktiken göra väldigt mycket de inte har lagstöd för, men du kommer aldrig komma åt dom, eftersom deras ord väger såpass mycket mer.
Citera
2020-01-22, 08:46
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Men polisen såg ju en luffare komma cyklandes utan ljus och ingrep.
Kollade upp detta noggrannare, och det visade sig att polisen bara får kroppsvisitera för brott som kan ge 6 månaders fängelse. Alltså gjorde polisen tjänstefel utifrån den information vi fått.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in