Citat:
Ursprungligen postat av
julernst
Jag har märkt att personer som förnekar att människans aktiviteter bidrar till den globala uppvärmningen
Jaså är det DET som är definitionen på "klimatförnekare" helt plötsligt? Då inkluderas alltså inte jag, som hävdar att allting påverkar allting, men inte nödvändigtvis så att en undergång stundar (som endast kan avhjälpas genom enorma skattehöjningar).
Citat:
Klimatförnekare förkastar ju som bekant mycket forskning,
Ett av flera trick som klimatalarmisterna använder är att utgå från forskning som iofs är sann, och låtsas som att den säger något annat än vad den säger.
Sossarna gjorde så när de klubbade igenom begreppet "sexuell läggning" där det plötsligt insinuerades att förutom heteros är det bara homo-, bi- och transsexuella som är en "riktig" sexuell läggning och förtjänar specialskydd.
Vänsterstyrda kvasiskeptikerorganisationen VoF (som frontar åt statens forskare på Ångströmslaboratoriet på Uppsala Universitet, home of hentoaletten för 400000 kr) gjorde också så när de utsåg "Årets Förvillare". De skrek att konsensus bland klimatforskare minsann är att om man inte vet huruvida något är skadligt för miljön eller inte så bör man iaktta försiktighetsprincipen. Detta påstod man sedan bevisade att den som på något sätt förringar klimatkatastrofen, säger emot konsensus. Problemet med detta "argument" är förstås att "jag tycker försiktighetsprincipen är trevlig" inte är ett uttalande som faller inom forskningens sfär, och därför är uttalandet inte vetenskapligt, inte ens om personerna som kläcker uttalandet är forskare till yrket. (Exempel: Även om det visar sig att majoriteten av forskare tycker att brun är en finare färg än lila, så implicerar ju inte det att "Nu är det vetenskapligt bevisat - brunt är finare än lila!" vilket VoF nog skulle tro)
VoF är alltså inte skeptiker utan vetenskapsauktoritetstroende.